Ook D-segment Alfa Romeo krijgt inderdaad achterwielaandrijving
Alfa Romeo krijgt vanaf het D-segment achterwiel- en vierwielaandrijving. Wat wij van AutoEdizione al sinds eind 2009 roepen ongeveer, is volgens een tweede gerucht binnen een week dus inderdaad waar. Tenminste, als het klopt dat Automotive News een dezer dagen inderdaad van enkele insiders heeft vernomen, dat er aan een speciaal platform wordt gewerkt, dat tevens het label SRT gedeeld zal worden. Volgens ons is overigens ook Maserati een geschikte kandidaat om van dit platform gebruik te maken. Afgelopen voorjaar kwamen we al even terug op dit belangrijke project, waar de fabrikant graag geheimzinnig over doet. Voor ons is dit nooit helemaal uit de lucht gegrepen geweest, aangezien veel van de geluiden over dit project uit Amerika komen en niet Europa.
Het gaat om een flexibel modulair platform, dat gebruikt kan worden voor zowel de D-segment Giulia als een opvolger voor de 166 (en later ook de Lancia Thema/Chrysler 300) in het E-segment. De eerste resultaten zullen op z’n vroegst in 2015 tastbaar worden voor de buitenwereld. De opvolger van de Chrysler 200/Lancia Flavia, maken geen gebruik van dit platform, maar ontstaan op de CUSW ondergrond van de Dart en Cherokee. Oorspronkelijk beweerden vele bronnen dat dit ook de ondergrond van de nieuwe D-segment Alfa Romeo zou worden. Onze redactie heeft echter nooit in deze conclusie mee willen gaan, omdat er alleen een kostentechnisch argument voor aan te dragen valt. Het feit dat FGA zoveel tijd nodig heeft om voor Alfa Romeo alles op een rijtje te krijgen, wijst voor ons ook in de richting van nieuwe techniek voor het merk uit Milaan, dat in het middensegment dus eerder onder 1 dak komt met Maserati en SRT, dan Chrysler/Lancia en Dodge/Fiat.
Wat ik al aangaf RWD van af D daaronder VWD. Goed nieuws alleen jammer dat het wel lang duurt en de klanten die nu nieuw D segment Alfa reiden straks allemaal in een ander merk reiden. Het moet wel bijzonder goed en mooi zijn om ze daar weer uit te krijgen. Ik hoop dat de 166 opvolger zoals hier staat een verlengde versie van deze krijgt en niet het platform van de Ghibli deelt. Laten we hoppen dat na 2016 Alfa voor eens en altijd goed op de kaart word gezet.
Mooi! Alleen vraag ik mij dan af waar deze auto’s gebouwd zullen worden. Er is maar één fabriek bedreven in het volume produceren van RWD platformen en dat is degene waar momenteel de chrysler 300/ Lancia Thema wordt geproduceerd.
Lusso ik denk dat Mirafiori zich daar op mag gaan toeleggen 😉
Het lijkt er indaad op dat een aantal plannen behoorlijk zijn omgegooid en dat het waarschijnlijk de oorzaak is van steeds maar weer uitstel en uitstel. Als alles door gaat natuurlijk, want het is nog maar een studie.
Het betekent overigens dat de Gulia duidelijk groter gaat worden dan eerst gepland, zeg maar BMW 5-serie afmetingen.
Het zou ook betekenen dat de plannen van een Alfa op Maseratie Ghibli basis waarschijnlijk niet doorgaan (te duur) en dat de Gulia dan waarschijnlijk niet in Italie gebouwd gaat worden maar in een fabriek samen met de SRT en Chrysler modellen.
@ Henk: Ik verwacht niet dat de Giulia het formaat van een 5-serie gaat krijgen. Daar zullen we de 166-opvolger voor krijgen. En die zal niet in het segment van de 7-serie gaan zitten verwacht ik. Daarvoor hebben we de QP van Maserati immers al. Giulia blijft een D en zal de concurrentie aan gaan met de 3 en 4-serie.