Nog altijd groot mysterie rond Alfa’s Museo Storico te Arese
Terwijl in Turijn keihard gewerkt wordt aan de heropening van het grootst denkbare automobielmuseum, zit er een hangslot om het hek in Arese. Voer voor mensen -zoals wij- die geloven in de eeuwige rivaliteit tussen autostad Turijn en autostad Milaan. Sommigen noemen het zelf een regelrechte provocatie van de huidige eigenaar van Alfa Romeo. Een tijdje geleden was er het bericht over een aanstaande renovatie van het Museo Storico, met dank aan de inzet van de lokale overheid. Maar het is stil aan de Viale Alfa Romeo… Erg stil.
Er schijnt zelfs geen plan te zijn voor het museum uit 1976 van 4800 m² met 130 historische Alfa’s. Zoals het nu op papier staat is Fiat nog altijd de wettige eigenaar van het museumgebouw, maar mag het sinds begin dit jaar niets verplaatsen of veranderen, zonder de officiële toestemming van het ministerie van cultuur. Wat de eigenaar nog wel zelf mag besluiten, is wanneer het museum open is… Het museum is nu sinds 7 februari gesloten, kort nadat de lokale overheid in grote mate de controle nam over de toekomst van het complex. Reden genoeg dus, om een verband te leggen.
De vraag is nu vooral wat er allemaal speelt? Vorig jaar nog werden er 24.000 kaartjes verkocht voor het museum en vierde men in juni het Centenario. Alleen al in die maand werden er 8000 kaartjes verkocht. De collectie heeft een waarde van tussen de 50 en de 60 miljoen euro. Het documentatiecentrum heeft meer dan 80.000 stukken. Bijzondere cijfers voor een uniek museum gelegen in een afgezonderde kleine voorstad van Milaan. Is het toch een museum zonder toekomst? Wat staat er te gebeuren en vooral; wat wil Fiat?
Er zijn stemmen die beweren dat Fiat enkele stukken wil verkopen, om zo een grote verbouwing te kunnen financieren. Zijn het de exemplaren die onlangs in Mirafiori werden geëxposeerd? Wij zijn ze vorige week namens jullie gaan opzoeken in Turijn, maar dat bleek tevergeefs (foto hieronder). In dit verband wordt ook de 159 waarmee Fangio wereldkampioen werd dikwijls genoemd. Deze ‘monoposto’ alleen al zou 20 miljoen euro waard zijn. Niemand weet of dit model samen met de andere modellen ooit uit Turijn zijn teruggekeerd. Maar het is voor alle duidelijkheid Fiat dus sinds kort letterlijk verboden een dergelijke actie te ondernemen.. Wat voert Fiat in z’n schild en is dit de reden voor een totale impasse? Achter de deuren heerst dus een koude oorlog tussen Lingotto en Arese. Hierdoor is het museum nota bene tijdens de viering van 150 jaar Italiaanse eenheid voor niemand meer toegankelijk…
‘Ma quale unità Italiana!?’ (Welke Italiaanse eenheid dan toch!?), vragen we ons (met enige wanhoop) vervolgens af. Een typisch verhaal van het immer grillige eeuwenoude schiereiland wat ons betreft. Hoe meer vlaggen er uit worden gehangen, hoe groter de verdeeldheid.
Moest VW eigenaar zijn, was er al lang een splinternieuw complex uit de grond gestampt en werd de geschiedenis gebruikt als marketingtool.
FGA is nooit een goeie eigenaar voor Alfa geweest en zal het ook nooit zijn.
VAG zou inderdaad kosten noch moeite besparen om er wat moois van te maken! Maar of de rest van Alfa een goede toekomst heeft bij VAG is natuurlijk maar zeer de vraag.
Deze toestand is werkelijk typisch Italiaans. Iedereen die denkt er een belang in te moeten hebben wil zich op een of andere manier laten gelden. Dat zullen wij Hollanders nooit begrijpen.
Als je nog levend je hart eruitsnijdt en dan probeerdt door te leven dat is wat er gebeurt waneer Alfa aan VW wordt verkocht.
BASTA!!
Kaartjes verkocht ?? Ik heb nog nooit een kaartje verkocht.
En toen ik met een groepje ging, werden ook het aantal mensen met wie ik was, niet geregistreerd.
2de verkocht = gekocht.
potverdorie zeg, ik zit van de zomer in de buurt en wil heel graag naar dit museum toe.
Ik hoop dat het wel nog voor de zomer open gaat !