Nieuwe Ypsilon zet Lancia weer op de Nederlandse kaart
Vandaag deden we in Amsterdam nog eens dunnetjes over, wat we precies twee weken geleden ook al hebben gedaan; Fiat Group Automobiles ontving ons, en de rest van de schrijvende pers, in het Hilton aan de Apollolaan in Oud-Zuid… En dus gingen we nogmaals voor een rondje door de PC! ‘Luxe is immers iets waar we allemaal recht op hebben.’ Daarom wurmden we ons wederom langs Porsche’s en Aston Martin’s (en duizend fietsen) met de prachtige kleine Lancia Ypsilon 85 pk TwinAir. Omdat we ons absoluut niet generen voor Lancia’s boodschap, genoten we vervolgens volop van het ontvangst in stijl, met veel lekkers uit de vijfsterrenkeuken van dhr. Payer. Luxe was ook de versie waar we vervolgens in rondreden. Dit keer een Platinum versie in één kleur. De Bianco Nuvola lak staat deze auto met panoramadak buitengewoon goed. Voor ons zou het een moeilijke keuze worden bij de dealer dat weten we nu al. Deze Ypsilon is namelijk met én zonder Bicolore even sexy. Alleen in de aller donkerste kleuren wordt de auto wat gewoontjes en valt het geraffineerde lijnenspel wat minder op.
Vijftienhonderd per jaar, verwacht FGA Nederland hiervan te verkopen. Het mag duidelijk zijn dat in dat geval, we vandaag eigenlijk getuige zijn van een soort herintroductie van het merk, sinds Lancia in ons land samen met de Lybra bijna onzichtbaar werd. De Thema en de Voyager komen in oktober of november de Ypsilon versterken, maar het is ons wel duidelijk welk model het mooie merk uit Turijn weer op de kaart moet zetten in ons land. De BPM-vrije Ypsilon heeft dan ook alles in huis om deze uitdaging aan te kunnen. We waren opnieuw flink onder de indruk van het rijcomfort nu we ook de snelweg op gingen. De tweecilinder is een feest zolang je onder de 3000 toeren ook af en toe wat gas bijgeeft. En de vormgeving?… De mooiste stadswagen in z’n soort. Kortom Lancia staat in Nederland -mede dankzij extra verkooppunten- eindelijk weer eens goede tijd te wachten.
[nggallery id=638]
Ben benieuwd of deze kleine “Chrysler” de verkoop van de Lancia’s zal doen stijgen.Ik betwijfel het. Het verChrysleren zal dit niet veranderen. Om marketing redenen heeft de originele Lancia-grille de dolksteek gekregen, en is daarmee in een klap een stuk historie afgesloten. In de USA zal de introductie van de gerestylde kleine Lancia’s, de verkoop van de Chrysler wel goed doen.
PS: Niet eens een mooi geintegreerde NAV, maar een op het dashboard geplakte TomTom.
Hoezo in Nederland extra verkooppunten?
@w.kobus: Er waren geen Lancia dealers meer in Nederland. Lancia’s verkopen via Fiat dealers is technisch bijna onmogelijk.
@uto Edizione: Er waren in Nederland wel Chrysler, Dodge dealers die Lancia dealer zouden worden.
@Bart “PS: Niet eens een mooi geintegreerde NAV, maar een op het dashboard geplakte TomTom.”
gelukkig wel.. geintegreerde navigatie is helemaal niet zo jofel.. misschien wel de eerste twee jaar, maar daarna is het verouderd..
Een auto gaat gelukkig iets langer mee dan twee jaar, en daar zit het grote voordeel van de tomtom integratie.. die kan je gewoon vervangen door een modern exemplaar.. ik vind de fiat oplossing zoals die in deze yps zit, en net zo in de mito en punto geniaal eenvoudig en elegant.
Ander voordeel is dat je het diefstalgevoelige ding er bij het parkeren gewoon uit kan halen…
(ik heb bijvoorbeeld navigatie in mijn 2005GT, maar daar ga je alleen maar van janken.. de gratis google nav op mijn android is lichtjaren sneller beter en completer)
15 jaar geleden waren er meer Lancia-dealers zoals het hoort en mijn ervaringen met Halan zijn een stuk beter. De mensen die ik ken hebben een groot hart voor het merk.