Nieuwe MultiAir III technologie debuteert op Firefly-motor

Het debuut van de vernieuwde Jeep Renegade, die eind volgende maand in première zal gaan, brengt ook de introductie van de derde generatie MultiAir met zich mee. Motorisch is het sowieso een interessante maand, dankzij de presentatie van de nieuwe aluminium GSE Firefly-turbomotoren van 1 liter en 1.3 liter. De beproefde MultiAir technologie zorgt voor een optimale verbranding met meer vermogen en een lager verbruik als resultaat.

MultiAir III doet dankzij een verder aangepaste kleptiming (en klephoogte) hier een schepje bovenop. Het rendement bij lage motorbelasting is verbeterd, dankzij de toepassing van speciaal afgestemde inlaat- en uitlaatnokprofielen. Door de inlaatkleppen vroeger te openen, kan een deel van het uitlaatgas worden gerecirculeerd. Tegelijkertijd wordt de vullingsgraad bij vollast verhoogd door de inlaatkleppen later te sluiten. Op deze manier kan de MultiAir III-technologie bijdragen aan het verlagen van de compressieverhouding, het onderdrukken van pingelverschijnselen en het substantieel verminderen van de brandstofverbruik, ook wanneer de motor een hoog vermogen levert.

Deel dit artikel:

19 gedachten over “Nieuwe MultiAir III technologie debuteert op Firefly-motor

  • 22 juni 2018 om 18:21
    Permalink

    De eerste reviews van de nieuwe Europese Firefly motoren is veelbelovend. Heel mooie turbineachtige loopeigenschappen, stil, mooie vermogensopbouw, heel relaxed of juist heel pittig mee te rijden. TOP.

    Beantwoorden
  • 22 juni 2018 om 18:28
    Permalink

    De eerste generatie Multiair valt mij iniedergeval tegen in mijn Giulietta.
    Ja het rijd wel zuinig. Maar het rijd niet leuk of sportief.

    Dus mijn volgende Alfa wordt iets met een busso V6. 😉

    Beantwoorden
  • 22 juni 2018 om 21:02
    Permalink

    Voor de Nederlandse markt is het vooral interessant wat de CO2 uitstoot volgens WLTP cyclus wordt. Zijn daar al specs van bekend? De 1e generatie Multi-air werd door FCA ook geïntroduceerd als vooruitstrevend en zuinig en schoon, maar daar was in de CO2 uitstoot niets van te merken. Een Giulietta 150pk doet 127 gram, een vergelijkbare Golf zit op 113 gram. Daarmee is de BPM op die Golf al zo’n EUR 2000 lager. Hopelijk is de nieuwe generatie Multiair echt significant schoner dan de concurrentie, ook in de nieuwe WLTP cyclus.

    Beantwoorden
  • 22 juni 2018 om 21:05
    Permalink

    Maar ja mareblue wie geloofd nu nog de cijfers over uitstoot van vw na al die schandalen

    Beantwoorden
  • 22 juni 2018 om 21:28
    Permalink

    Wie welke cijfers gelooft is niet zo relevant. Waar het om gaat is dat in veel landen en zeker in Nederland een meerprijs geldt voor hogere CO2 uitstoot.
    Zeker voor de verkoop van de Panda, Tipo en 500X zal 2000 – 3000 euro goedkoper een stuk schelen in de verkoop. De 500L zal niet zo veel winnen tov TwinAir. Wel zou het ook voor de Giulietta en zelfs voor de Giulia aangenaam zijn als de vanafprijs een stuk omlaag zou gaan. Dus ik zou zeggen: rol deze motoren zo snel mogelijk uit over alle modellen!

    Beantwoorden
  • 23 juni 2018 om 00:15
    Permalink

    Dat is dus de vraag CCHans: gaat het werkelijk zoveel schelen, en zeker nu de WLTP cyclus leidend gaat zijn, een meetmethode die ingevoerd wordt ruim nadat deze motor is ontwikkeld. Nergens lezen we nog exacte specificaties.

