Ontwerper van de MiTo nu aangesteld bij Seat
Ongeveer een jaar geleden heb je op onze site kunnen vernemen hoe Juan Manuel Díaz werd doorgeschoven als (tijdelijke) designchef bij Alfa Romeo. De 36 jarige Argentijn vertrekt nu als een van de laatsten uit het tijdperk DeMeo naar de Volkswagen Groep. Dìaz mag zijn kijk op sportiviteit nu in zijn eigen moerstaal doorgeven bij Seat in Spanje. Bij de voormalig dochteronderneming van Fiat zal Díaz met deze aanstelling ook weer samen kunnen werken met leermeester Wolfgang Egger (Audi/Lamborghini), met wie hij samen ook aan de 8C Competizione werkte.
Men probeert toch op alle mogelijke manieren Fiat dwars te zitten.vroeg of laat zal “da Silva” weer terugkeren op zijn oude nest en dan zijn talent laten zien.
Hopla, weer een topfiguur weg. Binnenkort MOET alfa wel naar VW gaan willen we nog echte alfamensen zien werken aan de toekomst van alfa. De lijst wordt wel lang: Da Silva, Egger, De Meo, Giugiaro, … Allemaal mensen die alfa op handen hebben gedragen maar op een of ander manier zijn vertrokken omdat ze stank voor dank kregen. Da Silva is vertrokken omdat hij zijn designplannen niet mocht uitvoeren, De Meo omdat hij de toekomst anders zag (hij wou een terugkeer naar de échte alfa’s) maar geen steun kreeg, giugiaro omdat de italianen de beroemde designhuizen links hebben laten liggen. Een (weeral) intriest verhaal.
Ondertussen gaat het Italiaanse FGA steeds slechter terwijl concurrenten zoals PSA, Renault en VAG behoorlijke winsten maken. BMW, Mercedes en Audi kunnen de vraag niet aan maar Marchionne bljft stug doorgaan met zijn plannen. Het meest recente resultaat daarvan zie je in de nieuwe Lancia modellen waarvan niemand geloofd dat ze ooit succesvol zullen gaan worden.
Wat heeft Fiat nu eigenlijk ? Een Panda, een 500 en de Punto`s. Daarnaast nog wat slecht verkopende producten zoals de Bravo enz. Dan heeft Alfa de Mito en de Giulietta en Lancia hopelijk een redelijke Ypsilon. Gewoon een slecht assortiment.
Dat de belangrijke Alfa mensen weg gaan zegt mij ook genoeg over het huidige Alfa. Er is voor die mensen geen eer meer te behalen en ze kunnen hun ei niet kwijt. Misschien mogen ze een concept tekenen maar dan zitten ze in de wachtkamer. Bij VAG kunnen ze hun lol op met zoveel modellen. Het is niet voor niks dat DaSilva zegt dat de A5 de mooiste auto is die hij ooit ontworpen heeft. Zo`n auto had hij bij Alfa nooit mogen ontwikkelen. Jammer, jammer, jammer.
@Lusso.
Volgens mij ging da Silva weg voor ’t geld en wellicht een stabielere organisatie. Bij VW en Audi kun je je nou niet bepaald uitleven op design gebied. De hand van Da Silva is te vinden in de nieuwe koplampen van VW (a la 156) Nou, nou, dan druk je wel je stempel op het product…. Maar verder heb je wel gelijk. Van de andere kant zijn ze zijn natuurlijk wel vertrokken voordat Sergio M. een duidelijke lijn heeft uitgezet voor Alfa. Misschien heeft De Meo nu wel spijt…. Verder zag ik in al die kopstukken wel een mogelijkheid en kans voor Alfa bij VW…
@Ferry832
Oj ja, de Audi A5…. Uiteraard zegt Da Silva dat het zijn mooiste ontwerp is, maar het is toch niet bepaald een hoogtepunt op designgebied, zonder te beweren dat het een lelijke auto is overigens. Een 156 vind ik nog steeds een prachtige verschijning en is al 14 jaar oud (ontwerp natuurlijk nog ouder!!)
