Opel houdt klanten voor de gek ten koste van Fiat

Fiat Opel Combo

Het gaat niet goed met Opel en daarom grijpt het Duitse merk van GM nu alles aan om te overleven, desnoods over de rug van Fiat. Een van Opel’s overlevingsstrategieën, is de samenwerking met Fiat op het gebied van lichte bedrijfswagens. Opel heeft namelijk sinds kort de nieuwe Combo op de markt gebracht, wat eigenlijk niets anders is dan de voor ons bekende robuuste Fiat Doblò, uit het Turkse Bursa. Om de klanten er toch van te overtuigen dat het niet alleen om een rebadge gaat -wat in realiteit dus wel zo is- past de bouwer uit Rüsselsheim de voor veel mensen veelbelovende titel van ‘Duits technisch vernuft’ toe. Dit nuttige voertuig wordt door Opel aangeprezen als de beste in z’n soort, wat natuurlijk een knipoog is naar de prijs die Fiat in 2010 al voor dit model in de wacht wist te slepen (Van of the Year 2011). Het meest pikante aan dit gegeven, is dat Opel dat op de Italiaanse markt doet, waar Fiat’s Doblò al lang bekend is onder particulieren en ondernemers. Natuurlijk is dit nog niets vergeleken bij Opel’s reclame’s in Frankrijk, waar het Duitse label de Franse concurrentie openlijk afkeurt. Voor ons is het niets meer dan een wanhoopsdaad van een bijna lachwekkend karakter. Een kat in het nauw maakt rare sprongen zullen we maar zeggen. Twee fabrieken van Opel worden momenteel met sluiting bedreigd.

Deel dit artikel:

20 gedachten over “Opel houdt klanten voor de gek ten koste van Fiat

  • 26 maart 2012 om 14:38
    Permalink

    Ben helemaal niet anti-opel, maar dit is toch niet zo netjes van hun al ben je vrij om te melden wat je wilt.

    Beantwoorden
  • 26 maart 2012 om 14:43
    Permalink

    Als Lancia spreekt van Italiaans design op een gerebadgede Chrysler vinden jullie het geen probleem maar als Opel een busje inkoopt bij Fiat en het Duitse techniek noemt is het opeens belachelijk..? Beetje vreemd.

    Ik denk dat (wij als) liefhebbers van Italiaanse auto’s op dit moment niet zo hoog van de toren moeten blazen…

    Beantwoorden
  • 26 maart 2012 om 16:17
    Permalink

    @Alfa156, dat was precies mijn reactie bij het lezen van dit stuk..
    Ik heb een hekel aan Slopels.. maar AE meet toch wel een beetje te veel met twee maten.

    Beantwoorden
  • 26 maart 2012 om 16:38
    Permalink

    jaja.. Mag ik opmerken dat Lancia en Chrysler van hetzelfde bedrijf zijn. Hoe zou jij het vinden als je concurrent op jouw belangrijkste markt een product dat van oorsprong van jou is zou aanprijzen met de slogan dat het hun uitvinding is?

    Dat is niet netjes en AE meet in dit geval zeker niet met 2 maten.., al zouden we dat zeker wel mogen omdat dit een fan site is. Fans meten altijd met 2 maten, ook wel meer :mrgreen:

    Ik denk dat de bovenste twee reacties eigenlijk van mensen komen die vaak steikem pro duits zijn als het om autos gaat, hoe dan ook. 😉

    Beantwoorden
  • 26 maart 2012 om 16:46
    Permalink

    haha… dat laatste doet pijn…
    ik rijd al sinds 1982 uitsluitend Alfa’s… zowel zakelijk als voor de lol…die opmerking lijkt me dus niet helemaal op zijn plek..

    Beantwoorden
  • 26 maart 2012 om 17:01
    Permalink

    Je kunt het ook zien als een heel groot COMPLIMENT dat een Duitse autofabrikant een Fiat ziet als het beste wat er te koop is……

    Beantwoorden
  • 26 maart 2012 om 17:11
    Permalink

    ja zo kun je het ook zien. 😉 Maar Hans het valt me wel op dat juist jij en alfa156 (die ooit anders heette) ietsjes over de zeik gaan als er een sappig kritisch nootje wordt geschreven over een duits merk. al dan niet terecht….meestal zeer terecht :mrgreen:

    Beantwoorden
  • 26 maart 2012 om 17:23
    Permalink

    denk het niet… denk dat je me verwart met iemand anders. het enige goed aan duitsers is hun autobahn… ik heb nog nooit iets positief gedacht, laat staan geschreven over duitse auto’s.

    Opel probeert trouwens wel erg halsstarrig een duits imago te krijgen.. met hun ‘wir leben autos’. niet alleen in nederland dus.., het lijkt me dat een groot deel van de bevolking wss niet eens weet dat ze duits zijn.. en dat ze dat met die reclames willen rechtzetten.. zal mijn een wurst wezen.. maar klaarblijkelijk is ‘uit duitsland komen’ positief voor je imago.

    Beantwoorden
  • 26 maart 2012 om 19:58
    Permalink

    had de eerste grande punto,ook geen corsa onderstel!?
    maar ehhh,het zegt volgens mij heel veel hoe sommige fabrikanten ervoor staan.
    als dit nog een maand of drie gaat duren,dan kun je straks een auto rijden voor de pris van een goede electrische fiets. :mrgreen:
    nee gekheid ,maar geen goede signalen zo.

