Opvolger Alfa Romeo 166 steeds een stapje dichterbij

Voorafgaand aan de NAIAS autosalon in Detroit, vierde Marchionne met z’n collegae afgelopen vrijdag een klein feestje in verband met de productiestart van enkele belangrijke modellen, die deze week ook op de grootste autoshow van Noord Amerika aan het publiek zullen worden gepresenteerd. De vernieuwde 300c die voortaan als 300 door het leven zal gaan, rolt samen met grondige updates van de Dodge Charger en Challenger vanaf deze maand van de band in de fabriek te Brampton in het Canadese Ontario.

We hebben het al vaker gehad over het feit dat we voor de nodige feitjes aangaande de toekomst van de Italiaanse auto, steeds vaker naar de andere kant van de grote plas zullen moeten kijken. Dat is ook nu het geval, want Sergio Marchionne hield bij deze receptie een relaas over de toekomst van deze Canadese fabriek en daarbij viel ook de naam Alfa Romeo. De CEO is van plan om nog eens 1 miljard dollar te investeren in deze productielocatie de komende jaren. Volgens Marchionne neemt deze fabriek een speciale positie in, omdat het de enige plek is binnen het concern waar grotere auto’s met achterwielaandrijving in behoorlijke aantallen worden gebouwd.

De investering neemt vooral vanaf volgend jaar grotere vormen aan en volgens de CEO hoort daar ook een nieuw topmodel van Alfa Romeo bij. Een toekomst met grote premium modellen dus. In het gesprek werd niets gezegd over een Italiaanse fabriek met eenzelfde missie. In de voormalige Bertone fabriek te Grugliasco bij Turijn, is momenteel namelijk een grote verbouwing gaande. Daar zal naar alle waarschijnlijkheid een E segment Maserati van de band rollen en na vandaag is de kans groot dat daar ook nog een ander model aan toegevoegd zal worden. Ook Alfa Romeo CEO Harald Wester had het reeds over de eventuele komst van extra model voor Alfa Romeo. Een vlaggenschip voor het merk uit Milaan staat officieel niet op de planning, maar Marchionne heeft al een tijd geleden laten weten dat niet alles in het openbare meerjarenplan voor 2010-2014 was opgenomen. Onlangs kwam al het gerucht via onze website naar voren, dat het definitieve design voor de nieuwe grote Alfa al is uitgekozen.

Overigens liet Marchionne ook weten dat de Lancia versie op basis van de 300 vanaf deze zomer in de Canadese fabriek in productie zal gaan. In eerste instantie als benzineversie en tegen het najaar ook met de nieuwe grote Italiaanse dieselmotor.

Deel dit artikel:

15 gedachten over “Opvolger Alfa Romeo 166 steeds een stapje dichterbij

  • 10 januari 2011 om 12:21
    Permalink

    Het blijft coffee dik kijken bij de Italianen. Maar wil Alfa serieus meedoen, moeten ze programma breed een goed aanbod hebben met een breed motoren, bakken en aandrijf palet. En niet op her een der een model een keuze voor TCT of Q4. Gewoon op alle Giulietta’s vanaf 140 PK Q4 als optie en TCT met alle motoren. Doe dat ook voor de Giullia en andere modellen. En de mito alle modellen met TCT als optie weg met die 78PK 1.4 en de twinair met 85 en 105 er in deze motoren doen het vast beter dan de goed klinkende 78PK versie die je boven de 4500rpm moet houden om er een beetje gang in te krijgen en houden. Dan komt het wel goed.

    Ik zag vandaag de 166 nog met nieuwe neus wat is die opgeknapt na de face lift meestal worden auto’s verziekt qua neus maar dit is er een die er echt stukken beter van is geworden. Laten we hopen dan zijn opvolger snel mag komen. Hoe groot gaat die dan wel niet worden? over de 5 meter of zo? als de Gullia al groter word dan de 159 (die meet 4,66) dan zal dat wel moeten.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 17:38
    Permalink

    @AR 159

    Ha, misschien zag je mij, ik reed vandaag in de 166 FL van de ouwelui naar Schiphol. Prachtige auto met mooie neus, maar ik ben het niet met je eens dat de neus stukken beter is geworden. Ik vind de oude neus verfijnder en die is mijns inziens tijdlozer. De nieuwe neus raakt op den duur toch uit de mode, net als de neus van de 156.

