Ook Alfa Romeo Stelvio snelste op de Nürburgring [7:51:7]
Dat ook de Alfa Romeo Stelvio technisch gezien de meeste interessante in z’n soort is, wordt bevestigd door de behaalde recordsnelheid op de Nürburgring. De Stelvio Quadrifoglio, die begin 2018 op de markt zal debuteren, heeft er slechts 7 minuten, 51 seconden en 7 tienden over gedaan om zich een weg door ruim 20 km ‘groene hel’ te banen. Testpiloot Fabio Francia mocht het na zijn ervaringen met de Giulia Quadrifoglio (7:32) nu ook met de Milanese SUV proberen en deed dat met succes. De eerste Italiaanse D-segment SUV ooit, blijkt direct de snelste op het Duitse circuit en volgens vele media de best rijdende in z’n klasse te zijn. Echt vergelijken doen we bij AutoEdizione natuuurlijk niet, maar we kunnen bevestigen dat de onderhuidse techniek waar we al veel over schreven, voor exceptionele rijeigenschappen zorgt. Een waar zou je het dan in hemelsnaam nog meer over moeten hebben, als dat al buitengewoon is. Lees dit weekend onze eerste review van de Stelvio.
De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio is momenteel een van de weinige modellen van FCA die zeer uitvoerige tests ondergaat alvorens in de showroom aan te komen. Hij is direct te herkennen aan z’n ‘luchthappers’ op de motorkap. Een auto die weliswaar oogt als een SUV, maar rijdt als een GT of sedan met ideale gewichtsverdeling (50/50). De 2.9 V6 (met een hoek van 90°) 24v Twin-Turbo van 510 pk (600 Nm koppel) heeft ervoor gezorgd dat de Stelvio Quadrifoglio met Q4 aandrijving een concurrent als de Porsche Macan met ruim 8 seconden het nakijken geeft. De Stelvio Q is dus ook daadwerkelijk een sportieveling en niet enkel een ‘uv’. Dit zeer lichtvoetige topmodel bezit het Alfa DNA Pro systeem met vier standen inclusief ‘Race’ modus, Het Torque Vectoring systeem en de adaptieve ophanging zorgen onder andere voor de exceptionele eigenschappen op de weg. Een systeem dat de cilinders activeert en uitschakelt zorgt tevens voor een optimaal verbruik van de brandstof. Alfa Romeo laat met deze super SUV zien dat het technisch tot de meest innovatieve automerken ter wereld hoort. Ook vandaag.
Top!! Wat een mooie prestatie van Alfa!
Echt een prachtige bak vooral in rood metaalkleur. Weet niet welke ik zal nemen volgend jaar. Stelvio of Giulia
Fantastico!
van voor vind ik deze body paint wel wat hebben op het plaatje komt hij zo minder groot/massief over.
Als ik een SUV zou moeten kiezen dan deze. Maar giulia of stelvio 10x liever een giulia 🙂
Waarom is de Q eigenlijk zo laat na de rest hij is als eerste ontwikkeld en de motor hebben ze toch al uitvoerig getest in de Giulia waar het een hoog potige opgeblazen versie van is.
Maar die rolkooi is lijkt me niet standaard uitrusting is z’n test daarmee dan wel eerlijk want maakt dit hem niet extra stijf waardoor je nog wat verder kunt gaan dan in een straat versie.
Ar159
Nee je hebt gelijk het is niet helemaal eerlijk maar Porsche en alle andere doen het ook kijk maar naar de Panamera ook rolkooi. Francia reed trouwens in de Giulia Q met een korte broek en geen rolkooi en reed toen ook het baan record aan puin. De nieuwe Alfa Romeo’s zijn gewoon heel snel nu kijken of het ook allemaal heel blijft zoals bij de 159 al een goed begin is gemaakt met de kwaliteit en daarvoor eigenlijk al de 166.
Ciao
Squadra
Als het een rolkooi is die geen extra stijfheid geeft dan mag het wel.
Blijft een enorme prestatie ,nu nog wat meer eigen look en t is kat in t bakkie.