Olivier François over de toekomst van Lancia
Vorige week is er tijdens de perspresentatie ook namens AutoEdizione even naar de Ypsilon gekeken. Vanavond kun je daarvan een verslag lezen op onze site. Tijdens dezelfde gelegenheid gaf CEO Olivier François in het automobiel museum te Turijn, ook de nodige korte interviews af. Sommige commentaren -meestal naar aanleiding van de juiste vragen- brachten bijvoorbeeld meer helderheid over de toekomst van Lancia. Bijvoorbeeld in een kort gesprek met het Amerikaanse Car&Driver, die om dezelfde redenen wilden weten hoe Chrysler zich tot Lancia zal verhouden.
Olivier François: “Lancia en Chrysler zullen exact hetzelfde programma volgen. Beide merken zullen daarom nooit naast elkaar op een markt te vinden zijn. De Delta en de Ypsilon zullen in Groot Brittannië en Ierland als Chrysler door het leven gaan (foto). Deze twee modellen zullen echter nooit op de Amerikaanse markt verschijnen. De grille van de Ypsilon vormt een indicatie van hoe toekomstige producten van beide merken er uit zullen zien. Lancia en Chrysler zullen hoogwaardige merken zijn. Chrysler zal zo in de VS weer aanspraak doen op klanten die de afgelopen jaren Europees zijn gaan rijden. Tegenhangers van Duits premium dankzij de klasse die Lancia al had. De 300C Executive Series heeft bijvoorbeeld het interieur van de Thema gekregen… De Thema zal geen V8 krijgen en de 300 zal geen V6 diesel krijgen. Al zal er in de toekomst misschien wel het een en ander uitgewisseld kunnen worden. Er komt geen stationwagon want daar is simpelweg te weinig vraag naar.”
“Er komen voorlopig ook geen gedownsizede motoren zoals een viercilinder turbo op dit topmodel. Dat zal wel het geval zijn op middensegment modellen van de beide merken straks. De 200 zal in Europa alleen als Flavia Cabrio de markt gaan betreden. Er is geen pasklare diesel voor de sedan voorhanden, dus dat model komt er niet. Over de ‘New Stratos’ van Stoschek kan ik zeggen dat deze niet door ons zal worden overgenomen. Dit model staat te ver af van wat Lancia nu als merk behelst, waardoor Lancia op dit gebied nooit de nodige continuïteit kan waar maken. Ik moet er wel bij zeggen dat het slechts voorlopig niet de bedoeling is dat we zulke modellen met een dergelijke legendarische naam zullen bouwen.”
“Lancia en Chrysler zullen exact hetzelfde programma volgen”
Waarom denk ik dat hiermee het lot van Lancia bezegeld is? De rebadging is dus helemaal niet tijdelijk.
Inderdaad, 1 modellenlijn, geen eigen gezicht meer maar compromissen, triest. Overigens begrijp ik die opmerking over de stationversie die er niet komt niet, gezien het succes van de Duitse stations in het E-segment.
@Nuvola: Stations in Amerika doen het slecht. Zelfs de Duitsers zien er daar van af. Ik denk dat dat de doorslag geeft om geen nieuwe te ontwikkelen.
@Marco: bij nieuwe modellen is er geen sprake van rebadging 😉
Geen modellen met een legendarische naam, maar wel de thema en flavia terugbrengen als omgebadged chrysler-spul? De Flavia in europa alleen als cabrio? En het gat tussen de delta en thema dan? (waar de alfa giulia handig in kan springen, maar daar koopt lancia niks voor) Geen bescheiden instapmotor voor de thema?
RIP Lancia.. de delta en ypsilon zijn nog enigszins verkoopbaar hier in europa, maar die gerebadgde chryslers gaan hier niet lopen, en op twee niche-auto’s (want hoeveel delta’s zie je nu op de weg?) kan het merk niet drijven. Enige uitbreiding in de lagere segmenten is ook niet denkbaar, want dan zitten ze in het vaarwater van respectievelijk fiat en alfa.
