Obama’s vertrouwen in Fiat nu onderwerp in campagne

In 2009 was Fiat het Italiaanse bedrijf dat plots naar Detroit trok en het vertrouwen wist te winnen van een nieuwe Amerikaanse president. Chrysler werd van de ondergang gered. Drie jaar geleden heb je iedere ontwikkeling over deze opmerkelijke gebeurtenis op onze site kunnen volgen. Vandaag staat president Barack Obama aan het eind van zijn ambtstermijn en is zijn omstreden keuze van destijds om steun te verlenen aan de noodlijdende auto-industrie, een van de belangrijkste pijlers voor de huidige campagne richting de verkiezingen. Het door Fiat gecontroleerde Chrysler staat op eigen benen en is inmiddels de sterkst groeiende autoproducent van Amerika.

Het kan raar lopen in de wereld van de geglobaliseerde economie. De Italiaanse financiële krant Milano Finanza noemt vandaag, gezien Fiat’s zwakke positie in Europa, Barack Obama de redding van Fiat. Alleen hij geloofde in 2009 namelijk in de ondernemende kwaliteiten van Sergio Marchionne, de markante man die door de familie Agnelli naar voren werd geschoven in 2003. Hij die het kolossale General Motors voor het blok wist te zetten en Fiat voor de poorten van de hel weg sleurde. Zonder Obama’s goedkeuring in 2009, zou de grote oude Italiaanse autofabriek vandaag de dag mogelijk alsnog met sluiting worden bedreigd. Nu ligt ondanks een zware crisis de weg richting een vruchtbare toekomst wagenwijd open.
Deel dit artikel:

3 gedachten over “Obama’s vertrouwen in Fiat nu onderwerp in campagne

  • 8 september 2012 om 18:11
    Permalink

    Mmwhaa.. dat is wel een beetje kort door de bocht maar natuurlijk zou Fiat het nu zonder Chrysler een stuk lastiger hebben. Anderszijds heeft Fiat ook veel geinvesteerd in deze constructie en dat geld zou anders meer voor investeringen op andere markten gebruikt kunnen worden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.