@Ferry832: Wat dacht je van een dikke beurs met geld.!! Eer is een vies woord in deze samenleving.
Het beste wat een kunstenaar presteert wordt bepaald door de bewonderaars en niet door de kunstenaar zelf.Het beste wat Da Silva heeft ontworpen is toch bij verre de Alfa 156.en niet een A5 sorry Walter!.
Ben ook niet erg onder de indruk van wat Da Silva tot nu toe heeft laten zien bij de VAG groep. Veel kleine alfa details die gecopieerd worden op de modellen reeks (VW koplampen-vorm; Audi klokken dashboard met 0 op 6 uur ipv 20′ voor; SEAT verborgen handgreep, lijnenspel rond de nummerplaat bumper-achter, etc.) Allemaal niet erg indrukwekkend tot nu toe, Da Silva heeft duidelijk nog geen carte blanche bij VAG. Vraag me ook af of de traditionele VAG rijder op deze stijl-wijzigingen zit te wachten. Bij Seat is het immers ook niet aangeslagen bij de klanten.
Alfa moet zijn eigen weg gaan samen met het eigen “Centro Stile” en trendsettend zijn ipv trendvolgend zoals de VAG groep.
VAG blijft een club die gerund wordt door boekhouders, dat straalt van de producten ook af. Alfa zie ik meer als, van liefhebbers voor liefhebbers, dat zie je terug in de winstgevendheid….
En over ontwerp gesproken.Ik kom elke dag verschillende keren de nieuwe Giulietta tegen in het verkeer, overdag of s’avonds en het moet duidelijk zijn hij springt eruit van welke afstand je hem ook ziet.DAT is pas design optima en niet een model alla A5 met 10 derivaten.Da Silva is de weg kwijt en overgekocht om ooit een leuke Alfa bij VAG te tekenen . Helaas voor hem zal hij terug moeten keren naar Alfa om ooit nog een mooie auto te mogen tekenen.
Nou, de reacties van (bijvoorbeeld) Ferry832 en anderen die structureel negatief en cynisch zijn over alles wat bij Alfa gebeurt, zijn weer voorspelbaar.
Maar wel grappig hoe tegenstrijdig hun standpunten eigenlijk zijn. Deze mensen laten hier continu horen dat ze de huidige koers van Alfa niks vinden. De Mito is daarbij een regelmatig mikpunt. Het ontwerp vinden ze niks, met die veel te lieve oogjes, etc. Voor hun staat de Mito normaal voor al het slechts van het huidige Alfa. Maar nu gaat de ontwerper van die (in hun ogen) complete mislukking weg, en nu is dat opeens reden voor huilie-huilie?
Ferry832 (en anderen): Gezien jouw standpunten, zou ik juist verwachten dat je een gat in de lucht zou springen dat deze ontwerper Alfa verlaat.
@Ferry832
“Bij VAG kunnen ze hun lol op met zoveel modellen”
Heel veel modellen, ja, maar alleen de afmetingen verschillen (S, M, XXL etc.), niet de designs. Dus ik denk dat de ontwerpers bij VAG niet aan hun trekken komen.
“Da Silva: De A5 is zijn mooiste ontworpen auto”.
Ik denk dat hij bedoelt: “de mooiste Audi ooit”. Het interieur vind ik teleurstellend; haalt het niet bij een Alfa 156.
@Eric: Tijdens de laatste berichten over over de Mito had ik op deze site al eens aangegeven dat ik de Mito steeds meer ben gaan waarderen.
Het klopt dat ik de Mito in eerste instantie verschrikkelijk vond. Voornamelijk de voorkant vond ik lelijk en de Mito is niet fotogeniek. Naarmate ik de Mito steeds meer in het echt zie ben ik hem meer gaan waarderen. Zeker in donkere kleuren met de juiste samenstelling ( velgen, optie`s enz. ) vind ik het een leuke auto. Het design moest op mij blijkbaar lang inwerken.
