Opnieuw grote verliezen in India: Loopt Fiat een blauwtje?
Het lachen is Marchionne (foto) voorlopig wel even vergaan nu er opnieuw zeer matige cijfers binnenkomen van Fiat India.
Onlangs berichtten we ook al over de tegenvallende resultaten van de periode tot oktober. CEO Rajeev Kapoor had het over een grote en wellicht onmogelijke klus om de target van 46.000 stuks nog te halen. De IndiĆ«r reageerde enigszins gelaten wat wel past bij de Indiase volksaard. Het probleem is dat India een groeiende markt is. Afgelopen maand werden er slechts 1025 auto’s verkocht terwijl dat vorig jaar nog 1965 auto’s waren. De intense samenwerking die is ontstaan in 2006 via het Tata van Ratan Tata (foto) leek aanvankelijk veelbelovend. Fiat India maakte eerste een goed start en zou tegen 2013 het break-evenpunt bereiken. Dat doel ligt nu verder weg dan ooit. Fiat India bouwt bijvoorbeeld de Linea, een tamelijk luxe product voor deze markt. De verwachting was dat juist voor de Linea de vraag enorm zou stijgen gezien de marktcondities. Het ziet er nu naar uit dat deze insteek herzien moet worden. Fiat BraziliĆ« zou een goede voorbeeldfunctie kunnen hebben voor deze markt al moet daarbij wel in ogenschouw genomen worden dat deze landen ook weer van elkaar verschillen.
Toch denken dat we dat een Uno daar wel voor het verschil kan zorgen.
Of Fiat gaat eens aan tafel met Gordon Murrey. Die heeft zat leuke kleine goedkope projectjes op tafel liggen.