Nieuwe persfoto’s en details Maserati Quattroporte
De eerste persintroductie van de nieuwe Maserati Quattroporte heeft inmiddels al plaatsgevonden. Hoewel het model officieel nog aan het publiek moet worden gepresenteerd, mocht een deel van de Europese pers vandaag in het Franse Nice er al even van proeven. Dit heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat het eigenlijke debuut in januari in de VS zal plaatsvinden, ver van het oude continent. Daarbij zijn ook nieuwe persfoto’s vrijgegeven en wat meer gedetailleerde gegevens. Uit alles blijkt weer dat de nieuwe Quattroporte een groter publiek moet gaan aanspreken, want naast het produceren van grotere aantallen wil Maserati ook een langere optielijst aanbieden bij het huidige model dat ongeveer vanaf 120.000 euro verkrijgbaar zal zijn.
De eerste reacties van journalisten spreken over een zeer grote, maar vooral ook lichtvoetige Maserati met indrukwekkende prestaties. De 3798 cc V8 Twin Turbo met 530 pk (650 Nm koppel bij 2000-4000 t/m) gaat van 0-100 in 4,7 seconden en heeft een top van ruim 300 km per uur. De transmissie is zoals gezegd een 8-traps ZF. Het gecombineerde verbruik zit ongeveer op 10 l op de 100 km. De COΒ² uitstoot ligt op 278 g/km. De auto weegt 1900 kg en heeft een tank van 80 liter. De kofferbak heeft 530 liter inhoud en onder de wielkasten vinden we 20 inch lichtmetalen velgen.
[nggallery id=890]
Al dat hout in het interieur, love it! Net als in de Thema. Toen we eventueel voor een A5 gingen kijken bij Audi, was hout zelfs onmogelijk; A5 was niet langer een optie.
Hier was ik juist zo bang voor. BMW M5 560 pk 680NM uitstoot 232.Intro sept 2011. Als straks, na veel te lang wachten, de nieuw Alfa’s komen hebben die ook motoren die jaren achter lopen op de concurrentie. Opnieuw een bevestiging om geen italiaanse auto meer te kopen. Marchione is penningmeester maar geen autobouwer.
@ Moretti
Ach… Al is die M5 sneller dan een Veyron. Het is en blijft een BMW 5-serie. Parkeerplaatsen staan er vol mee.
In feite moet je de QP vergelijken met de BMW 760, S63 en S8, niet met de M5, E63 en RS6. Die zijn een stuk kleiner.
Ja er is niks mis met de prestaties. Een zeer krachtige Ghibli is straks het enige waar je een M5 eventueel mee kunt vergelijken denk ik. Vind trouwens alle BMW’s steeds meer op bejaardenauto’s lijken, van Z4 tot 5 serie (7 serie ziet er goed uit imo). En dan heb ik het nog niet eens over die lelijke GT series, 5 en nu ook 3.
X6 en GT5, nogmaals twee Duitse voorbeelden waarvan ik niet kan snappen dat mensen eraan denken om ze te kopen. Die nieuwe CLS Shooting Break ziet er trouwens raar uit. Enigszins is ie wel nice, maar anderzijds vind ik hem zo ‘over the top’…
Natuurlijk zijn al die duitse auto’s lelijk.
Feit is dat de technische ontwikkeling een stuk achterloopt op de concurrentie. PK’s alleen of beter dan voorgaande motor is niet meer goed genoeg. Het effect voor deze QP valt wel mee, maar voor volumemodellen als de Ghibli of Alfa Giulia of Alfa E segment gaat dit echt fout.
Over de komende diesel weten we nog bitterweinig, behalve dat ie nieuw is, dat wordt dus agwachten. SM is niet achterlijk en gaat geen model de wereld ingooien met motoren die in Europa onbetaalbaar zijn. Deed hij wel met de Flavia, maar zie ik hem niet doen met Alfa en Ghibli.
@Moretti: je zwetst onzin uit je nek.
De nieuwe QP heeft hypermoderne motoren en transmissies. π En een 5er vergelijken met de QP, hoe is het mogelijk:evil: .
@Moretti
Je hebt gelijk als het gaat om het feit dat je het in deze segmenten zeer goed op orde moet hebben om niet door de mand te vallen (veel eisende klant + media), maar ik heb juist het idee dat nu met deze nieuwe motoren en hogere uitrustings niveau’s dit juist ook heel goed kan met Maserati en Alfa Romeo.