Dit is een echt horrorscenario…
Alle toekomstige Lancia’s worden gerebadgde chryslers. Maak je geen illusie, de toekomstige modellen worden puur ontworpen met de VS als primaire markt. Het bewijs is er al: geen station van de thema omdat die in de VS niet goed verkoopt.
Geen Stratos omdat te ver af staat van wat Lancia behelst. Heeft die man de laatste 50 jaar op Mars gewoond? Dat is toch ongelooflijk.
Wat we wel krijgen is die afschuwelijk smaakloze sebring cabrio. is het dat dan dat Lancia momenteel behelst? Ik hoop echt dat dit een commerciële flop wordt.
RIP Lancia
@Vitorio: Er komt ook een D segment model boven de Delta 😉
Wat een neerslachtigheid in die reacties zeg.
En @Vitorio en hoeveel delta’s zie je nu op de weg?
Dat is een rare statement. Nederland zal, ook in welk nieuw scenario dan ook nooit een Lancia-land worden. Gemiddelde Nederlands hebben simpelweg geen smaak c/q geen cent extra over voor een exclusieve lancia die meer verbruikt en minder restwaarde heeft. De toekomst in Nederland is voorbehouden aan die vreselijke plastic mini-autotjes C1 en vormeloze japanse puddingkjes in een klasse hoger die volhangen met accu’s waarvan het meest gunstige recyclescenario is dat we ze in een spelonk van de aardkorst laten zaken en er het beste van hopen!
Daarbij let ik sinds een jaar ook op crysler in het Nederlandse straatbeeld en die zie ik bijna net zo weinig als Lancia’s. Daarbij zie je bijvoorbeeld in een stad als Milaan relatief veel cryslers viel me op. Schijnbaar is er dus iets in die styling die een soortgelijke doelgroep aantrekt!
Ik denk dat het doemdenken niet zo zinvol is. Ik berust me in het feit dat Fiat het merk Lancia echt niet voor niets heeft laten voortbestaan, als het echt een kwestie van stekker eruit zou zijn, dan is de huidige top van de Fiatgroep slim genoeg om dat gewoon direct te doen, niet via een peperdure samensmelting met een Amrikaans merk.
@Raymond: Klopt helemaal! De gemiddelde smaak van de NL autorijder is uitermate conservatief en behoudend. Ook worden donkere kleuren op auto’s hier meer verkocht dan elders in de EU, waar men vaker voor lichte tonen kiest.
Ik zag gister een nieuwe A8 in donkergrijs. Wat een saai gedrocht en verkapte Phaeton is dat zeg!
@AutoEdizione,
Een D-segmenter? wedden dat het een gerebadgede chrysler is dan? Hoewel ik het wel raar vind dat ze daar dus de 200 niet voor willen gebruiken.
@Vitorio: Er is geen sprake van badge-gedoe. Ik merk dat sommigen door hun emoties 😉 het bericht hierboven buitengewoon slecht hebben gelezen. Op de basis van de Giulia wordt momenteel al een model gebaseerd die ook weer wat raakvlak zal hebben met de 200 concept van Chrysler van een tijdje terug. Dit model zal niet eerder dan 2014 op de markt verschijnen. De nieuwe Delta komt een jaar daarvoor.
@ Marco @Vitorio: Toekomstige nieuw te ontwikkelen modellen zijn natuurlijk geen rebadges. Sombere Amerikanen (bestaan die?) zeggen toch ook niet dat alle tokomstige Chryslers alleen maar gerebadgede Lancia’s zijn?
Ben wel benieuwd wat het gezamenlijk ontwerpen betekent voor het design. Dat moet beide werelddelen aanspreken en dat wordt moeilijk.
Bij FGA doen ze inderdaad of er in Europa helemaal geen auto’s meer worden verkocht. Ik dacht juist dat de sedans in Europa niet meer verkocht werden en iedereen juist een station wilde. Ga jij maar eens met je Lybra sedan/155 naar de Ikea. Het zijn niet alleen sedans, die spaghettivreters “vergaten” ook nog eens om de achterbank neerklapbaar te maken.
