Nog geen groen licht voor vlaggenschip Alfa Romeo
Zodra de nieuwe grote modellen van Maserati voldoende aan de man kunnen worden gebracht, zal Sergio Marchionne ook het groene licht geven voor de ontwikkeling van een topmodel van Alfa Romeo. Het is voorlopig dus nog niet zo ver en bovendien gaf de CEO in een inteview met Automotive News, sterk de indruk dat hij zich niet te veel in de kaarten wilde laten kijken. Dus trok Marchionne weer enigszins een rookgordijn op. Over achterwielaangedreven sedans was de CEO duidelijk. Als er één komt, dan deelt deze de techniek met een Maserati. Ook nam de CEO gas terug wat de 4C betreft. Deze zal niet in Detroit, maar waarschijnlijk als eerste in Genève debuteren en zal niet in hoge aantallen geproduceerd worden. Ook een SUV voor Alfa Romeo ligt voorlopig nog niet op schema, maar zal bij groen licht ook in Italië tot stand komen.
Terwijl we deze woorden schrijven start in Grugliasco de productie van de nieuwe Maserati Quattrporte. Maserati zal in grote mate een sleutelrol spelen van FGA’s mondiale succes op het gebied van de verkoop van grotere auto’s. Dat laatste is tevens een belangrijk onderdeel voor een productieve toekomst voor de export, van de Italiaanse fabrieken. Zonder dit plan zou vandaag een fabriek als Mirafiori met sluiting worden bedreigd.
Volgens de CEO is er hoe dan ook geen kans dat Alfa Romeo ooit verkocht wordt. Marchionne vergeleek het met VAG dat eventueel Audi zou verkopen… Het is met andere woorden uitgesloten.
De Giulia is volop in ontwikkeling momenteel en gisteren heeft volgens een Amerikaanse website het productierijp maken van de Chrysler 100 ook groen licht gekregen. Deze laatste zal tevens als opvolger van de Lancia Delta op de markt verschijnen en wordt vermoedelijk zelfs in Cassino geproduceerd met zowel het Amerikaanse als het Italiaanse label. Over dat laatste doet de CEO echter geen enkele uitspraak. Na de introductie van de 200 in Detroit in januari, rekent Fiat SpA op het bereiken van de maximale productiecapaciteit in de VS en is het de beurt aan Italiaanse fabrieken als Mirafiori en Cassino. Marchionne hoopt zoals gezegd de jaarlijkse verkoopaantallen verder op te schroeven tot boven de 4,2 miljoen geproduceerde auto’s, met een miljoen of 5 als belangrijke drempel om internationaal rustig te kunnen overleven.
Wel duidelijke taal in betreffende interview m.b.t. aandrijving Giulia: Voor
Kun je wel aannemen nu idd, al vraag ik me nog wel af of het citaat klopt, want ik heb ook al een andere versie van het interview gelezen. Giulia is ook meer een tussen model dus dan een topmodel. Vraag me wel echt af of het verkoopbaar is zo’n sedan, aangezien te veel concurrenten net zoiets brengen terwijl je in het geval van RWD vrijwel alleen de vergelijking met BMW zou hebben en AR daarbij een streepje voor zou kunnen hebben als verrassende comeback kid. China is daarbij denk ik de belangrijkste indicatie en niet Amerika. Daar zal men namelijk vol voor de 200 gaan die net zo groot is.
Ik begrijp nog steeds de liefde voor achterwielaandrijving niet en dat wil zeggen voor een normale straat auto. Ik denk dat Audi het beste voorbeeld is hoe je prima Premium modellen kunt uitbrengen met voor- en vierwiel aandrijving.
Voor 80% van de verkochte BMW modellen (zeg even 118/318/320D) heeft het geen enkel voordeel. En bovendien zitten al mijn BMW rijdende collega’s nu al weer in de rats voor de komende sneeuw, waar zelfs geen winterband aan gaat helpen. Voor zover ze uberhaupt weten waar hun BMW op aangedreven is.
Ik ben wel benieuwd wat de Giulia gaat brengen. De 159 is al bijna net zo groot als de 166 was. En ik begrijp dat de Giulia nog wat langer gaat worden. De 166 rijders heb je dus al gedekt. Een mooi topmodel erboven met AW zou wel fraai zijn. Maar dan wel met een V6 in zowel diesel als benzine.
