Nog geen groen licht voor Alfa Romeo Giulia Sportwagon
De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio krijgt veel aandacht op de IAA en de eerste orders stromen inmiddels binnen. Dat is ook de reden waarom Alfa Romeo meer details over dit nieuwe topmodel vrijgeeft. Zo is er bijvoorbeeld de aankondiging van een Launch Edition van 95.000 euro (Italiaanse markt) met dak en motorkap in carbon fiber. De normale Quadrifoglio kost zoals gezegd 79.000 euro. Uiteraard levert de aanloop naar de introductie van de Quadrifoglio vooral ook vragen op over andere varianten van de Giulia. Een diesel wordt volgens ooggetuigen volop getest momenteel. Begin volgend jaar zullen ook de varianten met 2 liter benzine en dieselmotoren klaar zijn voor de zakelijke markt. Deze zullen in Genève aan de wereld worden getoond.
Tegelijkertijd zijn er vragen over een Sportwagon variant, die op bepaalde markten in Europa op de nodige interesse zal kunnen rekenen. Maar in hogere kringen van het management van FCA is voorlopig nog ontkennend gereageerd op de komst van dit model. De verwachting is dus dat volgend jaar nog niet gerekend wordt op de sportieve Stationwagon, die het als 156 en 159 buitengewoon goed deed. Reden? Mogelijk om meer prioriteit te kunnen geven aan de Amerikaanse verkoop, die van groot belang zal zijn voor Alfa Romeo’s toekomst. Dat de Sportwagon er uiteindelijk zal komen is min of meer wel zeker.
Dat is allemaal aardig, maar hier in Europa kun je niet zonder een SW. Ze mogen wel een beetje tempo maken. Mijn 159 gaat nog wel even mee, maar later dan Q2 2016 moet het niet worden. Anders hangt de vinger boven het bestekknopje van de Mercedes C-klasse estate of CLA Shooting brake.
Ik ben wel benieuwd naar de diesels, kijk ook erg uit naar de prijzen en de uitrusting.
Zonder SW kan je beter de stekker eruit trekken, kansloze missie
Doorpakken nu, en dus SW laten komen, en een GT versie, een GTC versie en een echte spider
Merkwaardig bericht. Marchionne verwacht, gezien zijn uitlatingen in recent interview, in Europa het snelst aantallen van de Giulia te verkopen. Vraag mij af of dat zo is, maar bij die uitspraak past een sportwagon. En die blijft nu juist achterwege!
De SW komt wel maar het is kostentechnisch waarsch. niet logisch om die tegelijk met de sedan in de markt te zetten. Amerika kost ook veel energie want daar moet alles nog opgezet worden.
Een beetje hetzelfde verhaal als de 156 waar de SW ook pas drie jaar later kwam… En ik die dacht dat ze van hun fouten gingen leren.
Snel komen met die SW. Meteen in het gat springen als dat arrogante VAG omvalt door hun arrogantie met oplichtings software. Dat de huidige test niet deugen is bekent maar om ze ook nog eens op deze manier om de tuin te leiden. Made in Germany heeft nu een dikke deuk paar extra klappen er op en hopelijk kun de Italianen hiervan profiteren. Moeten ze wel wat te bieden hebben natuurlijk.
Ik kan me niet voorstellen dat de ontwikkeling van een SW het probleem zou zijn. 95% staat er al in de vorm van de berlina. Of ze moeten van mening zijn dat ze de SW niet kunnen inpassen in de productielijn van de berlina en een nieuwe productielijn moeten starten voor de SW. Dat kost tijd en geld.
Vwb VAG: De Giulia heeft geen concurent onder het Volkswagen label. Hooguit bij Audi (A4/A5); BMW in ieder geval.
Voor merken als Infiniti, Cadillac en Jaguar is het ook te duur om alleen voor Europa een stationwagon te ontwikkelen. Er is een bepaald budget en dat betekent keuzes maken. FCA steekt de centen liever in de ontwikkeling van een SUV, die een veel hogere verkoopverwachting heeft. Allemaal rationele keuzes, jammer voor ons in Europa maar helaas is het nodig.
@Marco Pas: de Giulia wordt prijstechnisch zeker wel een concurrent van de Volkswagen Passat.
Alfa Romeo: géén diesels en géén stations…