Bovendien zijn de ontwikkelingen van nu lang zo revolutionair niet meer als een paar jaar geleden. Ja als het gaat om motorisch downsizen, maar daarin loopt Fiat juist voorop. Moet je opletten wat ze nog meer uit die blokken weten te persen straks. 6C GTA is on it’s way. 8)
Dit jaar nog maar 1 Maserati verkocht in NL? π―
Misschien dat het nieuwe type kopers trekt die een Panamera onderhand wat te gewoontjes vinden π
De auto zal het misschien op Aziatische markten wel het beste gaan doen, lijkt wel of de styling zelfs wat afgestemd is op de smaak daar.
We zijn met zijn alle weer de beste stuurlui aan wal. Laat die Italianen maar schuiven. Wat techniek en design betreft zijn ze nog altijd onovertroffen. 8)
Net als Moretti maak ik me zorgen over de achterstand in techniek die de Fiat-groep oploopt door het uitstellen van nieuwe modellen. En ook voor de huidige, soms geroemde techniek, zoals de Twinair, geldt dat ze helemaal niet zo vooroplopen. De vorige Panda met de aloude 4 cilinder 69pk was in de praktijk stukken zuiniger dan de Twinair bijvoorbeeld.
Maar…. als je de video bekijkt van de rij-impressie van de nieuwe Quatroporte, vandaag op autoweek.nl, normaal niet de grootste fans van Italiaanse auto’s,dan wordt je helemaal blij! ruim 5 meter en toch maar 1900kg is een prestatie. ” ze hebben alles aangepakt wat nodig was, en behouden wat goed was”, ” dit is beter dan Jaguar XJ Supersport” en meer van deze quotes beloven veel voor de toekomst van Maserati, want in deze klasse loopt de Fiat groep echt voorop!
heeerlijke review trouwens die van Autoweek
Idd, heb hem al drie maal bekeken. π
En die motor klinkt toch zo slecht niet…
Enige spijtige is idd wel dat het interieur enorm veel wegheeft van de Thema… Stel dat mn vader deze nieuwe QP wil kopen nadat zn Thema wegmoet, kan dat wel een beetje een afknapper zijn.
@dietje91
Als je in de VAG groep een model opschuift heb je toch hetzelfde? Alleen klaagt daar niemand over. Hebben ze Fiat vervangen voor een Chrysler knopje π is het weer niet goed. Misschien schakelaars inkopen bij VAG , hoewel ze bij Autoweek vonden dat de auto ook niet nog meer ‘Duitser’ moet worden.
Ik zeg niet dat het niet goed is. :-p
Ik vind het interieur van onze Thema fantastisch, en dat van de nieuwe QP ook. Enkel vind ik het wat raar om praktisch exact hetzelfde interieur te hebben in een β¬60.000 auto als in een β¬150.000 auto… π
Die achterbank ziet er trouwens ook magnifiek uit. Hopelijk kunnen ze qua opties ook mee met de Duitsers…
Na de Autoweek review te hebben gezien is de conclusie nu toch wel heel duidelijk.
Wat een topper!
Hier is te zien wat mogelijk kan worden als je een Duitser (Herald Wester)de leiding geeft in een puur Italiaans bedrijf. Een perfecte combinatie van Italiaans en Duits (zo’n beetje als Schumacher in een Ferrari). Wat een top beslissing van Marchionne.
Het mooiste van alles: dezelfde Herald Wester geeft ook leiding aan het nieuwe Alfa Romeo dat in ontwikkeling is. Als het een beetje mee zit staan ons mooie jaren te wachten.
@ henk: Hangt van de soort duitser af die je aantrekt, ene Demel en Kalbfell hebben de Italiaanse autofabriek bijna eigenhandig de strot doorgesneden (dont forget) π
Ja, wat die Demel en Kalbfell ooit hebben geprobeerd… Geeft overigens juist weer iets heel positiefs over het inzicht van Marchionne. Hij weet wel steeds weer de juiste mensen de juiste positie te geven π Alleen jammer dat niet iedereen dat op die manier waardeerd.
Ja idd. Al was De Meo ook een foutje, al weet ik niet of die nou aangetrokken was door hem of niet. Zijn van die CEO’s die alleen op de golven van een ander z’n succes hun dingetje willen doen en overal hun naam heel groot onder zetten.
Even wat vergelijkend warenonderzoek uit de losse pols. Ik zeg hiermee niet of de auto’s goed vergelijkbaar zijn met elkaar maar ga even uit van wat ik interessante auto’s vind met hun dito motoren…
De maser (3,8 v8, 530pk, 710Nm) heeft de kleinste slagvolume maar kan zich meten met de besten in zijn klasse. Meer Nm dan een M5 (4,4 v8, 560pk, 680Nm) of een S8 (4,0 v8, 520pk, 650Nm. Is sneller naar de 200 dan een porsche panamera turbo (4,8 v8, 500pk, 700Nm) met respectievelijk 14,7 en 15,6 sec… De Panamera turbo S is wel een stuk sterker maar daar is de prijs ook naar. Die begint pas bij 220000 euro, Nog een heel stuk duurder dus.