Het gaat niet zozeer om RWD zelf. Het gaat om het creëren van een USP in een segment waar anderen reeds domineren. Alfa Romeo moet niet als Audi willen zijn en al die andere merken, het moet zich juist onderscheiden. Gezien de geschiedenis en het karakter van het merk, kan dit gemakkelijker door ook in het D-segment RWD toe te passen naast Q4 ipv FWD. Anders is het risico te groot dat men er niet mee weg gaat lopen en dan heb je wel een heel lange adem nodig om er nog te komen (25 jaar ofzo).
25 jaar later…
Autoedizione.nl: Het is officieel; Alfa Romeo marktleider in Europa
Nee? 😀
Alfa heeft toch al bewezen dat t met fwd net zo’n goede zo niet betere sturende voertuigen maakt dan de concurentie.daarbij zal 90% van de bezitters het niet intereseren wat voor aandrijving ze hebben zolang die maar beter stuur en veilig is.
@Dietje 91
en VAG kan de winst daarvan in de boeken schrijven 😛
@Lancia4Ever
AR’s USP is een VWD die beter is dan een RWD 😉 kijk naar de 156/GT en de 159 en ook de giulietta is beter dan de 1-Serie 🙂
Het gaat niet om het gebrek aan uitstraling van VAG-producten, wat overigens een ook erg persoonlijk is, maar waar de Fiat groep misschien wel van kan leren/lenen/jatten/inspireren van de duitsers hoe ze producten moeten vermarkten, dus ook ook RWD, wat ik eigenlijk wel vind passen bij een mark als AR(uitstraling en dergelijke)
Mooi voorbeeld; Harley Davidson is zich zo bewust van het kenmerkend geluid dat hun motoren maken dat ze dat ook wilden vast leggen. Niks functioneels aan, puur emotie, maar het verkoopt wel!
Porsche staat erom bekend veel tijd en geld te steken in het bewaren van het zo typische boxergeluid. Ik kan melden dat Maserati meer geld en tijd steekt om een mooi geluid te waarborgen dan Porsche. Over vermarkten van hun produkten gesproken . De ontwikkeling van Alfa daarbij niet tevergeten staat niet op een laag pitje zoals gedacht maar een uitgekiende en trategische overdacht concept dat de concurentie achter de oren doet krabben. VW hoogste baas was niet voor niets kien op het kopen van Alfa. 8)
@ alfaspeed,
Helemaal mee eens!
Hij heeft niet voor niets toendertijd Lamborghini opgenomen in de VAG_portfolio en sinds kort ook Ducati. En is het bijna logisch dat hij AR ook wil hebben.
Je kunt zeggen wat je wilt, maar ook hij weet wat verkoopt en wat uitstraling heeft, anders had ie dat nooit gedaan. (Jammer dat ie van Lambo zulke kille asfaltmonsters laat maken, dat terzijde)
Dit zijn overigens signalen die de notoire zwartkijkers over het hoofd zien. Ik zou zelf zo ver willen gaan dat je bijna geen grotere compliment en hint kunt krijgen als zijnde Fiat-groep
@ Di Segno : goed gezien!
RWD is voor liefhebbers, piloten en petrolheads. FWD is voor ANWB-toeristen en dieselende gelegenheids-alfisten. Alfa heeft bij de overgang van RWD naar FWD karakter ingeruild voor gemakkelijke goedkope veiligheid, waar BMW met visie aan RWD vasthoudt en toch 5 sterren weet te halen. Liever een 75, Giulia of een GTV dan de FWD instappers die we daarna hebben gezien.. RWD, het zou mooi zijn..
Het maakt volgens mij niets uit of er nu een FWD of een RWD gaat komen. ALS er maar nieuwe modellen komen! En het liefst een beetje snel! 👿
BMW heeft visie en komt volgend jaar met z’n eerste FWD. 😯 😆
bekende praatjes, die ken ik al bijna 10 jaar. Als je dus goed leest komt er helemaal geen vlaggenschip….. bovendien als je nu pas gaat ontwikkelen ben je al weer 4 – 5 jaar verder, heet tijd kopen. Denk dat we het voorlopig met de Alfa Romeo Dart, 100 en 200 moeten doen als de Mito en Giulietta met pensioen zijn 8). Laten we nu gewoon eerlijk zijn, er is geen geld, geen volume. Alleen zeg dat dan ook meteen en draai er niet omheen…Verkoop AR dan als je er niets mee doet, zeker weten dat de VAG groep daar wel wat mee kan 😀
@JW: zeker geen Alfa nieuws gelezen de laatste tijd maar er komt veel nieuw materieel aan. Het is op dit moment de grootste en belangrijkste taak van Fiat om Alfa weer om de wereldmarkt te zetten. ❗