Ik blijf er echter wel bij dat de Mito naar mijn idee niet agressief genoeg is voor een Alfa maar hij onderscheid zich zeker in dat segment.
Dat deze ontwerper weg gaat vind ik inderdaad erg jammer. Als je de laatste jaren bekijkt dan is het personeelsverloop bij Alfa of FGA hoger dan bij andere merken. Dat is meestal geen goed teken wat naar mijn idee ook blijkt uit het povere assortiment. Deze ontwerpers staan toch hoog aangeschreven en als Alfa contineu belangrijke mensen verliest dan wordt het er in ieder geval niet beter op. Volgens mij is niet het betere salaris een reden om op te stappen naar VAG maar als ontwerper wil je carriere maken. Deze carriere wordt afgemeten aan de auto`s die je ontworpen hebt. Bij Alfa mag je blij zijn als er 1 nieuw model in de 8 jaar komt. Bij VAG is dat met het gehele programma natuurlijk een stuk sneller.
Nog even over de A5. Ik ben geen Audi liefhebber maar de A5
( coupe ) is een mooie onderscheidende auto. Je herkent hem per direct en ik vind het niet raar dat DaSilva dit zijn topcreatie vind. De 156 is uiteraard ook een hele mooie auto waarmee hij zijn naam heeft gevestigt maar blijkbaar vind hij de Audi mooier. Ik twijfel nog tussen die 2.
@Ferry832: Bij VAG mag men een goed ontwerp maken en dan om de 2 jaar de koplampen aanpassen dat is een heeeeel grote uitdaging voor een ontwerper ja.en trouwens de Seat modellen leunen allemaal op het concept Alfa 156.Wauw wat een enorme uitdaging voor een ontwerper.Blijkbaar toch met veel geld en beloften overgehaald om voor VAG te kiezen!!!.
VAG staat niet voor baanbrekende design of gewaagde modellen. De Giulietta is een verademing in het dagelijkse verkeer daar kan iedere ontwerper jaloers op zijn inclusief Da Silva.Ik denk zelf dat ie niet meer goed slaapt sinds de nieuwe modellen van Alfa.
Volgens mij gaan de ontwerpers bij Alfa niet weg vanwege teleurstellingen die ze daar voor de kiezen krijgen. Integendeel, Alfa maakt al jarenlang de mooiste modellen, lijnvoeringen waarbij het compromis niet gezocht wordt in het design maar mogelijk wel in bv gebruiksgemak.
Het lijkt er steeds meer op dat de heren snel een naam willen maken bij HET merk met een traditioneel sterk design om vervolgens voor het grote geld kiezen. En VW geeft het, neemt weer een ontwerper van Alfa over.
Misschien proberen ze daar op die manier inside info over toekomstige alfa modellen te vergaren of Alfa zwakker te maken.
In ieder geval zie ik het als een heel groot compliment van VW aan Alfa. ’t is nu toch wel duidelijk dat men daar Alfa als het sterktste design zien ?
Wat beperken veel deelnemers zich toch tot Nederland/Europa. Fiat is een wereldspeler! Fiat is marktleider in Brazilië, één van de grotere en snel groeiende markten in de wereld. Daarnaast is Fiat technologisch qua motoren al jaren een koploper in de wereld. Met Chrysler heeft het plotseling voet aan wal gezet in de VS. Dat ze qua modellenpolitiek nu kiezen voor een snelle goedkope oplossing in het voordeel van de Amerikaanse automarkt is logisch, die is vele malen groter dan het gerommel in de marge van wat Alfa of Lancia in Nederland of Duitsland presteert.
