Nieuwe Maserati SUV wordt basis voor D-segment FCA
Één van de belangrijkste projecten die FCA momenteel in ontwikkeling heeft, is de D-segment SUV van Maserati. Deze wordt gezien als een belangrijk wapen tegen een soortgelijk model uit Stuttgart en zal in Cassino in 2021 in productie gaan naast de Stelvio. In Cassino hebben de voorbereidingen weliswaar wat vertraging opgelopen door de Corona-crisis, maar deze zomer zullen in een nagenoeg gesloten fabriek, de werkzaamheden aan de nieuwe assemblagelijn weer worden voortgezet.
Er zijn meer details te melden over deze D-segment SUV, die in de Italiaanse wandelgangen wel ‘Levantina’ of ‘Levantino’ wordt genoemd. Een kleine Levante dus, al melden insiders dat de look vrijwel in niets, nog iets met de grotere SUV uit Mirafiori van doen zal hebben. Het betreft volgens de laatste geruchten een design dat samen met de MC20 sportwagen uit Modena een nieuwe richting aan zal geven. Koplampen met een meer verticale opzet, terwijl de achterlichten wat weg zullen hebben van de boemerang-achtige vormgeving, zoals we die zagen op de concept Alfieri en uiteraard op de 3200 GT uit eind jaren ’90. De carrosserie vormt een coupélijn met sterk aflopende achterzijde. Motorisch spreekt men over de 2.9 V6 en de 2.0 viercilinder van Alfa Romeo uit Termoli. Deze laatste tevens als milde hybride met meer dan 300 pk. Over een plug-in wordt nog met geen woord gerept.
De wielbasis is 10 cm langer dan die van de Stelvio en is dus een evolutie van het platform. Grote vernieuwingen vinden we ook binnenin, waar totaal nieuwe geavanceerde software, de bestuurder straks volledig zal omringen in een soort virtuele cockpit. Deze techniek komt mogelijk van Harman (vaste partner van Maserati) en lijkt op wat op conceptuele wijze al eens in de VS is getoond op een Maserati GranCabrio tijdens het CES in Los Angeles (2018, zie filmpje hieronder). Bovendien zal het niet alleen voor Maserati zijn weggelegd, maar zal het toekomstige D-segment van Alfa Romeo eveneens van vergelijkbare multifunctionele displays voorzien gaan worden. Een grote stap voorwaarts dus voor FCA’s premium segment dat nu nog onvolledig is. Ook de hoogste segmenten waarin de Levante en Quattroporte spelers zijn, zullen hiervan mee kunnen profiteren. De stap naar een Alfa Romeo boven het D-segment, zal daarmee eveneens kleiner kunnen worden, nu steeds meer technische snufjes geïmplementeerd zullen worden.
Waar zijn ze mee bezig, Maserati was vroeger voor de elite niet voor Jan met de Pet
Misschien komt er ook een D-segment sedan en dat is dan de zwanenzang van Alfa Romeo
Ik ben hierin toch wat optimistischer. Goed om de binnenkant door te ontwikkelen en dat via de Levantino te introduceren en daarna naar de andere Masers en Alfa’s door te vertalen. En vooral fijn dat er concreet zicht is op een nieuw product. Elite bedienen is niet erg levensvatbaar gebleken. Lukt zelfs Ferrari niet.
ik vind dit zeer mooi…. stop nu met alles en iedereen af te breken
Hoopgevend, lijkt een hele mooie auto te worden, allesbehalve voor Jan met pet Hilbert. Maar als ze hem serieus alleen met brandstofmotoren willen gaan voeren gaat het bij de introductie al fout. Geen enkel zichzelf respecterend merk kan het zich vanaf nu nog veroorloven om niet tenminste een PHEV en bij voorkeur een BEV versie te hebben. Ik geloof ook nooit dat Tavares hier goedkeuring aan zou geven, bij PSA zijn ze in rap tempo voor elk model een BEV variant te kunnen leveren.