November 2012: Italiaanse verkoopcijfers FGA
November 2012 was een nieuw dieptepunt voor de Italiaanse automarkt, de belangrijkste markt van Fiat binnen Europa. Met een afname van -20% en een aantal van 106.491 stuks, zijn de verkoopcijfers te vergelijken met die in 1977. Sinds september 2011 zien we een structurele terugval en sinds december is dit maandelijks met percentages van meer dan 10%. Qua verkoopaantallen zijn de cijfers te vergelijken met 1979 en wat de maandelijkse terugval betreft met dubbele cijfers -dat inmiddels een jaar duurt- moeten we dus zelfs nog 2 jaar verder terug in de tijd.
Fiat’s enige lichtpuntje, is dat de lokale autobouwer het in Italië beter doet dan het gemiddelde. De groep noteert een -16,5% en verkocht in november 31.666 auto’s (389,849 van jan-nov). Het totale marktaandeel op jaarbasis is steevast bijna 30%.
Fiat heeft als automerk (-13,73% ten opzichte van nov. vorig jaar) een sterke speler in huis met de nieuwe Panda, waardoor het in totaal 23.269 auto’s verkocht, waarvan dik 10.270 stuks op naam kwamen van de compacte vijfdeurs (marktaandeel van 21.04% op jaarbasis). De Punto volgt met 5189 eenheden. Vervolgens zien we de 500 met 2679 stuks. De Freemont is vooral als diesel erg populair en werd 1118 maal verkocht. De 500L begint te lopen nu met 2115 stuks, gevolgd door de Bravo met een aantal van net iets meer dan 800 eenheden. De Qubo werd 766 maal verkocht, de Sedici rond de 400 keer en de Doblò vond 219 keer een klant. De Idea lijkt nu te zijn uitverkocht.
Lancia ziet een afname ten opzichte van 2011 en verkocht 5188 auto’s in Italië (-23,42% ten opzichte van nov. vorig jaar en een marktaandeel van 5,12% op jaarbasis). De Ypsilon blijft het goed doen met 3098 stuks, gevolgd door de Musa met 1307 stuks. De Delta blijft vrij constant en werd iets meer dan 700 keer verkocht. Daarna zien we lage cijfers voor de Voyager (60), Thema (+/-40 stuks) en Flavia (minder dan 10 stuks).
Alfa Romeo verkocht in november 2649 auto’s op eigen bodem (-25,74% ten opzichte van nov. vorig jaar en een marktaandeel van 3,01% op jaarbasis). De Giulietta werd 1798 keer verkocht en de MiTo 571 maal. Beide modellen hebben veel last van de huidige marktcondities.
Ferrari en Maserati verkochten respectievelijk 13 en 4 auto’s en hebben wel betere tijden gekend op de thuismarkt, wat doorgaans altijd een van de belangrijkste markten is voor beide merken. Maserati zal na de uitbreiding van het modellengamma uiteraard een grotere speler worden in Italië.
Is maar goed dat de Nederlandse verkoopcijfers FGA hier nooit worden vermeld want die zijn redelijk dramatisch 😕 Fiat is inmiddels gepasseerd door Audi en BMW.
Er worden dus meer ferrari’s verkocht dan de Flavia… Het was op voorhand te denken dat dit model zou floppen, zeker met de oninteressante 2.4 motor.
@Lusso
Wel exclusief dan zo’n Flavia 😉