Olivier François over de toekomst van Fiat
De Centoventi bleek deze week vooral een prachtig concept ter gelegenheid van 120 jaar Fiat, meer nog dan dat het iets zegt over Fiat’s volgende product in het B-segment. Alles wees op de Panda van de toekomst, maar Mike Manley (foto onder) en Olivier François hebben dit vervolgens zoveel mogelijk ontkracht en stelden zelfs vraagtekens bij de in productiename.
Een wat vreemde gewaarwording vonden we dit en we dachten direct terug aan de woorden die het goed geïnformeerde Italiaanse magazine Quattroruote onlangs schreef over de volgende Fiat Panda. Het nieuwe extra veelzijdige model (dat van boven tot onder te configureerbaar zal zijn) zou namelijk tot nader order uitgesteld zijn. Tot na 2020.
[nggallery id=1228]
De vraag is nu waarom dit zo door de mensen van FCA is gedaan. Het kan een manier zijn om de focus van ons allen weer terug te krijgen bij de huidige Panda die eind dit jaar een stevige update zal krijgen. Ook kan het beteken dat Fiat deze studie al gedaan had en dat het voor een dergelijk product vooral uitziet naar een productiepartner. Leiders van FCA hebben de afgelopen jaren al meermaals laten weten dat dergelijke massaproducten maar moeilijk rendabel te krijgen zijn.
Naast een model in het B-segment, zei Olivier François dat ook een C-segment Crossover weliswaar in de pijplijn zit (te produceren in Servië), maar voorlopig nog niet actueel is. ‘Te vroeg om over te spreken‘, aldus de Fiat-baas. Van de 124 Spider zei de Fransman die al jaren bij FCA in dienst is, dat deze enkel nog een vervolg kan krijgen, als er weer samengewerkt kan worden. Of dit betekent dat Mazda de samenwerking niet van plan is te verlengen blijft gissen.
Gelukkig is de komst van de nieuwe Fiat 500 EV wel heel zeker. Deze komt uit Italië (Mirafiori) en wordt als eerste op het compleet nieuwe klein platform gebouwd van FCA. De presentatie zal eveneens in Genève plaatsvinden en wel in 2020. De marktintroductie volgt in de loop van volgend jaar. Ook de Giardiniera versie is opnieuw bevestigd. De normale versies volgen in een tweede instantie en worden vrijwel zeker in Polen geproduceerd.
Ons weer warm gemaakt en als het puntje bij paaltje komt, niks ????
Lancia verkocht altijd het beste uit de Fiat stal in het C, D en E segment
Alfa was altijd koning in cabrio en sport alleen een tonnetje goedkoper dan Ferrari
Kan van dit bericht alleen maar zeggen dat het niet klopt.
De nieuwe 500e zal een andere auto zijn dan de gewone 500.
Een 4 deurs en een ev en zal niet op een gewone 500 lijken.
Snap niet waar dit bericht vandaan komt.
Er word weer heel veel gespeculeerd.
Helemaal niks aan de hand, de huidige Panda moet nog een paar jaar mee en men wil niet de indruk wekken dat deze snel vervangen wordt. Het idee voor de Centoventi bestaat al langer en mocht nu getoond worden om reacties te peilen. Het hele idee is nogal geavanceerd en het kost tijd dit te realiseren. Doet niets af aan het feit dat de nieuw Panda heel sterk qua modellijn hierop kan gaan lijken.
Hoekree & henk, ik bewonder jullie positiviteit. Ik hoop echt op nieuwigheden vanaf 2020. Het moet gewoon asap
Het bericht klopt wel Hoekree het gaat om een en hetzelfde platform, naar met heel verschillende techniek en iets andere vormgeving. Dezelfde 500 (er is nergens officieel gezegd dat de EV standaard een vijfdeurs is) komt later uit Polen. Daar komt ook een verlengde Giardiniera bij als vijfdeurs. (Small wide)
De kleine variant zal vooral in Italië gebruikt gaan worden in de steden voor car sharing projecten die door de overheid gesubsidieerd zijn. De auto zou minstens 23.000 euro kosten nl en niet in heel grote aantallen van de band rollen.
EV voertuigen ze zullen wel moeten
@ de redactie: het valt me wel op dat er redactioneel vaak zo merkwaardig gereageerd wordt op dat wat FCA topmensen zeggen. Voorbeeld: dat een opvolger van de 124 Spider enkel nog een vervolg kan krijgen, als er weer samengewerkt kan worden, dat snapt iedereen toch? Wat is daar zo verwonderlijk aan? Waarom moet er gelijk twijfel gezaaid worden?
Lancia 4ever
We ziullen zien wie gelijk heeft.
@ henk volgens mij lees je dingen die er niet staan. Over de 124 staat door ons enkel geschreven dat de reden van wat gezegd is nog wat gissen is. Is er nog een samenwerking met Mazda die door zal gaan, of is dit juist onzeker. Kom op zeg..velen verwijten ons altijd dat we nooit kritisch zijn over FCA en als er ook maar een vraagteken wordt gesteld bij dit gegeven is het ineens twijfel zaaierij? Moeten ze maar niet dergelijke uitspraken doen die managers.
Er is duidelijk gezegt dat de nieuwe 500e totaal niet op de oude zal lijken en tevens een 5 deurs zal zijn.
@Lancia4Ever
Ik snap helemaal wat je zegt. Maar ik bedoel, als je vraagtekens zet, trek je iets in twijfel, toch. Dat bedoel ik. Verder niets dan lof.
Markt / Fiat 500e: volledig nieuw elektrisch model in 2020
Fiat heeft op het autosalon van Genève bevestigd dat het volgend jaar een volledig nieuwe 500 meebrengt naar de show. Het model zal 100% elektrisch zijn.
De Fiat 500 is al sinds 2007 op de markt, maar toch blijft het model enorm populair. Toch denkt Fiat ook dat het tijd is om een vervanger uit te brengen. Olivier François, marketingbaas bij het merk uit Turijn, heeft op het salon van Genève 2019 verteld dat Fiat volgend jaar een volledig nieuwe 500e zal meebrengen naar de show.
Eigen platform
Het model zal worden gebouwd op een volledig nieuw platform voor elektrische wagens, waar de productieversie van de Centoventi concept op zou kunnen staan. Over de aandrijving of het rijbereik is nog niets bekend, maar de prijs van het stadswagentje zou op ongeveer €30.000 moeten liggen. Volgens François een aanvaardbare prijs, gezien klanten vaak al €24.000 uitgeven aan een ‘gewone’ Fiat 500.
Geschreven door Yeelen Möller
KoopwijzerAutotestsDe auto van de toekomst
©2019 Produpress NV | Over ProduPress | Privacybeleid | Algemene voorwaarden |
Het ‘eigen platform’ waar hierover geschreven wordt is een nieuwe basis waarop ook toekomstige andere A modellen met milde hybride op gebouwd worden in andere fabrieken
Allemaal heel leuk ..
Maar waarom geen nieuwe Punto …
Waarom maken ze daar geen nieuw ,veilig, mooi auto van
Omdat FCA het B segment markttechnisch alleen interessant vindt als het een cross over betreft. Een gewone hatchback kan alleen uit als het met andere modellen en/of merken de techniek en chassis/carrosserie deelt
Er is op de beurs gezegt dat de nieuwe 500 op niets op de oude zal lijken en net zo revolutionair zal worden als de eerste 500
De 500E bedoel ik dan