Nieuwe Maserati Quattroporte uit Mirafiori officieel bevestigd
Nieuwe investeringen.
Vorige week is met bonden besproken hoe Mirafiori door kan groeien als producent van auto’s uit het hogere segment. Maserati zal namelijk naast de nieuwe GranTurismo en GranCabrio ook een nieuw vierdeurs topmodel gaan bouwen. De nieuwe generatie Quattroporte zal als vervanger optreden van zowel de Ghibli als de huidige QP. In Turijn is de productie van luxe auto’s ongeveer 10 jaar geleden opgestart om meer continuïteit te genereren. Of de opvolger van de SUV Levante ook uit Mirafiori zal komen is nog niet geheel duidelijk. In Mirafiori wordt naast de Maserati-productie ook de elektrische 500 geproduceerd. Daarnaast is er de nieuwe Battery Technology Centre en vanaf februari 2024 ook de productie van eDCT transmissies voor elektrische auto’s. Van alles wat dus voor het grote Italiaanse fabriekscomplex, dat het middelpunt vormt van een transitie naar een volledig nieuw soort industrie. Uiteindelijk wil Stellantis hier ook een nieuw ontwikkelingscentrum realiseren, genaamd Green Campus en zullen tevens de activiteiten vanuit Orbassano worden overgeheveld. In totaal zullen tegen 2025 weer circa 10.000 werknemers actief zijn in de oude kraamkamer van FIAT.
Elkann en bonden prijzen aandacht voor Italië.
Sceptici vreesden de afgelopen jaren een eventuele verdere leegloop door de vorming van Stellantis, dat vaak vooral als een Frans concern wordt gezien vanwege het aandeel van de Franse staat. John Elkann benadrukt deze week juist hoezeer nu blijkt hoe belangrijk Italië is binnen de toekomstige plannen van Stellantis. Van Mirafiori tot Melfi. Van noord tot zuid. De Italiaanse vakbondsafgevaardigden zijn ook steeds positiever gestemd nu de intenties duidelijker worden. Vooral ook de overgang naar nieuwe technieken en activiteiten zorgen voor een degelijk perspectief.
Wanneer komt Lancia weer terug in het topsegment?
Ik las echter vorige week in de Corriere dat Tavares de stekker uit het nieuwe QP project heeft getrokken…