Nieuwe Maserati eind 2018 uit Turijn
Maserati krijgt binnen afzienbare tijd een nieuw model. Marchionne bevestigde zaterdag op Balocco wat we al een paar keer hebben kunnen schrijven. De tekeningen zijn al klaar en de productie moet eind volgend jaar rijp zijn voor seriematige assemblage. De officiële marktintroductie volgt vervolgens begin 2019. De CEO sprak over een vierde model uit Turijn. Wat dit precies voor een model is, kunnen we nog niet met zekerheid zeggen en liet de CEO nog in het midden.
Een langverwachte nieuwe GT ligt voor de hand, maar er wordt inmiddels ook druk gespeculeerd over een grotere/of kleinere SUV. Deze laatste ligt in lijn met de filosofie dat in Turijn vooral luxe modellen worden geproduceerd. Een nieuwe GT zou dan gewoon weer (tegen 2020) uit Modena kunnen komen bijvoorbeeld, hoewel daar nog een dikke nevel over de fabriek hangt wat betreft de toekomst. De locatie van het nieuwe model lijkt wél zeker, namelijk Mirafiori, aangezien in Grugliasco (foto’s) niet veel ruimte is voor een extra model. In het veel grotere Mirafiori is de Levante al in productie en zal mogelijk ook een E-segment SUV van Alfa Romeo van de band rollen straks. Dit model op het (verlengde) ‘Giorgio’ platform, zal mogelijkerwijs z’n basis delen met deze nieuwe door Marchionne aangekondigde Maserati.
Laat het alstublieft een GT zijn. Excuseer, maar een merk als Maserati zonder GT is zoals een café zonder bier. Het heeft totaal geen zin en is een aanfluiting van heel het bestaansrecht van het merk. De broers Maserati draaien zich onderhand rond in hun graf over het feit hoe hun merk wordt geprostitueerd.
Tja Lusso, met dank (?) aan SM…
Oei, dat mag ik hier niet zeggen, want die manager-die-al-veel-te-lang-op-dezelfde-stoel-zit, is voor sommigen een heilige.
Meesters die in het verleden goed waren, zijn daarom niet altijd goed voor de toekomst
@Lusso als de broers Maserati net zo conservatief in het leven stonden als jij dan hadden ze nooit zulke baanbrekende innovatieve modellen gemaakt. Voor een GT bestaat nauwelijks nog een markt, die tijd is voorbij. Van de GT werden de laatste jaren nog geen 500 stuks per jaar verkocht, en op het hoogtepunt in 2008 2000 stuks. Maserati is geen museumleverancier maar een autofabrikant, de enorme investering in een nieuw model moet worden terugverdiend. Dat kan met SUV’s, en op voorwaarde dat Maserati heel snel hybridetechniek gaat toepassen. Omdat je er daar 15.000-30.000 per jaar van kunt verkopen. Dan is Maserati weer winstgevend en is er op termijn misschien weer ruimte om leuk speelgoed te maken. Op dit moment is het elk dubbeltje omdraaien en proberen het merk te laten overleven.
De Nieuwe Quattroporte zal op het nieuwe Giorgio platform komen. Ik zou het ontwerp weer door Pininfarina laten maken omdat de vorige zo mooi is. Motoren de 2.9 V6 van de Giulia met iets minder power 480PK met wel een heel mooi koppel. Deze zou ik leveren als Gran Lusso en Gran Sport en Gran Sport MC. Line-up
Gran Lusso blauw streepje in het logo sjieke uitvoering met hout en met 2x platte einddemper
Hybrid versie met 400PK
2.9 V6 Turbo basis 450PK
2.9 V6 Turbo S 480PK
2.9 V6 Turbo S Q4 480PK
2.9 V6 Turbo S 480PK Zegna logo op B-style
2.9 V6 Turbo S Q4 480PK Zegna logo op B-style
Gran Sport rood streepje in het logo iets andere bumpers ten opzichte van Gran Lusso en 4 ronde einddempers.
Hybrid versie met 400PK
2.9 V6 Turbo S 480PK
2.9 V6 Turbo S Q4 480PK
3.9 V8 Turbo S RWD 620PK
Gran Sport MC minder gewicht
Andere bumpers en bredere wielkasten en veel meer carbon in de Maserati,
3.9 V8 Turbo S Q4 640PK 4WD systeem van de Giulia Q.
4WD systeem van de Giulia Veloce maar wel met de aanpassingen voor het vermogen de Giulia Q is RWD natuurlijk maar gaat wel om die techniek etc.