Nieuwe Lancia Delta wordt in 2012 in Detroit als Chrysler onthuld
In een groot overleg van Fiat-managers in Turijn eind vorige week, is naar voren gekomen dat de opvolger van de Delta in 2012, voor het eerst op de autosalon van Detroit te zien zal zijn als Chrysler. De auto zal op het zogenaamde ‘Compact US Wide’ platform gebouwd worden, dezelfde waarop ook Alfa Romeo de Giulia zal bouwen en de nieuwe instapper van Dodge eind dit jaar zal debuteren. Op de oorspronkelijke basis rijdt momenteel de Alfa Romeo Giulietta al rond in Europa. De Amerikaanse markt vormt bij alles wat komen gaat de belangrijkste focus, vooral nu de verkoop op ons eigen continent behoorlijk moeizaam verloopt. Het nieuwe offensief van Chrysler in het middensegment reikt van de VS tot Azië en komt in vele vormen zoals een sedan, stationwagon, hatchback en cabriolet. Over een coupé is niets bekend. Mogelijk krijgt de tweedeurs cabriolet een stalen klapdak, waardoor dit model ook voor coupé door zal gaan met de initialen ‘CC’. De fabriek waar de opvolger van de 200, Delta (en eigenlijk ook Lybra) gebouwd zal worden, is waarschijnlijk Sterling Heights bij Detroit, waar nu nog de middenklassers van Chrysler van de band rollen. Chrysler stapt overigens voor haar nieuwe modellen af van het gebruik van initialen en zal evenals Lancia (Alfa Romeo en Fiat) typenamen gaan hanteren.
Het belangrijkste nieuws wat naar buiten gekomen is, is het feit dat zowel de nieuwe C-segment auto’s (nieuwe Lancia Delta) als de nieuwe D-segment auto’s (opvolger Chrysler 200) door Lancia (m.a.w. de Europese afdeling van Lancia-Chrysler) worden ontwikkeld/vormgegeven.
Zeer belangrijk vanwege het feit dat het eerste resultaat van de nieuwe eenheid(Lancia-Chrysler) maatgevend zal zijn voor de richting waarop men zich zal gaan begeven.
Blijkbaar heeft men het neerzetten van het “nieuwe merk” toevertrouwd aan Lancia, dit lijkt mij zeer goed nieuws.
Het komt er dan op neer dat de essentiele modellen voor de Europese markt (het B-, C- en D- segment) allemaal door Lancia ontwikkeld zullen zijn.
Het feit dat de onlangs uitgebrachte Chrysler 200 afgelopen maand de nummer 27 was(van de 265) van de bestverkochte auto’s in de Verenigde Staten geeft het potentieel aan van een daadwerkelijk goed produkt op deze markt.
Chrysler is erin geslaagd in Augustus bijna 11.000 Chrysler 200’s te verkopen. Dit is dus een stevige facelift van een auto die sinds 2006 op de markt was en bekend stond als “de slechtste auto die er verkrijgbaar is” en een merk wat al minimaal 5 jaar alleen negatieve pers kende.
Alleen al in de V.S. moet het mogelijk zijn met een goede Chrysler middenklasser jaarlijks 100.000 exemplaren aan de man te brengen. Iets wat Lancia in Europa zelfs per 5 jaar niet voor elkaar zou kunnen krijgen.
Het totale D-segment in Italië (inclusief cross-overs, MPV’s en SUV’s) is jaarlijks goed voor tussen de 250.000 en 300.000 verkopen. Ervan uitgaande dat Lancia 50% van zijn Europese verkopen in Italië zou behalen (in de realiteit ligt dit percentage boven de 80%) dan zouden ze in Italië dus 1 op de 5 á 6 verkopen in dit segment moeten binnenhalen om aan dit soort aantallen te komen.
Een marktaandeel in dit segment dus van tussen de 15% en 20%.
Op dit moment ligt het marktaandeel van Lancia in Italië rondt de 5%
Om geld te verdienen aan een uniek model(massaproductie) moeten er rond de 100.000 per jaar gemaakt en verkocht kunnen worden.
Er ligt dus een enorme kans voor Lancia om eindelijk een volwaardige en unieke auto te ontwikkelen in het D-segment waarmee uiteindelijk ook eens goed geld verdiend kan worden.
Dat de betreffende modellen op Europese leest geschoeid zullen worden lees ik niet uit het bovenstaande bericht. Los daarvan doet het rekensommetje mij denken aan de verschillende pogingen van FIAT/AR om vaste voet aan het Amerikaanse continent te krijgen. Lancia/ Chrysler zal zijn plaats in de markt moet winnen als nieuw merk. Vergeet dus het bestaande marktaandeel van 5% als basis. Tussen 15% en 20% als nieuwkomer tussen de gevestigde orde? Kansloos.
De vraag blijft of de nieuweling een chrysler wordt die aanpasbaar is tot Lancia of dat het een Lancia wordt die aanpasbaar is tot chrysler. Gezien de belangrijkheid van de amerikaanse markt ga ik uit van het eerste en dat is voor ons geen goede zaak. De smaken van de VS en Europa liggen ver uit mekaar…
Ik begrijp je zorg Lusso, maar je kunt een markt ook sterk beïnvloeden en ik merk dat FGA vanaf dag 1 dat ze in Detroit zijn aangekomen (2009) meer STIJL wil brengen binnen Chrysler. Auto’s met veel charisma en schoonheid. Als je een Maserati en een 500 goed aan de man kan brengen daar, dan zal de Amerikaan uiteindelijk ook een mooi vormgegeven middensegment auto met label uit Detroit in de armen sluiten. Dat daar mensen van Lancia achter zitten hoeft niemand te weten… maar dat weten wij wel. 8)