    Beantwoorden
  • 23 juni 2018 om 09:45
    Permalink

    Is het niet zo dat de 1.4 Multiair wat hoger in de CO2 zat omdat de basismotor een 4-cilinder was die sowieso al meer CO2 uitstootte? De versie met en zonder Multi-air vergeleken geeft in ieder geval een goede indruk over de besparing die met MA te boeken is.

    Wat mij betreft is een mooi doel voor de Giulietta de 100 gram. Met een 3-cilinder Firefly zou dat binnen bereik moeten kunnen liggen. Dat zou de commercieel gezien stukken concurrerender maken en zeker in ons land tot een verkoopimpuls moeten leiden. Nog een hybrideoptie erbij en Fiat is weer bij de tijd.

    Beantwoorden
  • 23 juni 2018 om 10:03
    Permalink

    Als ik me niet vergis is trouwens tot 2021 de NEDC, waarvan het testprotocol iets aangescherpt wordt, leidend voor de belastingen. Vanaf september zijn WLTP-cijfers wel verplicht voor iedere auto die van de band rolt, geen idee of Fiat ze al gepubliceerd heeft.

    Beantwoorden
  • 23 juni 2018 om 10:18
    Permalink

    Sowieso benieuwd wat de gevolgen van WLTP zijn voor de FCA modellen. Op Autoweek worden regelmatig berichten geplaatst over andere merken, en die zijn niet mals. Heel veel grotere benzinemotoren worden geschrapt, oa bij BMW en Mercedes, Porsche levert voorlopig helemaal geen auto’s meer uit. Ook bij Japanners en Koreanen rigoreuze veranderingen in het assortiment. Opmerkelijk genoeg komen diesels gemakkelijker door de WLTP heen. En wat we ook zien is dat vrijwel alle auto’s fors duurder worden door de WLTP grap. Zomaar eur 2000 meer voor een B of C segmenter, soms wel eur 6000 extra op een e-segmenter. Wat dat betreft lijken de WLTP uitkomsten al in september leidend voor de BPM, maar daar weet ik het fijne niet van.

    Beantwoorden
  • 23 juni 2018 om 11:05
    Permalink

    We kunnen natuurlijk treuren oven de WLTP, maar het maakt wel een einde aan jarenlang puur bedrog. Dat vooral de dikke Duitsers er onder lijden vindt ik prima, met als top natuurlijk dat Porsche de uitlevering van auto’s in de EU voor maanden moet stilleggen. De grootste bedriegers het zwaarst gestraft.

    Beantwoorden
  • 23 juni 2018 om 13:35
    Permalink

    “””Sowieso benieuwd wat de gevolgen van WLTP zijn voor de FCA modellen.”””

    Het volgende tracht ik sinds gisteren al te posten, maar blijft in “pending approval”.
    Dus nu maar zonder link naar de website :

    De Franse site van gaz-mobilité schrift (samengevat) :

    Net zoals zoveel andere merken, heeft ook Fiat problemen om te voldoen aan de nieuwe WLTP normen.
    Vanaf september zal het gamma aan CNG voertuigen zeer beperkt zijn : enkel de Fiat Panda.
    Geen Doblo, Qubo en 500L meer op CNG (Punto is sowieso einde verhaal).
    Lancia Ypsilon CNG Ecochic in Italië : geen idee.
    De lichte vracht (Doblo, Fiorino en Ducato) ontspringen de dans : daar gelden andere normen voor.
    Of de 3 / 4 cilinder Firefly ook met CNG komt ? Koffiedik kijken.

    Blijkbaar volgens Autoedizione pas in najaar 2019.
    Tja.

    Beantwoorden
  • 23 juni 2018 om 22:16
    Permalink

    WLTP is een meetmethode en geen norm. In beginsel wordt dus geen auto verboden omdat hij de normen niet haalt, wel moeten bij de typegoedkeurder WLTP-verbruikscijfers aangeleverd worden, anders wordt de typegoedkeuring ingetrokken.

    Als het gamma aan CNG beperkt wordt, dan lijke me de reden voornamelijk dat Fiat de cijfers niet op tijd aangeleverd krijgt.

