Onzekerheid over toekomst Maserati fabriek in Modena groeit

Maserati Modena

Modena staat bekend om de kenmerkende toren (in de volksmond ‘Ghirlandina’ genoemd) bij de dom van deze oude stad, maar Modena heeft ook een evenzo kenmerkende toren met een drietand als top. De vraag is hoe lang dat nog zal duren. Al eerder deden we verslag over de groeiende spanning tussen het management in Turijn en de Maserati-werknemers in deze Emiliaanse provinciehoofdstad. Vooral sinds de bekendmaking van de grote lijnen voor een ambitieus toekomstplan voor het mooie merk, groeit de angst voor een massaontslag bij wie momenteel voor Maserati werkt. Bij dat mooie plan zou je namelijk een hoofdrol voor de bakermat van ‘il Tridente’ verwachten, maar daarover is nog geen enkel feit te vinden in geen enkel document. De stilte neemt steeds meer een verstikkende vorm aan en het lokale Modenese management van Maserati, is steeds minder in staat haar 700 werknemers gerust te stellen, aangezien deze ook in grote onwetendheid leeft.

Uiteraard is er een groot verschil tussen de fabriek in Modena en de in verbouwing zijnde voormalige Bertone fabriek, in het Torinese stadsdeel Grugliasco. Terwijl de fabriek in Modena de auto’s voor een groot deel met de hand bouwt en maximaal 15.000 stuks per jaar kan produceren, is de fabriek in Turijn straks een moderne faciliteit voor grotere serieproductie waar maximaal 60.000 auto’s per jaar van een lopende band kunnen rollen. Het lijkt erop dat, dat laatste de wijze is waarop Lingotto voortaan Maserati’s wil gaan produceren. Het merk zal voortaan op een andere wijze in de markt gezet worden.

Officieel heeft Marchionne vorig jaar laten weten dat Maserati in Modena zal blijven voor de meer exclusieve modellen. Wat echter zorgen baart, is dat er in het investeringsplan van 600 miljoen euro, geen vernieuwingen voor Modena zijn opgenomen. Daar komt bij dat minister Sacconi van werkgelegenheid, de afgelopen week als enige een uitspraak deed hierover, waarin hij stelt dat het nieuwe contract van Mirafiori ook een voorbeeld kan zijn voor Modena. Met andere woorden; Marchionne zal de nieuwe Maserati-fabriek in Turijn misschien gebruiken als stok achter de deur, om zo de productielocatie in Modena stevig te hervormen. Modena kan dus een nieuw doelwit zijn voor ‘Fabbrica Italia’ en voldoet daarbij nog niet aan de normen om voldoende concurrerend te zijn.

Je zou kunnen zeggen dat Maserati hiermee definitief uit de schaduw van Ferrari zal worden getrokken en dat de uitspraak van de minister alvast een pleidooi was voor een nieuw tijdperk. Een nieuw bedrijf met nieuwe normen. Opvolgers van de Quattroporte en GranTurismo zullen dus mogelijk op een andere wijze tot stand komen dan tot nu toe het geval is. Maserati heeft veel potentie, maar vist op dit moment alleen nog in dezelfde vijver als Ferrari, waardoor het merk nog onvoldoende winstgevend is. Maserati had in 2008 een netto-omzet van 825 miljoen euro. In 2009 is dat ongeveer gehalveerd inclusief het productieaantal. Vorig jaar werden er rond de 5000 auto’s geproduceerd en in 2008 waren dat nog zo’n 9000.

Het is heel goed mogelijk en zelfs aannemelijk, dat Maserati dezelfde exclusieve producten die vandaag de dag gebouwd worden, ook morgen in Modena zal blijven produceren. Maar zolang daar niets van op papier staat, is er voor de werknemers alle reden tot ongerustheid. Vooral als de drietand van de toekomst, voorlopig alleen nog met Turijn in verband wordt gebracht.

Deel dit artikel:

2 gedachten over “Onzekerheid over toekomst Maserati fabriek in Modena groeit

  • 23 maart 2011 om 07:59
    Permalink

    Nochtans is de fabriek in Modena nog niet zo lang geleden volledig hernieuwd. Ik ga er van uit (hoop) dat er dus ook modellen in Modena zullen blijven gebouwd worden.

    Het ergste wat Maserati kan overkomen is dat ze in een compleet andere vijver dan Ferrari gaan vissen. Ik hoop niet dat het een ordinair commercieel produkt à la Porsche zal worden. Maserati is voor mij de top, meer nog dan Ferrari die de aristocratische uitstraling van Maserati mist. Ik heb Maserati dan ook altijd als de perfecte concurrent voor Aston Martin gezien en de clandizie is volgens mij ook gelijklopend. Mensen die een snelle verfijnde en comfortabele sportwagen willen, zonder al te veel te willen opvallen.

    Beantwoorden
  • 23 maart 2011 om 08:29
    Permalink

    Ik denk dat er ook geen vuiltje aan de lucht is voor Modena, maar dat er misschien wel het een en ander gaat veranderen qua intern beleid waardoor er nu wat onduidelijkheid is.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.