Nog altijd geen Alfa Romeo SUV?
Er duiken weer eens wat scoopfoto’s op van een gecamoufleerde sterk verbouwde en verhoogde Giulietta in de VS. Al een jaar ongeveer lijkt men met dit project bezig te zijn, wat een nieuwe basis vormt voor middelgrote SUV’s van de merken Jeep en Alfa Romeo. Vorige week schreven we al dat de fabriek in Toledo North er helemaal klaar voor is. De reden dat we deze foto’s überhaupt plaatsen, is natuurlijk dat we snakken naar elk tastbaar bewijs (we snakken sowieso naar nieuws nieuws) dat Alfa Romeo aan de toekomst werkt momenteel. Er zijn namelijk bijzonder weinig aangrijpingspunten op dat gebied, onder andere omdat er nauwelijks prototypes rondrijden.
We weten dat Alfa Romeo op papier in de VS van start wil gaan, te beginnen met de 4C medio 2013. De lichte sportwagen moet vlaggendrager worden van een nieuwe allesbeslissende fase in de geschiedenis van het Milanese merk. De 4C zal ook de Europese showrooms aandoen halverwege volgend jaar. De SUV volgt kort daarna en we hebben de indruk dat deze vooral voor de Amerikaanse markt bedacht is als sportievere tegenhanger van de meer offroad-achtige Jeep-versie. Ook China zal zo snel mogelijk met dit model kennis gaan maken. Op het productieplan staat dat de Alfa SUV zal uitblinken in rijdynamiek en vormgeving. De Alfa Romeo moet een gezonde tegenhanger zijn van concurrenten als de Range Rover Evoque en BMW X3. In 2014 moet dan de langverwachte Giulia aantreden.
Maar eigenlijk zijn er nog geen duidelijke aanwijzingen als het om vleeswording van de ‘Kamal’ gaat. Jeep zal namelijk eerst starten, omdat het nieuwe model direct in het gat van de Liberty zal springen. Deze laatste is inmiddels uit productie. De hoge lange neus van dit testmodel, lijkt dan ook eerder een Jeep grille te herbergen. Nog altijd geen proefmodel dus met overduidelijke Italiaanse stijlkenmerken, afgezien van het geleende plaatmateriaal. Het lijkt er zelfs op dat de neus van dit proefkonijn extra verlengd is, om de contouren van een nieuwe Jeep te verstoppen. Jammer maar helaas voor ons Alfisten…
Ik dacht dat de Jeep Patriot nog steeds in productie is, maar dat het de Jeep Liberty/Cherokee is die onlangs uit productie is gegaan.
@ilfiammingo
Daar kon je wel gelijk in hebben, onlangs is daarbij zeer recent. De fabriek wordt omgebouwd voor de produktie van deze? Alfa SUV en een nieuwe Liberty. De Patriot is eigenlijk een zustermodel van de Compass.
Ik kan nou niet zeggen dat ik erg om een X1, XC60, allroad of wat dan ook voor Alfa versie zit te wachten. Die dingen rijden allemaal als een duits chalet op wielen. Even afgezien van het brandstof verbruik door de CW waarde van een broodtrommel.
Uitzondering voor de Land/Range rover uiteraard, als je een offroader wilt, koop dan het origineel. Ik vermoed dat Alfa hier geen bestaande, maar hopelijk wel wat nieuwe klanten meer gaat winnen. Dat zullen ze nodig hebben.
Ik wacht lekker geduldig (nou ja) op de Giulia.
Ik heb in een interview met Marchionne (Car magazine) gelezen dat eerst de 4c komt, dan de Giulia en dan pas de SUV. De redenering is dat alfisten niet op een SUV zitten wachten als enige nieuwe model, maar dat ze eerst andere prioriteiten hebben. Een SUV voor Alfa kan enkel als aanvulling op een bestaand gamma.
Liberty is het ook, was een soort typefout 😉
In dit artikel gaat het ook over de Liberty
http://www.autoedizione.nl/fabriek-in-amerikaanse-toledo-bijna-klaar-voor-alfa-romeo-suv/
Overigens wil men uiteraard ook de stekker uit de Patriot trekken (in 2013), aangezien deze niet van toegevoegde waarde is in het gamma.
@Eelco van Vliet
Zie het als een late opvolger van de 156 Crosswagon 😉
“”Die dingen rijden allemaal als een duits chalet op wielen. “”
Bedoel je zoiets http://www.google.be/search?q=hobby+landhaus&hl=nl&client=firefox-a&sa=G&rls=org.mozilla:nl:official&channel=s&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ei=BhsxUL7UNOnL0QWr-IHYDA&ved=0CF0QsAQ&biw=1152&bih=728 ?
Vind een SUV in het algemeen zeer lomp en verre van Italiaans, maar een opgehoogte/opgepompte Giulietta mag toch niet voor SUV doorgaan. Maak gewoon mooie elegante Sportsedans en Cabriolets … wees uitmuntend in een klein(er) segment!