    Beantwoorden
  • 26 maart 2012 om 20:38
    Permalink

    Bij mijn weten was het net andersom. De huidige Corsa rijdt met een onderstel van de Fiat Grande Punto. In de toenmalige deal met GM, zou GM gebruik maken van het B-platform en vooral de diesels van Fiat en zou Fiat gebruik maken van benzinemotoren (de V6 en de 2.2) en een samen ontwikkeld platform voor het D-sement (door FIAT gebruikt voor de Alfa 159 en ik meen de Croma, door GM niet gebruikt).

    Beantwoorden
  • 26 maart 2012 om 22:10
    Permalink

    Ach ja de oude Combo basis Corsa C was meer dan 10 jaar oud dus de klanten gaan er flink op vooruit. Fiat zal ook wel wat verdienen door de “Combo” te bouwen. En ze hebben bij Opel ook nog Franse busjes, benieuwd of dat ook van merk wisselt 😉 . Desondanks heeft Opel een redelijk aandeel met bedrijfwagens, de naam? of het dealernetwerk?

    Beantwoorden
  • 26 maart 2012 om 22:28
    Permalink

    Ik begrijp die “deal” met Opel niet zo goed meer ?
    Kon Fiat echt niet in het contract zetten dat er geen Opel Combo’s op de Italiaanse markt mochten verkocht worden ?
    En dat Opel zo’n reklame niet mag maken ?
    OK, dat laatste is misschien moeilijk in contractvorm te gieten… 😕 zo’n “creativiteit”… 🙄 😉 : je moet er maar opkomen.
    Of durven !

    De vergelijking met Chrysler en Lancia gaat helemaal niet op : ik heb daarover dezelfde mening als Lancia4Ever.

    Ivm de motoren en onderstel die Fiat levert voor andere Opel’s : ik herinner me nog dat, de vakbondsafgevaardigde en ook vicevoorzitter van de Europese ondernemingsraad van Opel, Rudi Kennes heel hard van zijn oren maakte toen Fiat in het voorjaar van 2009 ter sprake kwam, om Opel “te redden” / over te nemen.
    Hij kakelde over een firma die bankroet was (Fiat dus) en die zou Opel overnemen ? Nee, hij was voorstander dat Magna de overnemer ging worden.
    Hij vergat blijkbaar dat die ‘bankroete’ firma wel onderstellen en motoren leverde aan Opel / Opel die mocht maken.

    Tja, en Opel Antwerpen bestaat ondertussen niet meer…
    GM zal vermoedelijk nog 2 fabrieken sluiten.
    Zoals Magna van plan was…

    Wat leesvoer van 2009 😀 :
    http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=11087&n=10
    http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=10814&n=0
    http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=11024&n=0
    http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=10783&n=9

    (en nu wordt mijn bijdrage ter moderatie aangeboden 😀 )
    (zeker omdat ik de (soms ?) copy-paste site als link plaats :mrgreen: )

    Beantwoorden
  • 27 maart 2012 om 12:40
    Permalink

    @Lancia4Ever:

    Ten eerste: ik heb op deze website altijd gereageerd onder dezelfde naam, zo lang ben ik nog niet actief hier. Trouwens, jij had vroeger een andere naam 🙂

    Ten tweede: ik ben niet pro-Duits en heb ook nog nooit een Duitse auto gehad, alleen Italiaans en één Franse. Ik vind dat Volkswagen oersaaie auto’s bouwt maar ik kan wel toegeven dat het prima producten zijn. En ik kijk dan ook wel eens met een jaloers oog naar de hoeveelheid nieuwe modellen die uit Duitsland komt. Als liefhebber van Italiaans kom ik er bekaaid vanaf de laatste jaren en als liefhebber (en berijder) van Alfa al helemaal.

    En ontopic: Opel betaalt Fiat gewoon om gebruik te maken van de Doblo, dus ik zie het probleem niet en wat mij betreft is er ook geen onderscheid tussen de Doblo-Combo rebadge en de 300-Thema. De Thema is Chrysler-design en -techniek, die stand gekomen is voordat Fiat de boel overnam.

    Beantwoorden
  • 27 maart 2012 om 21:41
    Permalink

    de thema is dus chrysler design.. maar dan ook nog gebaseerd op het een onderstel van Mercedes schijnbaar.. zijn we toch weer terug in duitsland… 🙁

    Beantwoorden
  • 27 maart 2012 om 22:31
    Permalink

    Ik steun Lancia4Ever volledig met met hun statement hier en vind de reactie van alfa156 iets te kortzichtig (sorry hoor). Er is een duidelijk verschil tussen wat Opel doet met de Combo en wat Lancia doet met de Thema. Volgens Opel is de Combo op en top duits (bewust met een kleine letter). Lancia heeft er nooit maar ook nooit een geheim van gemaakt dat de Thema gebaseerd is op de Chrysler 300. Het volstaat te kijken naar het originele promofilmpje van de Thema en dan zie je duidelijk in de achteruitkijkspiegel een oude Chrysler 300 staan. Wat Opel hier doet is puur bedrog en bevat geen enkele grond van waarheid. Typische duitse achterbaksheid noem ik het.

    Beantwoorden
  • 4 juni 2018 om 18:37
    Permalink

    Achteraf kun je zeggen Opel geen andere keus had maar FCA spelen ze ook vuil spel. Ik denk dat onder Opel of GM Lancia er veel beter voorstond
    onder GM hadden we tenminste nog een Fulvia gehad .

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.