    Wat betreft het programma van Alfa geef ik je gelijk. Ik denk dat het geheim van VW er onder andere in zit dat de keus in carrosserieuitvoeringen per type, motoren, kleuren en uitrustingen zeer uitgebreid is. Bij Alfa lijkt het wel dat je het maar doen met wat ze die week op de plank hebben liggen.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 09:37
    Permalink

    Goes nieuws om de dag te beginnen! Het is mij wel niet duidelijk of de grote alfa nu bij de ex-Bertone fabriek of in de VS zal gebouwd worden. Liever bij Bertone natuurlijk…

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 11:33
    Permalink

    @il piu migliore

    Ik vond de koplampen vooral veel te klein voor een auto van dit formaat. Wat verder mee speelde is dat deze auto ontwikkeld is voor de 156 maar daarna op de markt gebracht daardoor leek hij gedateerd/terug in de tijd omdat de neus meer neigde naar de 164 neus dan de 156. De 156/147 classic vind ik een model dat tijdloos is. De FL’s van deze zijn gevoeliger voor de tand destijds naar mijn idee. Dat ze kwamen waren ze wel vernieuwend maar kon ik slecht kiezen welke ik mooier vond. Maar nu wint het origineel helemaal in GTA trim.

    Maar de 159/brera/spider is qua neus toch het neusje van de zalm. Persoonlijk vind ik die de mooiste ontwerp in de afgelopen 40 jaar in de prijsklasse onder de ton. De GTAm vind ik 1 van de laatste mooie klassiekers maar ja die dateert qua ontwerp van voor 1970. Maar ook de 33 Stradale kan ik zeer waarderen maar valt in de categorie 8c competitione (lees niet voor de gewone man/vrouw)

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 14:23
    Permalink

    @AR 159

    Je haalt me de woorden uit de mond. De reden dat ik niet eerder een 166 gekocht heb was inderdaad die oude neus. Helaas was ik – toen m’n 156 SW aan vervanging toe was – uiteindelijk net te laat om nog een 166 met 3.2 V6 motor te kunnen bestellen, zodat ik inmiddels al weer ruim vier jaar diesel. Vanuit de 156 was de 166 inderdaad een stapje terug in de tijd, zonder L/R gescheiden temperatuurregeling, met wat minder airbags ook, maar wel met een cassettespeler!

    De neus van de Brera vind ik ook prachtig, maar ik kan ook het front van een Alfetta GTV zeer waarderen. En om een 33 Stradale te kunnen kopen moet je volgens mij een paar 8C Competiziones inleveren;-(

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 20:13
    Permalink

    Het is zoals Jeremy Clarkson beschrijft in zijn revieuw van de 166 en daarbij bijna uit het raamhangend roept naar andere weggebruikers : “you driving the wrong car”
    Elke dag weer een ervaring om met de 166 op pad te zijn!

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 22:54
    Permalink

    @ alfaspeed

    Totdat de luchtmassameter de geest geeft (Bosch, dus Duits kwaliteitsproduct) en het motormanagement in de war raakt, dan is de “ervaring” op een dag ineens heel anders (een toeterende rij achter je bij het stoplicht). Morgen gauw een nieuwe laten monteren.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 23:05
    Permalink

    Bekend euvel,en je zult deze auto nog meer vergeven .het rijgenot is verslavend.2.4 jtd met squadra tuning.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2011 om 11:28
    Permalink

    @ Alfaspeed

    Ik ben bang dat ik weinig rijgenot meer aan de 166 zal beleven, want vanaf komend weekend staat de auto bij een dealer in de showroom;-( De reden is gelukkig wel prettig: de aanschaf van een Maserati 4200 Coupe Cambiocorsa;-)

    Ernstiger is dat Alfa door geklooi rond de opvolging van de 166 voorlopig wel een klant verliest aan een ander merk (zij het dat het hier een zusterbedrijf betreft, zodat de schade nu nog wel meevalt).

    Beantwoorden
  • 12 januari 2011 om 13:54
    Permalink

    @ Alfaspeed

    Ik vrees dat ik niet veel rijgenot meer ga ondervinden van de 166, want vanaf dit weekend staat hij ergens in een showroom;-( Kleine pleister op de wonde: de vervanger is een Maserati 4200 Coupe;-)

    Maar zo raakt Alfa door het steeds maar uitstellen van de opvolger van de 166 wel na 20 jaar een trouwe klant kwijt (althans voorlopig).

    Beantwoorden
  • 12 januari 2011 om 13:59
    Permalink

    Gecondoleerd en tevens Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.Toppertje! Tot de tijd aangebroken dat er een nieuwe 166 zal komen is dit een hele goede pleister op de wond.veel rijplezier.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2011 om 09:22
    Permalink

    sorry voor de dubbele post, maar de eerste was even zoekgeraakt.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2011 om 17:51
    Permalink

    Als Alfa Romeo vanaf de giulla al zijn nieuwe modellen niet op achterwielaandrijving zet is heel de omvorming van het merk een verloren zaak…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.