Wie hier loopt te zeuren dat de maser zich niet kan meten met de besten mag zich melden bij sinterklaas, als zeurpiet!
@Lancia4Ever: De Meo zat er al langer, niet een foutje van Mrchionne dus, maar VW was een uitdaging.
Uiteindelijk zeggen de cijfers niet veel maar wel de rijbeleving in reallife. 8)
geweldig hoor als je tot de 100 man behoort die pakweg 2 ton te besteden heeft voor zijn speeltje, keus genoeg, leuk al die vergelijkingen met de M5 en RS6, maar wat als je tot de groep behoort die ‘maar’ 50K of minder tot de beschikking heeft?………. keep on dreaming π de achterstand wordt met de dag groter zeker nu nieuwe modellen nog jaren op zich zullen laten wachten…..ik schat dat de FGA dag in dag uit 10 klanten verliest aan de concurrentie puur omdat er geen alternatief is π …….
p.s. on topic: geweldige auto en mijn favoriet in die klasse π
@JW: je loopt achter op de fijten, de klanten zijn allang weg. !!
Hahahaha heerlijk hier hou ik van een Italiaanse autosite en we gaan gelijk vergelijken met Duitse merken waarom?
Squadra is mijn naam maar ik werk zelf in de Autobranche niet bij een Italiaans merk. Dat de Duitsers voorop lopen met techniek (vorsprung durch technic) is niet helemaal waar als je dieper gaat kijken klopt dat niet. We kennen allemaal de prachtige Alfa Romeo Guiletta deze auto is gewoon heel goed punt. Ik vergelijk de nieuwe SEAT LEON GOLF 7 het nieuwe PQ platform van VW, zijn nieuwer als de Alfa Romeo zou je zeggen toch? afwerking van die auto’s is super goed alles wat je kan zien is top. En daar doen de Duitsers het inderdaad heel sterk. Maar ik ging op onderzoek uit en dan zie toch dingen waar de Alfa een heel stuk beter is. PUNT 1 het onderstel de LEON krijgt een Multilink ophanging en een starre achteras bij de goedkopere modellen. Alfa Romeo heeft een eigen ophanging onafhankelijk en dat door de beste mensen binnen FGA nog beter is gemaakt. Das al een punt voor de auto uit Milano kwa handeling is de Alfa dus een stuk beter. Ik ken de TDI motoren van de VW groep lopen die net zo mooi als van FGA iemand hier een ANTWOORD?? NEE ik reed laatst mee met een Alfa GT 1.9 JTD 16V Multijet uit 2004 met 100.000 km op de teller. En ik verbaasde me erover dat die motor echt muis stil en ik meen echt muis stil zijn werk deed en de stoelen echt fantastisch in de GT. Die auto was zijn tijd vooruit.
De nieuwe Quatroporte zal het moeten opnemen tegen de top uit het Duitse segment maar ook weer niet. Omdat deze auto zoveel meer bied als die grote Duitse koelkasten die perfect rijden. MAAR IK VRAAG me echt af zijn er mensen die hier uberhaupt wel eens met een GROTE AUDI hebben gereden. IK wil met jullie wedden dat als ik een S8 neer zet of een Maserati Quatroporte welke auto jullie zouden kiezen ik denk de Italiaan want als je aan het rijden bent en het gevoel hebt met die auto dan zijn die cijfers helemaal niet belangrijk. Bij Supercars is dit ook zo waarom verkoopt PAGANI auto’s terwijl de Bugatti Veyron meer power heeft sneller is harder loopt waarom. Omdat de Pagani mensen een bepaald gevoel geeft hij is op een manier gemaakt die die mensen aanspreekt en toch heeft hij maar 700 PK. Cijfers zijn niet alles en dat weet MCLAREN inmiddels ook met hun MP4-12C tegen de Ferrari F458. Ik denk dat ik mijn punt wel gemaakt hebt.
Laten we op deze site is gek doen en kiezen voor de Italiaan!
Ciao
Squadra
@Squadra: Lachen, een Alfist die onder al dat VAG spul moet kijken dagelijks. Wat moet dat een marteling zijn. PS: Ik vind als leek al dat de diesels van VAG beroerd klinken. Ik herken ze altijd al van verre en op een of andere manier denk ik steeds aan een lesauto als ik dat hoor.
Hahahaha nou ik hoef niet te sleutelen zit in een commerciele functie in de Autobranch en ja ik heb nog steeds werk maar het is wel slecht momenteel.
Ciao
Squadra