Opvolger Fiat 500 in 2019 ook als hybride
In een van de interviews die Marchionne in Genève heeft afgegeven, zou de CEO duidelijk zijn geweest over de lanceerdata van de nieuwe 500 en Panda. Normaal gesproken doet Marchionne daar totaal niet aan, maar blijkbaar is dat nu geen geheim omdat de populaire stadswagens er dan aan toe zijn en te belangrijk zijn om over te aarzelen. De nieuwe 500 zal aftrappen over twee jaar en zal technisch gezien ook een interessante ontwikkeling doormaken. De voor het 500-gamma duidelijk minder belangrijke 1.3 MultiJet dieselmotor, wordt vervangen door een schoner hybride systeem van 48 volt. Volgens Marchionne is in het kleinste segment de dieselmotor nagenoeg uitgestorven.
In 2020 volgen tevens de nieuwe Panda en krijgt de succesvolle Ducato van Fiat Professional opnieuw een vervolg. Vanaf het middensegment zullen Jeep en Alfa Romeo intussen in diezelfde periode met plug-in hybride modellen komen. De volgende generatie Panda komt eveneens niet als diesel maar als 48 volt hybride. De techniek is volgens Marchionne volop voorhanden, het enige waar rekening mee moet worden gehouden is het kostenplaatje. De hybride oplossing voor de A-segment verkoopknallers van Fiat, moet straks een scherpe prijs kunnen garanderen, aldus de CEO.
Dit alles is overigens alles behalve een verrassing, want al in 2011 werkte Powertrain Research & Technology (FPT/CRF) aan hybride techniek voor de 500 (afbeelding boven). De kleine diesel bleek echter nog te populair. Hoe dan ook FCA is van plan om in dit segment Europees marktleider te blijven en speelt ook technisch gezien op tijd in op wat de markt vraagt.
Ik had vorige week al gelezen.
Moet inderdaad gebeuren om bij te blijven .
FCA moet hier dringend een inhaalbeweging maken, zeker nu de populariteit van diesels dankzij VW een diepe duik heeft genomen.
De hele reden van de TwinAir was bedacht voor hybride toepassing.
De kleine twee cilinder met tussen de motor en versnellingsbak een elektromotor.
Ondertussen schijnen de dagen van de TwinAir geteld en heeft deze karaktervolle motor nooit zijn einddoel bereikt.
Ben wel benieuwd wat als basis gebruikt gaat worden voor de volgende generatie 500 en Panda.
Het X6H project zou naar mijn mening een mooie basis kunnen zijn voor Europese toepassing in de vorm van 500- en Panda.
In zuid Amerika wordt het een Palio-Uno-Punto vervanger.
Hier zou bv de volgende 500 er opgezet kunnen worden, zeker met het oog op de 5-deur Fiat 500.