Op FIAT bedevaart naar Turijn deel 1

Eerst even voorstellen.

Deze feestdagen staat de oorsprong van FIAT bij ons op AutoEdizione centraal. FIAT is zoals we op deze site de afgelopen 15 jaar al vaak hebben beschreven niet alleen symbool voor automobiel producerend Italië, maar ook van een welvarend en opkomend Italië. Terwijl veel mensen in je directe omgeving misschien vooral grapjes maken over een FIAT, zonder te beseffen welke rijke industriële geschiedenis achter dit merk schuilgaat, weten wij wel beter. Iemand die dat niet alleen beter weet, maar ook ten diepste doorvoelt is groot FIAT-liefhebber Charles Groeneveld. Hij bood ons aan om over het merk te schrijven. Jaren geleden werd hij bij het lezen van enkele van onze La Grande Storia artikelen geprikkeld om op zoek te gaan naar de oorsprong van FIAT. Een uitgerekend nu zijn geliefde merk 125 jaar bestaat wordt het verhaal hier op AutoEdizione opnieuw belicht, waarmee de cirkel weer rond is. We bedanken Charles uit de grond van ons hart voor zijn inbreng die je vanaf dit punt kunt lezen. Naast leesplezier wensen we iedereen fijne (FIAT) feestdagen toe!

De FIAT 132 2000 van Charles op de oude testbaan op Lingotto.

Mi chiamo Charles,

en ik woon in Ede op de Veluwe, waar je heerlijk kunt wandelen en fietsen in een prachtige omgeving. Maar er is ook nog tijd voor een van mijn hobby’s, de FIAT’s waar ik met veel plezier aan sleutel en mee op pad ga (foto boven). Al heel lang ben ik lid van de FCN en ik mocht ook een aantal jaren bestuurslid zijn. Ik doe graag mee aan allerlei evenementen van de club, waar ik andere liefhebbers van het merk ontmoet en spreek. En elk jaar ga ik in mei met een van mijn 132’s GLS of 2000 naar Torino en omgeving. Ik zie jullie graag op een van de komende evenementen van de alweer bijna 45 jaar oude FIAT Club Nederland.

Torino FIAT 1899.

De belangstelling voor de geschiedenis van FIAT nam voor mij in de loop der jaren toe, en daarmee ook de interesse in Torino als stad. Zo ging ik regelmatig, alleen of met de Fiat Club Nederland, naar Torino om onder andere de Mirafiori fabriek te bezoeken voor een rondleiding in de productie. Naar het dak van Lingotto met een FIAT, fiets of wandelend, en een bezoek met rondleiding aan Centro Storico Fiat is ook meerdere keren gedaan. Mijn belangstelling bleef groeien en toen ontstond het plan om naast het bezoeken van historische FIAT locaties, ook de geschiedenis van de Piemontese hoofdstad te ontdekken. Zo bestond kasteel Mirafiori al lang voordat FIAT werd opgericht, en werd dit voormalige landgoed in de jaren 30 naamgever van de nieuwe grote FIAT fabriek. In Centro Storico FIAT hangt een fraai schilderij met een afbeelding van een aantal mensen aan een tafel in een mooie kamer. In al die jaren met prettige bezoeken aan Torino, bleef bij mij de wens bestaan, om eens een bezoek te brengen aan die kamer waar in 1899 de oprichting van FIAT werd ondertekend. Een stukje tastbaarheid van het eerste uur van FIAT als het ware. Fascinerend!

In de zaal van Palazzo Bricherasio hangt een kopie van het voor veel FIAT liefhebbers bekende schilderij. Het is alsof een persfotograaf aanwezig was bij dit belangrijke moment.

Palazzo Bricherasio.

Dit was in Palazzo Bricherasio, een van oorsprong zeventiende-eeuwse residentie van de adellijke Cacherano di Bricherasio familie. Emanuele di Bricherasio was initiatiefnemer bij de oprichting van FIAT. De kamer is nog steeds in dezelfde staat als eind negentiende eeuw, maar tegenwoordig is Banca Patrimoni Sella & C in het gebouw gevestigd. Aan de zijkant van het gebouw is nu een glazen serre waar je lekker koffie kunt drinken, en dat heb ik dan ook gedaan, wetend nog maar enkele meters verwijderd te zijn van de kamer waar het 125 jaar geleden gebeurde. Maar nu, hoe kom ik binnen? Eerst maar eens gevraagd aan iemand bij Centro Storico die ik al lang ken, en hij gaf mij een adres van een contactpersoon bij Banca Sella. Na meerdere e-mail pogingen geen reactie ontvangen en dat heb ik verteld aan Anna van FIAT ( Stellantis ) Torino. Zij vertelde mij dat er op open monumenten dagen ook een wandeling door de Palazzo mogelijk is, om dan in het voorbijgaan een blik te werpen in de kamer. Dus bij het Palazzo naar binnen gaan zou wel kunnen, maar niet in mei. Anna bood mij aan om voor mij Banca Sella even te bellen om te vragen wat er nog mogelijk was. Maar dat leverde uiteindelijk ook niets op, waarop ik de hoop op een blik in de kamer eigenlijk al had opgegeven.

In Centro Storico FIAT hangt het originele schilderij van het historische moment in juli 1899, vastgelegd door de Biellese schilder Lorenzo Delleani. In het midden met pen in licht getint maatpak Cavaliere Emanuele di Bricherasio.

De kamer waar alles begon.

In 2022 waren we weer in Torino met deelnemers aan onze FCN weektrip “FIAT In Altro Torino”, en was ik een keer alleen op pad in de stad. Met mijn meegenomen vouwfiets aan de hand liep ik door de Via Lagrange en kwam langs Palazzo Bricherasio. Daar zag ik dat de poort bij de ingang geopend was. Ik gooide alle schroom van me af en liep de binnenplaats op waar iemand bij een openstaand raam stond. Was het de portier? Ik vroeg direct naar de ‘1899 kamer’. Maar ik kreeg nog altijd geen duidelijkheid, totdat iemand gehaast op weg naar zijn in de binnenplaats geparkeerde auto, mij vroeg of hij me ergens mee kon helpen. Ik wond er geen doekjes om en ze dat ik graag de beroemde kamer wilde betreden. Ik kreeg een kort en hoopgevend ‘Loop maar even mee’ te horen en voor ik het wist liepen we een trap op naar een overloop waar een van de deuren openstond. We gingen naar binnen en daar stond ik dan, in de bewuste kamer bij de exact dezelfde tafel, precies zoals op het ook hier aanwezige schilderij van Lorenzo Delleani te zien is (het bleek echter een kopie te zijn). Ik bedankte mijn begeleider , die inmiddels al enthousiast vertelde over de kamer, en ik vroeg hem wie hij was. De manager ……, een van de managers. Foto’s maken was geen probleem, en toen hij even werd weggeroepen door een van de personeelsleden kon ik rustig rondkijken en zelfs aan de tafel zitten. Maar de manager had nog een afspraak, dus we liepen weer naar buiten. Eenmaal op de binnenplaats terug in de waan van de dag voelde ik me alsof ik letterlijk even heel dichtbij het begin van het door mij zo geliefde merk was geweest. Nog met veel plezier terugdenkend aan dit bijzondere bezoek, pakte ik mijn fiets en ging verder richting Giardini Reali…

Deel dit artikel:

2 gedachten over “Op FIAT bedevaart naar Turijn deel 1

  • 22 december 2024 om 21:58
    Permalink

    Een mooi verhaal. Ik denk dat ik ook maar eens een reisje naar Torino ga boeken.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.