Nieuwe versie Lancia Ypsilon in 2015
Het regende niet voor niets pijpenstelen toen gisteravond in Milaan door Lancia de “Ypsilon My Stories” werd gehouden. Bij die titel denken we aan een verdrietig verhaaltje over Lancia in plaats van aan de scripts van jonge filmmakers. En om de triestige beeldspraak nog maar even voort te zetten, het ‘feestje’ werd gehouden in de Fonderia Napoleonica Eugenia, een oude klokkenmakerij. Heeft het laatst uur voor Lancia geslagen? Wel als je de korte ‘Ypsilon Story’ die Lancia CEO Antonella Bruno gisteren hield, vat laat krijgen op je humeur.
Verkooptechnisch kan FCA duidelijk wel om het glorieuze merk Lancia heen fietsen maar niet om de Ypsilon. Dé enige reden dat het blauwe logo nog enig bestaansrecht geniet. De kleine vijfdeurs verkoopt vele malen beter dan de 500 in Italië en daarom gaat er alleen nog geld naar de modieuze stadsauto. Bruno wilde alleen woorden slijten aan de Ypsilon, die de komende jaren vooral met de modewereld geassocieerd zal worden en bijvoorbeeld zoals gisteravond het geval was, de wereld van de cinema. Op dat laatste terrein heeft Lancia als merk al jaren een reputatie hoog te houden.
Dat zal de komende jaren helaas alleen via dit model moeten gebeuren. De eerste vrouwelijke directeur van Lancia hield haar poot stijf, ondanks een haag aan persmensen die vooral wilden weten wat er met het merk zal gebeuren. Antwoord; Er komen meerdere versies van het huidige model. Met als climax een speciaal jubileummodel in 2015 omdat volgend jaar de Y/Ypsilon 30 jaar bestaat. Er werd ook nog geen woord gesproken over een eventuele opvolger van het in 2011 geïntroduceerde model. Sommigen verwachten dat FCA uiteindelijk met een ideale opvolger zal komen onder Fiat-logo. We hadden nooit kunnen bevroeden dat dit model in zo’n hoge mate de laatste strohalm zou zijn voor het door ons zo geliefde mooie automerk met een rijk verleden.
Antonelle Bruno heeft een niet te benijden functie……hoewel ik zelf de overtuiging heb dat het over en uit is voor Lancia doet het toch wel pijn.