@Vitorio
“want hoeveel delta’s zie je nu op de weg?”
Van even ten zuiden van Venlo naar de kop van Noord-Holland 1 gezien en 2 brera’s. Betekend dat dat de Brera daarmee meer verkocht is dan de Delta of waren bijna alle Delta rijders vandaag thuis 🙂
1 ding is zeker Lancia is einde oefening (RIP). Voortaan Chrysler met een andere naam. Ik weet het niet maar begrepen hebben ze het niet de 1.8 turbo komt er niet en de 2.0 JTDm ook niet. In europa verkoop je geen pertol sleurpers ik dacht dat FIAT dat onderhand wel wist met de laagste CO2 uitstoot aan verkochte modellen. Dan zou er toch ergens een belletje moeten gaan rinkelen dat de vraag naar zuinige modellen erg hoog is in europa en naar petrol sleurpers niet. En ja dat er een markt is en blijft voor V6 en V8 modellen dat is meer dan voor de hand liggend maar daar mee alleen en dan ook de V8 schrappen begeef je je in een niche die niemand zal opvallen. Kijk naar een 5 en E serie of helemaal de Suberb kleine instappers tot gepeperde V8’s kan men krijgen in allerlei smaken en geuren. Met 1 V6 Benzine en Diesel willen ze de concurrentie aan met BMW, Audi, Merc etc. Slaap lekker. Die Italianen snappen er nog steeds geen bal van.
Af een toe een succes nummer en ze krabbel weer op. FGA draait straks op Amerika en europa blijft zwak met alleen een Fiat die het goed doet op in het A en B segment af een toe een vlammende Alfa die de eerste 3 a 4 jaar goed loopt en daarna uit dooft en geen volledig modellen aanbod en nu dus geen Lancia’s meer. Een hoop beloven doet een gek in vreugde leven maar als dit de weg is die ze gaan wandelen zie ik het somber in voor ons continent. Op de Thuis markt zal het wel gaan maar de rest van europa? Ik hoop dat ze het reden maar dat ze ook eens een keer het licht gaan zien (voor het te laat is) dat ze een volledig aanbod moeten bieden met een groot motoren palet en bak keuze om zo een groot publiek aan te spreken. Als ze dat niet gaan doen blijven ze een kleine speller op de markt. Waarbij af en toe iemand eens een gokje waagt om eens wat anders te reiden dan de doorsnee en de liefhebbers afhaken.
Ik vind de Giulietta en Mito mooie wagens maar de neuzen van beide zijn een zware teleurstelling en passen niet bij de rest van het geheel. Als je dan kijkt naar een 75, 155, 156 of 159 of een 8C auto’s die van voor tot achter de zelfde taal spreken. Wat zal de Giulia dan voor een zware tegenvaller worden? Een pracht ontwerp dat net zo scheel kijkt als de modellen er onder? Haal Walter weer terug bij VAG vandaan. De lijnen op een VAG kloppen tegenwoordig ook al zijn ze nog zo grijs als voorheen maar het ontwerp klopt van voor tot achter. In het B segment staat bij mij de Mito op 2 en de PE op 3 maar op 1 het origineel van de PE de Grande Punto steekt er met kop en schouder bovenuit. Helaas is die er alleen maar als extra kaal dus geen optie. Dat model klopt maar die stomme chrome snor die de 500 goed staat hort niet in het ontwerp thuis van de GP wat het front van de PE verpest maar ja het is nog steeds beter dan een Corsa of een kijk daar is een Yaris of een uiterst krappe A1 waar de max lengte achterin 140 is.
