Nieuwe Maserati Quattroporte krijgt ook V6 motoren
De nieuwe Maserati Quattroporte is reeds bezig met de laatste testrondjes door het Italiaanse landschap, zoals deze spionage foto’s aantonen die te zien zijn op het Engelse gmotors.co.uk. Het vlaggenschip is nog enkel bedekt met een dun kleed en wat verhullend materiaal op de achterzijde. Het front met prominent logo kijkt al ongeduldig door een uitsparing aan de voorzijde. Met een duidelijk lage grille aan de voorkant en een hoge golvende taille-lijn over de achterkant, wijst alles erop dat dit Italiaanse topmodel een stijlvolle en aanvallende vormgeving zal hebben. Kortom een echte sportsedan uit Modena, de stad waar dit concept ooit werd bedacht in de jaren ’60 van de vorige eeuw. Zoals gezegd zal de productie in Turijn plaatsvinden.
Deze productielocatie is gekozen om ook van de Quattroporte grotere aantallen te produceren. Het nieuwe model zal zich dus wat lager positioneren dan het huidige als het om exclusiviteit gaat. Het wordt daarmee steeds duidelijker dat zowel de Quattroporte in het F-segment als de ‘baby Quattroporte’ in het E-segment (momenteel ook in ontwikkeling), letterlijk bedoeld zijn om te concurreren met het beste wat uit Duitsland komt. De nieuwe QP staat dan ook op een verlengd en sterk aangepast platform van de Lancia Thema en zal behalve van een nieuwe V8, ook gebruik maken van een fonkelnieuwe V6 benzine en een extra sterke V6 diesel van VM Motori met dik 300 pk. Drie Italiaanse krachtbronnen waarvan de eerste twee door Ferrari zullen worden geproduceerd in Maranello. De nieuwe V6 zal een vermogen hebben dat op kan lopen tot wel 450 pk. Ferrari is deze sterke zes-pitter met dubbele turbo inmiddels zelf aan het testen zoals je kunt zien op het filmpje hieronder. Men gebruikt voor deze tests een California. Deze nieuwe (3.2) V6 zal op den duur ook gebruikt worden voor merken als Lancia, Alfa Romeo en Dodge.
Men zegt dat de nieuwe Quattroporte 150 kilo lichter is dan z’n voorganger en dat de rij-eigenschappen veel indruk zullen maken. Ook de nieuwe V8, die tevens terug te vinden zal zijn in de in 2014 debuterende SUV, zal uitblinken qua prestaties. Ook Ferrari’s hybride systeem en vierwielaandrijving zal gekoppeld worden aan deze Italiaanse 8-pitter. Van de nieuwe Quattroporte wordt aangenomen dat deze in september te Parijs al gepresenteerd zal worden. Gezien de vorm van de huidige testexemplaren is dit ook goed voor te stellen, maar niets is zeker vandaag de dag.
httpvh://youtu.be/STJdwhhtO5U
Hhmmm, wat lager positioneren als de huidige Quattroporte? Daar ben ik nog niet zo van overtuigd. Het nieuwe E-segment model gaat juist ruimte geven om de nieuwe Q wat hoger te positioneren, dacht ik.
@Henk
Je begrijpt het verkeerd Henk. Er wordt bedoeld dat de Quattroporte de concurrentie aangaat met de S-klasse en de ‘baby Quattroporte’ met de E-klasse. Maar ik heb het ook tweemaal moeten lezen, ik dacht eerst hetzelfde als jij. ๐
Inderdaad. ‘EDIT’ Nu duidelijker? ๐
Hehe. Enkel nog ‘F-segment’ van maken. ๐
Maar jup, duidelijker. ๐
Was ook even geschrokken toen ik het eerst las, 2 Maserati’s in het E-segment? ๐ฎ
Where’s this world going to.. ๐
Tot ik het nog eens las. :-p
Wat voor turbo zit daarop? Deze is heel duidelijk hoorbaar bij een kleintje fluit hij op de achtergrond mee maar deze overstemt nogal.
Tja als je een 7 en een S kunt krijgen met een 4 pits diesel dan moet dit toch ruimschoots kunnen een V6 diesel en benzine. Daar is vermoedelijk een grotere markt voor dan voor de grote en dure V8 die ze nu gebruiken.
Toen ik het voor het eerst beluisterde dacht ik dat ie als een Harrier verticaal op zou stijgen!
Een mooi geluid kan ik het niet noemen… Hopelijk wordt daar nog sterk aan gewerkt want in vergelijk met het geluid van de huidige QP is dit triestig.