    Beantwoorden
  • 23 juni 2018 om 23:09
    Permalink

    @dmantione
    WLTP is een meetmethode en bij veel vooral veel zwaardere auto’s (Duitsers bijvoorbeeld maar ook Porsche) blijkt volgens deze veel realistischer meetmethode het reële verbruik zoveel hoger dan bij de oude onrealistische methode waarbij fabrikanten allerlei truckjes uithaalden (wat iedereen al vele vele jaren luidt roep!) dat de fabrikanten ze zo niet willen laten typegoedkeuren. Ook speelt mee dat bijvoorbeeld VW zoveel types opnieuw moet testen voor aanleveren dat ze het logistiek simpelweg niet halen voor September, dus niet meer mogen verkopen.

    Het is dus inderdaad zo dat bedrog wordt gestraft.

    Beantwoorden
  • 24 juni 2018 om 13:17
    Permalink

    European Commission gave a recommendation to a state members to adjust CO2 taxes with switch from NEDC to WLTP. All engines will emit more CO2 on WLTP.

    In Italy there is already a price list for Tipo and Stelvio and it has CO2 emissions under a WLTP. It’s higher compared to a NEDC. All engines are Euro 6d.
    Tipo diesel engines now have an SCR.
    Stelvio diesel engines also have an SCR and power level for 2.2 is now 160 and 190 HP. 2.0 petrol is a GDI and thus it received a GPF. 2.9 V6 now has a dual injectors, both direct and indirect.

    There is a reason why there are stop of production of some engines. It’s not related to WLTP. It’s related to Euro 6c and Euro 6d TEMP. Petrol engines must fit GPF if they are with GDI.

    @dmantione

    100 g/km under a WLTP is almost impossible without some form of electrification.

    Beantwoorden
  • 25 juni 2018 om 09:19
    Permalink

    Eide aan het bedrog is natuurlijk mooi, maar de consument is vooralsnog de dupe. kijk eens naar wat autosites naar de gigantische prijsverhogingen die fabrikanten nu doorvoeren. Een C-segmenter die zomaar even eur 2500 duurder wordt!

    Beantwoorden
  • 25 juni 2018 om 13:45
    Permalink

    @mareblu
    Het is niet de prijsverhoging van de fabrikanten maar de belastingverhoging doordat het reële verbruik, dus de uitstoot, nu zoveel hoger blijkt dan met de oude fraudeerbare methode werd gemeten!

    Beantwoorden
  • 1 juli 2018 om 12:32
    Permalink

    Kunnen we Alsjeblieft kappen met het vergelijken van motoren zeker die van Alfa Romeo 1 Nederland is helemaal niet interessant voor FCA, 2 Zijn Alfa Motoren 1 van de beste motoren om te rijden gaspedaal respons bijvoorbeeld van een Alfa motor is echt uniek daarbij is een Golf echt loom ik werk al 20 jaar in de Autobranche er is geen merk wat zulke fijne motoren bouwt als Alfa Romeo. Bij de beste 2.0 liter benzine motoren naast de Honda S2000 motor wordt ook de 2.0 Liter Alfa TS motor geroepen.

    Zeker vandaag de dag is het heel moeilijk om een auto nog karakter te geven ga bij VAG een showroom in en alles rijd het zelfde ook bij Peugeot en bij Opel noem maar op allemaal kleurloze grijze dozen waar iedereen in wil rijden. We zijn vergeten hoe een unieke auto aanvoelt en kijken alleen nog maar naar bijtelling en kosten.

    Als je echt gaat proefrijden en ook verstand van auto’s hebt moet je eens kijken hoeveel auto’s vandaag de dag gewoon niet kloppen gaspedaal respons demping vering stuurgedrag calibratie van dat alles hoe de auto rijdt schakelt en stuurt. Ik vind heel veel auto’s bar slecht lopen omdat motoren echt worden afgeknepen om bepaalde uitstoot waardes te halen. Ik heb de Alfa Giulia mogen rijden de benzine en wat een verademing is die auto DEZE AUTO KLOPT wel natuurlijk zijn er altijd dingen die beter kunnen maar bij deze auto klopt de basis gewoon zo fijn!

    Alfa Romeo moet blijven doen wat ze doen want daar zijn ze al meer als 100 jaar heel sterk in!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.