Nieuwe V6 Alfa Romeo mogelijk uit andere fabriek
Alfa Romeo krijgt een V6 met geheel eigen karakteristieken. Dat is een van de weetjes over Alfa’s toekomst die we al een paar jaar bij AutoEdizione verkondigen, evenals het feit dat toekomstige sedans opnieuw achterwielaandrijving zullen hebben. Zo zijn er meer geluiden die naargelang ze vaker terugkeren, toch gebaseerd lijken te zijn op ooit uitgelekte feiten van het verder zo strikt geheime ‘Project Alfa Romeo’. Zo ook het gegeven dat Alfa Romeo een belangrijk nieuw platform zal presenteren met de naam Giorgio en dat het beoogde productieaantal binnen enkele jaren ergens tussen de 300.000 en de 500.000 moet liggen.
Sommige nieuwe geruchten van de laatste dagen snijden hout. Bijvoorbeeld het geluid dat de nieuwe V6 voor Alfa, in Pratola Serra gebouwd zal worden of Termoli, in plaats van bij Ferrari of bijvoorbeeld VM Motori in Cento. Deze laatste fabriek zal sowieso z’n handen al vol hebben aan de dieselmotoren voor Maserati, Chrysler, Jeep, maar ook Alfa Romeo. Het idee dat de motoren in een van deze fabrieken zullen worden samengesteld, sluit aan op Marchionne’s recente bijzondere belangstelling voor de genoemde faciliteiten in Zuid-Italië. De CEO noemde Termoli bijvoorbeeld de universiteit van de motor, in verband met toekomstige belangrijkse krachtbron.
Intussen wordt er ook weer herhaaldelijk gesproken over de komst van de Giulia. Dit belangrijke model zal in Cassino worden samengesteld en maakt straks voornamelijk gebruik van de 1750 en V6. De mondiale verkoop van de nieuwe Alfa’s zal deels via het netwerk van Jeep verlopen. Ook klinkt telkens door dat het B- en C-segment (MiTo en Giulietta) komen te vervallen. Dat betwijfelen echter heel erg, aangezien alle belangrijke premiummerken de laatste tijd stevig investeren in deze compactere segmenten. Alfa Romeo zal daar naar verwachting niet in achter willen blijven.
Andere fabriek in Australië, nu er wat productiecapaciteit van Holden vrij valt
hhmmm…wordt er niet iets door elkaar gehaald? VM is strikt diesel, ook de Maserati diesel. Lijkt me dat ook de Alfa diesels hier gebouwd gaan worden, toch?
De V6 benzine zal inderdaad wel te groot in aantallen zijn voor Ferrari, lijkt me zo.
Er zijn berichten die zeggen dat de Giulietta in nieuwe vorm (verkleinde Giulia???) blijft bestaan, maar dat de MiTo vrijwel zeker verdwijnt.
Naar mijn mening kan Alfa niet zonder kleine modellen, historisch heeft Alfa die altijd gehad, maar belangrijker is dat er een goede markt is voor kleine, sportieve auto’s.
Een Mito opvolger moet er gewoon komen. Allen moet het niet een anders afgeveerde punto zijn met en andere koets er over. In diverse test kwam de Abart Punto beter uit de bus dan en QV dat moet je niet willen. Daarbij komt dat de punto een pracht aanblik (evo niet meegerekend met die belagelijke 500 glim snor) heeft een zeer geslaagde betaalbare fiat interpretatie van de stijlvolle 3200GT en de mito kijkt een beetje als Richard Hammond een poging tot het maken van een betaalbare 8C maar een 8C is slecht te evenaren. Voor de huidige modellen geld heel simpel van wege de regelgeving is de neus veel te hoog waardoor je onmogelijk een 8C look er van kunt proberen te maken.
Giulia ik mag hopen dat de 1750 niet de basis motor gaat worden maar er een instapper komt met de 1.4 van 140 en 180PK tot een V8. En dat de V6 meer op een Busso of 8C V8 lijkt dan dat plastic van de Ghibli V6. En de diesels beginnen met een 1.6 JTDm t/m 3.0V6 JTDm. Met een instap gewicht van 1300KG of minder MS vond de 159 200kg tezwaar dus hopen we op een 1200kg instapper. Om wille van de verkoop cijfers zouden ze ook een aantal hybride versies moeten maken.
@henk: staat er ook 😉 ging om de hypothese van productieuitbreiding in Cento met benzine V6 van Alfa
De opmerking dat Jeep en Alfa mondiaal in 1 showroom zullen worden verkocht, kan ik onderstrepen.
De lokale FCA-Dealer Scuderia Jansen hier in Aken is recentelijk omgebouwd, en heeft er sinds kort zelfs een extra filiaal bij. En ook nog het dealerschap van Alfa Romeo en Abarth erbij gekregen.
Alfa Romeo en Jeep hebben nu hun eigen showroom, de Cherokee wordt aankomend weekend gepresenteerd. De Grand Cherokee is hier zowieso een topper.
Abarth en Lancia staan nu ook samen in de showroom en Fiat heeft net als voorheen een eigen showroom ernaast.
De logo´s op de gevels zijn ook aangepast.
Qua ruimte in de Lancia/Abarth-showroom is er ook veel hoop voor Lancia. Daar passen absoluut meer modellen in als alleen de Ypsilon en de Abarth 500.
Maserati is bij/naast een VW-dealer ondergebracht. Onbegrijpelijk.
De melding dat Alfa Romeo bij Jeep in de showroom verkocht gaat worden, kan ik bevestigen.
De lokale FCA-dealer hier in Aken, Scuderia Jansen, is recentelijk omgebouwd en heeft er een extra filiaal bij gekregen. En heeft naast Fiat, Jeep en Lancia nu ook het dealerschap van Abart en Alfa Romeo.
Jeep en Alfa Romeo staan vanaf vrijdag officieel naast elkaar in hun eigen showroom. Tegelijk wordt de nieuwe Cherokee voorgesteld. De Grand Cherokee is hier overigens een topper.
Fiat behoudt zijn eigen showroom. De Freemont verkoopt absoluut niet slecht hier in Duitsland.
Abarth en Lancia delen nu een nieuwe showroom. En dat geeft hoop voor Lancia in de nabije toekomst. De showroom is duidelijk te groot voor alleen een Ypsilon en Abarth 500.
De logo´s op de gevels zijn ook allemaal aangepast.
Maserati is helaas ondergebracht bij een andere dealer (VAG).