Maar ook ik begrijp de stap van Da Silva niet helemaal. Hoe beroerd het ook geweest moet zijn de laatste jaren bij Alfa, hoe blij kun je worden als ontwerper van het eveneens al jaren kwakkelende Seat met zijn rare onsamenhangende assortiment en technisch verouderde modellen?
Nou, de volgende ibiza krijgt dus een bol welvende neus en grote koplampen met ringen er om heen, mooi dat we dat al weer weten
Wie het laatst lacht, lacht het best en geloof maar dat dat Sergio M zal zijn! VAG-groep kan de golf van modellen enkel doen door het succes van de Golf, is eigenlijk de dobber waarop hele bedrijf drijft. Alle andere modellen verkopen matig tot slecht. Buiten Europa verkopen ze dan nog iets in China, voor de rest in Zuid- en Noord-Amerika nauwelijks. FAG is veel mondialer, dit zal ons in Europa op de middellange termijn allemaal ten goede komen in vorm van nieuwe spannende, sportieve modellen zoals nieuwe Spider, Giulia en 4C. PSA-groep al jaren in grote financiele problemen en wordt in feite kunstmatig in leven gehouden door Sarkozy. Ook in Japan zal genivelleerd moeten worden en zullen er zeker enkele spelers sneuvelen in komende jaren. Idem voor Duitsland: Opel al zo goed als failliet, VW zal Seat binnenkort zacht laten inslapen wegens totaal onrendabel…
Zo radicaal zou ik het niet willen stellen (wel graag willen zien 🙂 ) want VW is de grootste autobouwer ter wereld. Wat ik wel denk is dat er een soort oververhitting zal plaatsvinden bij VW waardoor het drastisch zal inleveren op andere merken die sterker zullen worden. Fiat kan een van die groepen zijn. al is het wel een helse klus die ze moeten klaren. Door de betere bedrijfsstructuur bij Fiat verwacht ik wel dat het zal lukken en dat ze binnen de top 3 zullen belanden van grootste autobouwers ter wereld.
Ben ik nou de enige die blij is dat de ontwerper van een auto die op Tweety lijkt eindelijk weg gaat?
Diezelfde ontwerper die zulke dikke spatborden heeft getekend dat zelfs 18″ wielen eruitzien als 16″?
En wat Da Silva betreft: die goser heeft gewoon een flinke smak geld gekregen en is, net als elk ieder hier zou doen, voor dat geld gegaan.
Ik vind de A5 trouwens prachtig. Een van de weinig echt mooie Audi’s.
Audi is oer conservatief, kijk maar naar de ” nieuwe” A6. Met de A5 heeft da Silva zich mogen laten gaan.. als dat door moet gaan voor je creatieve hoogtepunt als auto designer is het wel erg droevig met je gesteld. Ik vind ook de A5 een saaie auto met ordinaire bling bling led lampjes. Een soort sexy tientonner met snorharen. Nee het is geen mooie auto, eerder een auto die je voor de buren koopt om status mee uit te stralen. Da Silva zal zijn zakken goed hebben gevuld bij VAG maar ze zijn daar tot nu toe niet veel verder mee gekomen. Dat weten ze zelf ook denk ik en daarom kopen ze de ene designer na de andere, incl Giugiaro. Maar ze zouden beter moeten weten.. Smaak is namelijk niet te koop.
Het enige wat mooi is aan de A5, is het feit dat het een coupé is…Dat komt neer op de C stijl…das wel heel weinig voor zo’n dure auto.
De duitsers zullen hun noodlijdend seat proberen wat op te frissen,zoals ze destijds deden,jammere
@LaTiNo: “Ben ik nou de enige die blij is dat de ontwerper van een auto die op Tweety lijkt eindelijk weg gaat?”
Grinnik, is niet erg LaTiNo. Als Mito-eigenaar weet ik dat er ergens in “Tweety” een Terrorbird. Mwuahaha!!!
httpv://www.youtube.com/watch?v=W0oRk51lZcg