Ontwikkeling D-SUV Maserati ‘Levantino’ op schema

De draad eindelijk weer opgepakt.

In de FCA-fabriek van Cassino kan men eindelijk uitzien naar een nieuwe productieve impuls. De ontwikkeling van een Maserati SUV in het D-segment, is een strategisch belangrijke investering voor de toekomstige uitbreiding van ‘il Tridente’. Tegelijkertijd is de instap-Maserati die medio 2021 productierijp zal zijn, een nieuw hoofdstuk in het plan om de productie van luxe personenauto’s op Italiaanse bodem verder uit te breiden. Auto’s met meer marge en een internationaal podium. Het min of meer in 2013 door wijlen CEO Sergio Marchionne geïnitieerde plan, stagneerde de afgelopen 3 jaar drastisch, door FCA’s zoektocht naar een positieve financiële balans en een ideale handelspartner voor de toekomst. Daar kwam bovendien een pandemie bovenop. Maar met de vorming van de nieuwe groep Stellantis begin volgend jaar, zal het tij naar verwachting eindelijk kunnen keren.

Maserati en Alfa Romeo als eenheid.

Maserati en Alfa Romeo zijn de twee belangrijke pijlers onder dit plan, dat binnen Stellantis volgens insiders absoluut zal worden hervat. De twee Italiaanse merken zouden zelfs het internationale boegbeeld moeten worden van de groep als geheel, aangezien een jong luxelabel als DS nog niet zoveel aanzien geniet. Hoewel om marketingtechnische redenen, door managers van FCA in het recente verleden weleens is verklaard dat Alfa Romeo en Maserati niet te veel samengesmolten zouden mogen worden, lijkt er van een echte koerswijziging geen sprake. In onze ogen zal er veel techniek worden blijven gedeeld en worden de merken zoveel mogelijk samen op diverse marktterreinen ingezet, elk met een eigen doelgroep.

Snelle ontwikkeling.

We zien hier een eerste testexemplaar van wat in de wandelgangen de ‘Levantino’ (kleine Levante) wordt genoemd, die technisch veel zal delen met de Alfa Romeo Stelvio en stilistisch een knipoog vormt naar de MC20, die iets eerder het levenslicht ziet. Tijdens deze eerste testfase is de auto, op de grille na, nog geheel te herkennen als een Milanese SUV. De ontwikkeling is tegenwoordig grotendeels ook een virtuele aangelegenheid, zoals we konden zien tijdens de opening van het Maserati Science Lab in Modena. We verwachten dus dat de diverse fases tot productie elkaar nu in een rap tempo zullen opvolgen.

Evolutie van het Giorgio-platform als basis.

Ons is ter ore gekomen dat een belangrijke volgende stap, waar deze ‘Levantino’ overigens ook een onderdeel van zal vormen, de evolutie zal zijn van het door Maserati en Alfa Romeo gedeelde Giorgio-platform. Deze zal aangepast worden voor volledige en gedeeltelijke (plug-in) elektrificatie. Iets wat FCA al twee jaar in z’n plannen heeft staan, maar wat men dus nog niet daadwerkelijk kon uitvoeren, tot frustratie van menig zakelijke Alfa-rijder. Een uitvoerige facelift (werktitel ‘MCA’) van de Giulia en Stelvio, vormen na de Levantino het eerstvolgende project binnen Cassino (2021). Wat men bij FCA het geëvolueerde ‘Giorgio Global’ platform noemt, vormt daarbij de basis. Deze doorontwikkeling krijgt in onze ogen nu pas vorm, nu de fusie met PSA in volle gang is, en er dus betere financiële perspectieven zijn. Het platform kan straks immers ook door andere merken gebruikt worden, wat de ontwikkelingskosten flink zal terugdringen.

Deel dit artikel:

7 gedachten over “Ontwikkeling D-SUV Maserati ‘Levantino’ op schema

  • 1 september 2020 om 21:21
    Permalink

    Nu maar hopen dat we deze snel ook echt zien komen. En voor het koste plaatje een paar leuke dodges op dit platform en een verlengde versie voor E segment Alfa samen met een nieuwe Ghibli.

    Mooiste is een V6 met plug-in techniek. Zoeven door de stad en brullen door de tunnels 😁

    Beantwoorden
  • 1 september 2020 om 21:32
    Permalink

    “Mooiste is een V6 met plug-in techniek. Zoeven door de stad en brullen door de tunnels ”

    Haha, da’s een mooie..zoals een Italiaanse hybride zou moeten zijn 🙂

    Beantwoorden
  • 2 september 2020 om 07:55
    Permalink

    Vroeger verraste de Italiaanse auto industrie de wereld tegenwoordig wordt er veel over geschreven en daar blijft het ook bij

    Beantwoorden
  • 2 september 2020 om 21:05
    Permalink

    FCA is een grote blunder. Nieuws is niet meer te volgen, de afdeling PR praat altijd recht wat krom is. Sluiten die hap

    Beantwoorden
  • 5 september 2020 om 18:46
    Permalink

    Hoe zit het eigenlijk met ontwikkelingen van de c- suv tonale, liggen die ook op schema?

    Beantwoorden
  • 9 september 2020 om 14:38
    Permalink

    Vroeger verraste de Italiaanse auto merken vriend of vijand met nieuwe modellen tegenwoordig met loze berichten

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.