Opsomming van de toekomstige modellen per merk
Na een wervelende dag gister hebben we hier nog een resumeetje tegen de kater. We houden bij AutoEdizione van compleet dus lees hier per merk wat en wanneer je favoriete merk zal brengen tot en met 2014. Het zijn er 34 in totaal waarvan 13 in de VS, Mexico en Canada gebouwd zullen worden. Maar liefst 17 facelifts staan er ons te wachten tot die tijd. Je ziet achter de jaartallen ook welke modellen uit productie zullen gaan. Voor het gemak hebben we de nieuwste producten van Ferrari en Maserati even ondergebracht bij 2010.
Fiat
2010 : Doblò (Seicento, Punto, Croma, Ulysse en Multipla gaan uit productie. Dit geldt ook voor de niet-Europese modellen Albea en Siena.)
2011 : Nieuwe Panda, FL Linea, Fiat SUV op basis van Dodge Journey
2012 : B segment hatch uit Servië voor de VS, 5- (VS) en 7-zitter (EU) mini MPV, C segment sedan voor de VS, FL 500/500c, FL Qubo,
2013 : A segment Citycar (GrandePunto wordt helemaal vervangen door nieuwe Punto Evo), Punto Evo (2), Nieuwe Bravo
2014 : FL Panda, FL SUV, FL Doblò
Lancia
2010 : (Phedra gaat uit productie.)
2011 : Nieuwe Ypsilon, E segment sedan (+SW?), grote MPV
2012 : C segment hatchback/SW (?)/sedan (Musa gaat uit productie)
2013 : D segment sedan, D segment Crossover,
2014 : FL Ypsilon, FL grote MPV
Abarth
2010
2011
2012 : FL A500/A500c
2013 : Abarth PuntoEvo (2)
2014
Alfa Romeo
2010 : Giulietta (147 en GT gaan uit productie)
2011 : (Brera en Spider gaan uit productie)
2012 : Giulia sedan en SW (ook naar de VS), FL MiTo, C segment Crossover, Nieuwe Spider (!)
2013
2014 : FL Giulietta (ook in de VS!), D segment SUV (VS)
Maserati-Ferrari
2010 : 485 Italia, GranCabrio, 599 GTO
2011 : Nieuwe 612 Scaglietti, 458 Italia Spider
2012 : Nieuwe 599 GTB, Nieuwe Enzo
2013 : Nieuwe California, 458 Italia Scuderia, Nieuwe E segment Maserati (jaartal niet opgegeven door FGA)
2014 : Nieuwe Quattroporte,
Chrysler-Jeep-Dodge
2010 : Grand Cherokee
2011 : Chrysler 300c, Grand Voyager, FL Jeep Wrangler, FL Jeep Patriot, FL Jeep Compass
2012 : C segment hatchback/SW/sedan
2013 : D segment sedan, D segment Crossover, Jeep Sport Utility Compact, Cherokee
2014 : FL Grand Voyager
Er komt dus een Spider mensen! 😀
Hartstikke mooi van de Alfa Spider, maar HELAAS geen opvolger voor de mooiste (coupé) Alfa’s onder ons: de GT of Brera ;-(
Het is echt zoeken en vergelijken en nog eens uitpuzzelen.
Situatie voor Lancia is niet zo duidelijk, vind ik.
Toch mooi werk geleverd, “in real time” 😀
En nadien de slides zitten doorlezen (heb dat wel via de Fiat site gedaan)
Enkel aanvullingen voor het lijstje hierboven :
2011 : Idea uit productie
2012 : (huidige) Ypsilon uit productie
Correctie (ik zie echt dubbel en scheel tegelijk op die slides…)
Huidige Ypsilon is eind 2011 weg.
Sedici : eind 2012 weg.
Iemand een idee wat een Doblo “Dropside” is (Fiat Professional)? Komt bovenop / naast de huidige Doblo.
Bedankt voor de toevoegingen Koen
De Sedici gaat denk ik wel eerder weg nu Suzuki deze wil gaan delen met VW!!! Zie je het voor je? Sta je straks in je Sedici naast een ‘Volkswagen Scheetbries’ met dezelfde carrosserie!?
Ben benieuwd welk platform voor de Giulia gebruikt gaat worden. Wordt het een d- of e-segment auto? Misschien is dit de synergie tussen Maserati? Ook Maserati gaat het e-segment betreden…
Ik denk dat de Mito in 2012 de verkorte versie van C-evo gaat gebruiken. Zou leuk zijn als ook dezelfde handgrepen worden gebruikt.
Volgens de sheets wordt er voor deze modellen gebruik gemaakt van Fiat techniek.
Dit platform?
http://www.autoedizione.nl/2010/03/12/alfa-romeo-en-maserati-werken-aan-nieuw-eigen-platform/
Mattia, wat een perfect mooie overzichten en snelle updates heb je gemaakt! Complimenten!
Mijn dank is groot 🙂
@Il Quadrifoglio:
Giulia wordt absoluut d segment. Geen twijfel over mogelijk. ‘The nice to have’ e segment Alfa zal pas na 2014 op de tekentafel komen wanneer gebleken is dat het 2010 meerjarenplan heeft gewerkt.
Er moet eerst geld worden verdiend. Door de gewenste schaalgrootte te bereiken, zal dat kunnen gebeuren. En dat kan door de verkopen op te schroeven van de populaire auto’s, ‘The must haves’. Als AR de nodige credits qua ROI heeft verdiend, zal FGA wellicht besluiten voor de gedroomde dikke vette saloon a.k.a de 5-serie killah.
damster
Ten eerste complimenten voor de informatie-verstrekkers de afgelopen dagen! Inderdaad heel erg jammer en wat mij betreft volstrekt onbegrijpelijk dat er geen opvolger komt voor GT/Brera. De GT was voor Alfabegrippen toch wel een succesvolle auto. De ontwikkelingskosten waren ook niet exorbitant hoog, dus een redelijk rendabel concept? Over de Brera hebben we het maar even niet, daar is al zoveel over gezegd en geschreven, voors en tegens, maar feit is dat deze lijn Alfa veel geld kost. Alfa heeft altijd een coupe gehad, dat zijn eigenlijk zonder uitzondering prachtige en min of meer succesvolle creaties geweest. (er ontbrak natuurlijk een coupe tussen 1986 en 1994) Daar is toch simpelweg ook gewoon markt voor, dus geld te verdienen, want daar gaat het natuurlijk om. Peugeot laat nu ook zien dat ’t kan!? Wel heel verstandig om niet nu al met een “dikke vette saloon” te komen. Maar goed, laat de Spider maar komen, Duettottanta per favore!!!
Ze hadden toch makkelijk een Coupe-variant van de Giuletta kunnen maken? 🙁
Dank BJ en welkom!