Oktober 2013: Italiaanse verkoopcijfers Fiat SpA
Terwijl in Europa er stilaan een voorzichtig herstel zichtbaar wordt is in Italië de bodem nog steeds niet in zicht. Wat een paar jaar geleden nog de derde grootste markt van de EU was, is inmiddels een automarkt die met cijfers te maken heeft, die voor het laatst in de jaren ’70 zijn behaald. Al 41 maanden is er een daling te zien ten opzichte van dezelfde maand in het jaar ervoor. De Italiaanse markt kromp met -5,6% en stopte bij 110.841 eenheden. De Duitse (+2%) en Franse markt groeide intussen licht (+2,6% en FGA +2,5%) en de Spaanse zelfs sterk (+34,4%), vanwege de nodige staatssteun die daar nu van kracht is. De verwachting is dat over twee maanden de Italiaanse markt het jaar afsluit met een -7% ten opzichte van het al even slechte 2012.
Fiat Group Automobiles verkocht in oktober in totaal 31.214 auto’s op eigen bodem. Dat staat gelijk aan een afname die nog sterker is dan het marktgemiddelde, namelijk -8,64%. Het marktaandeel op jaarbasis zakt met meer dan een half % terug naar 28,91%.
Fiat heeft als automerk gedurende de tiende maand 23.690 auto’s verkocht op het schiereiland wat gelijk is aan een afname van -4,69% (marktaandeel op jaarbasis komt op 21,62% wat wel een toename is). Bestseller Panda komt dit keer op 9022 stuks, terwijl de Punto als tweede van het land op 5033 eenheden zit. De Fiat 500 doet behaalde dit keer de vierde plaats met 3850 stuks, gevold door de 500L met 3732 stuks. De Freemont remt nu wat af met 675 stuks, wat ook ongeveer de orde van grote is, waarin de Bravo klanten heeft gevonden. De Qubo komt op 592 stuks wat zelfs meer is dan vorig jaar en de Doblò is ook constant met 298 stuks.
Lancia verkocht 4607 auto’s wat neer komt op een afname van -15,75% (marktaandeel op jaarbasis komt op 4,36%). De Ypsilon is de nummer drie in de geheel uit FGA modellen bestaande landelijke top 5 en werd 3954 keer verkocht. De Delta komt op 500 stuks. De Voyager vond 94 een klant en de Thema is 51 keer verkocht. Van de Flavia zijn opnieuw slechts enkele exemplaren verkocht. Jeep groeide als enige merk met dik 10% en werd 530 keer verkocht.
Alfa Romeo verkocht in oktober op eigen bodem in totaal 2346 auto’s (marktaandeel op jaarbasis komt op 2,46%). De Giulietta werd 1493 maal verkocht en de MiTo werd 851 keer verkocht, wat een aanzienlijke toename is. Dat laatste heeft uiteraard alles met de vernieuwde versie te maken.
Maserati ziet meer dan een verdubbeling van de verkoop met 19 Ghibli’s, 11 Quattroporte’s en 4 GranTurismo’s (34). Ferrari heeft nog steeds last van een halvering en verkocht slechts 7 auto’s.
Buiten Maserati is het dus intriest nieuws. Hoog tijd voor nieuwe modellen jongens, anders blijft het afkalven.
Probleem bij Maserati is dat twee keer niets nog steeds niets is.
Wat ik niet begrijp is dat veel personen hier alles bekijken door een Duitse bril. Dmantione Maserati heeft gigantische groei cijfers het merk heeft het nog nooit zo goed gedaan om dan te zeggen dat 2x niets nog steeds niets is slaat natuurlijk helemaal nergens op. Die 50.000 Maserati’s gaan ze makkelijk halen als de SUV er straks ook nog bij komt dat is voor het kleine merk met grote naam giga!! En voor Italie en voor ons als liefhebbers een zegen. Het is nu even wachten op de overname met Chrysler dit is heel belangrijk want daarna zal alles pas echt los gaan omtrent nieuwe modellen. FGA wil met de beste dealers nieuwe top producten in de markt gaan zetten, maar dan zal er ook een beetje groei moeten komen. Als die groei er komt verwacht wordt vanaf 2015. En bij Alfa Romeo komen ineens in dat jaar wat nieuwe modellen wat denk jij dat er gaat gebeuren.
Ciao
Squadra
Realisme staat gelijk aan een Duitse bril? En het tegenovergestelde is een roze bril zeker
Overname Chrysler dreigt te mislukken, ze gaan naar de beurs. Het hele plan hangt daar vanaf, er is geen plan B. Mislukt d
Mislukt de overname… dan zijn de rapen gaar. Ik zou dan niet verbaasd zijn als Marchionne het veld moet ruimen en zijn opvolger genoodzaakt zal zijn alsnog fabrieken te sluiten.
@squadra
nieuwe modellen in 2015…. Dan moeten de dealers heel 2014 nog door zien te komen met de huidige (verouderde)modellen.
Ik voorzie dat een groot aantal van hen 2015 niet zullen halen….