Opvolger Alfa Romeo Giulietta voorlopig niet in de planning
Giulietta opvolger leek concreet.
Over de opvolger van de Alfa Romeo Giulietta uit 2010, wordt eigenlijk al vanaf de prilste vorming van Stellantis gesproken. Het zou voormalig CEO Tavares zelf geweest zijn, die de noodzaak van een opvolger benoemde. De Tonale zou slechts een eerste stap zijn in hetzelfde segment. De naam zou naar alle waarschijnlijkheid niet opnieuw Giulietta zijn, maar GTV, Alfetta of zelfs Brera. Mogelijk heeft de beoogde sportieve coupé-achtige vorm hier mee te maken hebben. Of er sprake is van een schetsfase bij Centro Stile is niet bekend. De komst binnen enkele jaren van een nieuwe C-segment Alfa Romeo, mogelijk na de introductie van de Lancia Delta op hetzelfde platform, leek hoe dan ook wel evident. Zelfs de mogelijke productielocatie kwam de laatste maanden ter sprake, namelijk Pomigliano d’Arco. Het platform is dan dus het nieuwe STLA Small. Toch lijkt de compacte sportieveling niet binnen korte termijn daadwerkelijk op de planning te staan.
Uitstel door marktcondities?
Het nieuws hierover komt via een verklaring van Alfa Romeo CEO Santo Ficili aan het Franse L’Argus. Het uitsluiten van de nieuwe compacte Alfa wordt door Ficili handig verpakt in een markttechnische verklaring, namelijk dat een SUV in dit segment nu eenmaal meer gewild is. Toch vermoeden we dat het plan op papier er wel was tot voor kort, maar dat het van tafel is gehaald voorlopig, al was het vanwege de moeilijke marktcondities. Ondertussen trekt Stellantis de komst van de Lancia Delta niet in twijfel. Volgens geluiden dichtbij de industrie zal deze op het Small platform in Pomigliano d’Arco in productie gaan vanaf 2028. Dit zal samen met een tweede model gaan gebeuren waar we voorlopig dus nog een vraagteken bij moeten plaatsen.
Laten we hopen dat eens het weer goed komt
Best wel stom om geen Alfa variant van de Peugeot 308 / Astra te maken; sturen volgens mij best goed en kan Alfa alleen nog maar verbeteren.
Sorry voor Lancia maar de Ypsilon heb ik in Nederland nog niet in het wild gezien en ik maak toch veel km. Delta gaat hem ook niet worden denk ik. Maar beide auto’s zijn volgens mij geen SUV; waarom zou daar volgens Santo Ficili wel markt voor zijn (of wordt de Delta ook en SUV?).
Tsja, de markt voor C-SUV’s is inderdaad groter, maar ik zie toch echt meer kansen voor Alfa in het segment waar mensen juist geen hoge auto willen rijden. En die Tonale is een crisisauto, dus als je dan alleen een cross-over uitbrengt, doe het dan goed.
Ik zou de naam Giulietta introduceren als vervanger van Junior. De volgende facelift (2026?) is een mooi moment.
Maar goed in Nederland zijn alle dealers met alfa roots inmiddels ingeruild en zijn er dozenschuivers zonder passie voor het merk voor terug gekomen. Vraag me af of hier de verkopen vandaan moeten komen.