Als FGA echt mee wil spelen zullen ze toch wat breder moeten kijken en naar wat de competitie te bieden heeft anders gaan ze het niet reden op deze markt en ik zou dat eeuwig zonde vinden. En Familie gezicht prima voor Fiat, Ferrari is dat het logo, Maserati het totaal front. Alfa Biscione en scudetto, Lancia de gril die nu dus is beperkt tot logo. Audi en VW eenheidsworst bestaat al dus ga dat AUB niet na streven om alleen 1 auto te ontwerpen en dan alleen met x% verlengen, verbreden , verhogen of verkleinen of een combi daarvan al dan niet aan de achterkant aflopend gemaakt met moeders deeg roller. Dus geen 500 neuzen op panda’s punto’etc.
Mijn dochtertje van 2 herkent Fiats en Alfa’s nu feilloos aan logo’s of het nu een Doblo, mama’s of tantes Punto, opa’s Panda, een geparkeerde zeldzame Croma, haar ooms 147 of papa’s 159 het maakt niet uit zelf het uithangboord op weg naar de dealer om een nieuw speeltje te halen (wat heb je er anders te zoeken naast de periodieke beurten?) roept ze door de auto “ALFA ROMEO” zo opmerkzaam zijn die kleintjes niets ontgaat ze. Meer is er niet voor nodig ik heb haar niet meer verteld dan wat de fam heeft en alles wat je tegen komt herkend ze meteen. Ze herkent alleen alfa’s met een verkleurde Biscione minder goed. Dus Alfisti is hij verkleurd even een nieuwe halen dat is voldoende voor herkenning :). En als ik dan zeg dat haar oom een Volkswagen Polo heeft zecht ze “he, hu he” dat snapt ze niet. Ook Ferrari snapt ze dat gele embleem met een zwart paard geen probleem maar die grijze rondjes in al zijn uitvoeringen Nee dan begrijpt ze niet waar je het over hebt.
@AR 159: ZWARTKIJKER !!
@Alfaspeed
Sorry maar ik kan me nog niet vinden in de ingeslagen weg. Ja er zijn mogelijkheden zat maar de manier waarop? Met Alfa kan het nog wel goed komen maar ik hekel stikkers plakken. Laat dan Chrisler en Lancia voor wat het is tot ze wel klaar zijn om samen verder te kunnen de 300C zie je veel of dat ook zo zal zijn met een andere plakker er op moeten we nog maar zien. De ervaring leert dat de enige die dit ongestraft kan doen Opel is. En het motoren aanbod is en bijft gewoon uitermate matig programma breed. Terwijl ze ze wel op de plank hebben maar er inschroeven homaar. Ze willen zich richten met Lancia en Alfa op de huidige Primium markt dan moet je naast een perfecte auto ook een breed pallet motoren en transmissies bieden. Kijk naar het aanbod van de concurrenten.
Neem nu Audi (qua ontwerp conservatief en matige besturing maar verder.) met A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8 Q3, Q5, Q7, TT, en R8 Dat zijn 12 modellen met daarnaast nog vaak 2 tot 3 varianten. Met een breed motoren aanbod bakken al dan niet met quatro voor iedere wat wils dus.
Je kunt het zwartkijken noemen maar tot dus ver is de harde realiteit dat het aanbod gewoon zwak is. En ja ik vind de ontwerp stijl na de 8C (de 8C is in ballans en een prachtige wagen) nog steeds mooi maar de neus mist de uitstraling die de rest van de koets wel heeft. Het is net slecht maar ook niet wow.
Als deze scheten werkelijkheid worden dan ziet het er goed uit met de Giulia.
http://www.autoedizione.nl/forum/viewtopic.php?f=56&t=77&sid=398882ea97f7929249fe91b6f58fc271
Dit is gewoon prachtig nieuws, en ze hebben eindelijk begrepen dat ze om succes te boeken best de Amerikaanse weg kunnen in slaan ( voor een groot stuk) en verder bouwen op de modellen van Chrysler is dus helemaal niet zo slecht.
Goede zet om van Lancia een echt premium merk te maken, pas dan heeft Fiat een waardige concurrent klaar om tegen de (oersaaie-en altijd voor-de-hand-liggende) Duitsers in te gaan!! 😀