Oktober ietsje minder dramatisch voor Fiat in Europa
Het vanzelfsprekend nog altijd een bittere periode voor autoverkopers op ons continent en voor die van FGA al helemaal. Toch is er sprake van iets minder daling van de West-Europese markt en Fiat’s totale marktaandeel neemt zelfs een klein beetje toe. De Fiat-groep noteerde een daling van -4,6% en had daarbij vooral last van de moeizame verkoop op de Italiaanse markt. De Italiaanse (-21,7%) en Spaanse (-12,4%) markt zijn de grootste dalers. De Duitse groeide met een halve procent (krimpt over het hele jaar gezien) en de Britse nam zelfs met +12,1% toe en groeit over de eerste tien maanden met +5%. Dit zijn ook de twee markten waar FGA de afgelopen maand (en op jaarbasis) wist te groeien.
In vergelijking met september, is FGA’s Europese marktaandeel in oktober met +0,6% gestegen naar 6,6%. FGA verkocht rond de 65.000 auto’s. Van januari tot nu werden er rond de 689.000 eenheden verkocht en komt het marktaandeel op 6,4%. Vooral de Panda en de 500 zijn verantwoordelijk voor de aantallen met ruim 30% aandeel in het A-segment. Lancia en Alfa Romeo noteren elk weer een afname, dit keer met -15% en -17,6%. Vanaf januari gezien krimpt Lancia met -6,3% op ons continent en Alfa Romeo zelfs met -30,5%. FGA is de nummer zes van Europa en stijgt een plaats dankzij het resultaat van afgelopen maand. BMW zakt weer naar de zevende plek terug. Renault en PSA vinden we weliswaar ook nog binnen de top 6 terug, maar noteerden een afname van respectievelijk -21,2% en -5,1%. VW is de enige Europese autobouwer die een lichte toename wist te noteren (+1,5%). De totale Europese markt daalt over de eerste tien maanden gezien met -6,9%. Hiervan komt maar liefst 1,9% op naam van ItaliĆ«, waar Fiat 30% van de markt bezit.