Ontslag CEO Nissan brengt FCA en Renault dichter bijelkaar

De titels van FCA en Renault op de beurs gingen de lucht in begin deze week , nadat de oude CEO van Nissan de laan is uitgestuurd. Men zegt dat de aanwezigheid van Hiroto Saikawa (foto onder), die Nissan al sinds 1977 tot grote internationale speler maakte, een obstakel vormde in de onderhandelingen tussen Renault en FCA. Saikawa werd gezien als een getrouwe van Carlos Ghosn en werd evenals de voormalige CEO van Renault, onder het licht gehouden de afgelopen tijd, als het om de boekhouding gaat. Dat bleek niet volgens de regels en dus is de Japanner met vervroegd pensioen gestuurd.

Zelfs de Franse minister Le Mair sluit nu niets uit en sprak in Italië, waar hij op bezoek was voor economische top over Europese samenwerking, indirect over een stappenplan, waarin eerst met Nissan alles weer op een rijtje gezet moet worden, voordat met met Lingotto opnieuw om de tafel gaat. Geen Frans ‘non’ meer dus, zoals Macron dat onlangs wel min of meer uitsprak.

Daar komt vanmorgen ook nog eens een nieuwe toenadering van Renault topman Thierry Bolloré (foto boven) bij. Op de IAA liet Bolloré aan het Duitse Handelsblatt weten dat een samenwerking met FCA, nog altijd een hele logische en vruchtbare stap is voor het Franse-Japanse concern. Een hervatting van de onderhandelingen is dus ineens weer heel dichtbij.

Deel dit artikel:

9 gedachten over “Ontslag CEO Nissan brengt FCA en Renault dichter bijelkaar

  • 12 september 2019 om 11:29
    Permalink

    Wel.niet, wel. Niet…op sommige sites lees ik da het voorbij is en andere dat het nog kans maakt. Lekker duidelijk

    Beantwoorden
  • 12 september 2019 om 12:07
    Permalink

    Ze zijn niet met knallende ruzie uit elkaar gegaan, maar vanwege externe bemoeienis. Neem die weg en ze zullen echt wel weer met elkaar in gesprek gaan. Verklaringen dat het voorbij is, zijn ook strategisch: Laten zien dat je zonder de ander kan, versterkt je positie.

    Beantwoorden
  • 14 september 2019 om 10:18
    Permalink

    Het is vrij makkelijk de Autobranche is langzaam aan het sterven en je kunt alleen maar overleven door echt samen te werken. De typische model politiek die Frankrijk speelt is typisch Frans de Italianen reageerde daarop niet Italiaans maar heel professioneel de Japanners probeerde eerst hun positie te versterken binnen de Renault groep. Het draait allemaal om waar licht de macht FCA wilde gelijkwaardigheid voor iedereen alleen verliezen de Fransen dan hun veto. En dat vind Parijs niet zo fijn omdat ze dan de garantie op banen kwijt zijn. Alleen Frankrijk zal echt moeten gaan veranderen het is vooral nog steeds de oude politiek die er heerst! Renault moet liever vandaag als morgen samen gaan met FCA. Voor beide kunnen ze dan veel goedkoper prachtige auto’s maken tegen een goede kwaliteit. Laatste onderzoeken wezen erop dat Franse en Italiaanse auto’s beter in elkaar zitten als Duitse!

    Ciao Squadra

    Beantwoorden
  • 17 september 2019 om 19:45
    Permalink

    En nu weer een samenwerking tussen VW en Ford. Renault moet nu actie ondernemen en samen met Nissan/FCA een mondiale speler worden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.