Nieuwe geruchten over toekomstige Fiat modellen
Sinds bekend is geworden dat Fiat de komende paar jaar (eindelijk) flink in haar modellengamma zal investeren, wordt er druk gespeculeerd over welke modellen en locaties dat zullen zijn. Vooral wat dat laatste betreft is nog niets zeker. Inmiddels is door het management al wel ruiterlijk toegegeven dat er in het B-segment een vijfdeurs hatchback zal verschijnen met 500-logo als feitelijke opvolger van de Punto. Overigens zal de Punto nog geruime tijd in productie blijven in Melfi en rol van prijsvechter blijven vervullen. Over de locatie van het nieuwe model wordt druk gegist, waarbij steeds vaker de naam Tychy valt. Fiat’s Poolse fabriek, maar ook Pomigliano d’Arco en Melfi komen in principe allemaal in aanmerking voor de productie van compacte auto’s, variërende van het A- tot B-segment. Gezien de flexibiliteit van het kleinere platform (Small) van Fiat (maar vooral ook de productiewijze) is er momenteel veel meer mogelijk dan voorheen het geval was.
Dan is er nog de inmiddels veel besproken potige SUV, met Panda DNA. Ook deze is zeker. Dit model hebben we vorig jaar reeds met eigen ogen gecamoufleerd zien rondrijden op Balocco beseffen we nu en kruipt tegen het C-segment aan. Het moet een strategisch belangrijk model worden dat eigenlijk de personenversies van de Qubo en de Doblò moet vervangen. Overigens blijven deze Turkse in een JV gebouwde Fiat’s gewoon in productie, zij het vooral als bedrijfswagens. Omdat de ‘Pandone’ of ‘Panda X’ voor ons op dit moment het meest tot de verbeelding spreekt, maakten we deze fantasierijke impressie die uiteraard niet op de werkelijkheid is gebaseerd (hooguit qua vorm). Als productielocatie spreek men vooral over Pomigliano d’Arco, maar zelfs Mirafiori kan niet geheel worden uitgesloten, omdat daar vermoedelijk ook een Alfa Romeo met dezelfde maten geproduceerd gaat worden als opvolger van de MiTo.
De fabriek in Melfi produceert sowieso de 500X, een Crossover waarvan gezegd wordt, dat er eind 2014 gestart wordt met de introductie van enkel een voorwielaangedreven variant. Een 4×4 met een flink gewijzigd voorkomen (die dus dicht tegen de Jeep aanzit) volgt waarschijnlijk pas in 2016. De 500X zal tevens de klanten opvangen die in datzelfde jaar een opvolger zoeken voor de Sedici.
[nggallery id=995]
Rare jongens die romeinen.
Punto en Mito vervanger een mini SUV of iedereen die nu een hatch back rijd een bluf mini SUV wil. Ik heb liever weer een 33 of 146 opvolger gewoon een compacte sportieve sedan met een dijk van een wegligging dan deze domme te hoog op hun poten staande obesitas omrol dingen.
Bij VGA zijn ze de weg een beetje kwijt ze weten nauwelijks auto’s te slijten dus gaan we waar ze goed in waren mee stoppen en dure niche maken. Laat ze eerst wat aan hun imago doen door betere garanties te geven waardoor de klant vertrouwen krijgt in het product wat ze maken.
Maar wel positief dat er wat in het vat zit.
@AR 159 Ergens voelt het ook of dergelijke modellen te laat komen… Weet wel dat het nu in trek is maar… Iets in mij zegt dat je over drie jaar een goed lowbudget merk moet hebben om tegen de chinezen te kunnen concurreren en dat je verder auto’s voor liefhebbers moet bouwen met idd meer traditionele vormen e.d. De markt van de niche zal krimpen, zeker als er ook in de VS straks weer tegenwind komt door een zoveelste zeepbel bv.
Waarom niet de budget Uno uit Brazilië importeren?
@ Lancia4Ever
Het punt is ook een beetje iedereen bouwt tegenwoordig niche modellen dus die markt is lijkt me straks over vol. Dan moet je met iets verdraaid goeds komen om nog onderscheidend te zijn maar als je dan je niche alle VAG met bulk doet alles op elkaar gaat laten lijken sla je de plank ook weer mis, want de mensen die nu de niche kopen zijn die bulk de eenheidsworst bulk een beetje beu.
Hoewel de 13 in een dozijn VAG ellende verkoopt nog steeds als een tierelier. En al helemaal dat A… piep niet onderscheidende verboden word merk van ze.
Ik ben niet z’n fan van alle neuzen exact het zelfde en dat is ook helemaal niet nodig. Een goed merk logo zegt veel meer. Mijn dochtertjes herkennen iedere alfa al van af hun 2de jaar of deze nu uit 1930 komt of 2013. ook fiets herkennen ze direct mits het een recent model is. Een panda 2 / 3, punto of ducato camper ze herkennen het direct aan het rode logo. Maar een panda 1 met die streepjes op hun neus herkennen ze niet als een fiat en de fiats met blauw logo ook niet ja de punto omdat hun tante er mee rijd maar ze moeten dan wel altijd even denken want er klopt iets niet. En al die chromen ringetjes al dan niet met iets er in dat zegt ze helemaal niks een VW logo herkennen ze niet ook al heb ik ze diverse keren verteld dat hun oom een vw heeft. Na veel moeite weten ze de chromen leeuw. Een zwart steigerend paard op een geel schild spreekt veel meer tot de verbeelding. Maar ook neptunus zijn drietand in chromen is lastig maar de andere variant op een blauw schilt trekt wel de interesse. Maar ja die zijn dun bezaaid dus dat is lastig uitleggen met voorbeelden. Dat de autste nog twee was reed ik naar de garage om een tomtom voor de punto te halen. Rijden we langs het boordje wat langs de weg hangt tussen de boombladeren dat we daar moeten afslaan naar de dealer komt er een schreeuw van de achterbak. Papa Alfa Lomeo (tja die R is veldlaaid lastig voor kinderen van 2/3 jaar).
Ik hoop nog steeds op een knappe B segment 4/5 deurs opvolger voor de mito en die mag van mij best wat platter als de huidige. De Punto was al een noot greep en was bijna een fiesta geworden ik hoop nog steeds op iemand die door zijn fout de bumper voor er af veegt dan kan die chromen 500 snor vervangen worden voor een bumper van een 2012 model. Die 500 snor hoort op een 500 niet op een Punto basta. Als er een 5 deurs Mito was geweest zoals de planning was dan was het een Mito geworden oké dat is ook een punto maar net wel even beter.
Oeps de spelling checker heeft van Fiat fiets gemaakt 🙄
@ AR 159: een goede opvoeding doet ook veel, chapeau! 😉 😀
De tijd van stoere, herkenbare en vernieuwende Fiats ligt dus definitief achter ons. Het worden nu allemaal modepopjes waar je als man liever niet in wilt worden gezien. Jammer. Na mijn Stilo wil ik graag een Bravo. Wat het daarna moet worden?
Zeer waarschijnlijk geen Fiat.
Maar goed, er komen tenminste nieuwe modellen aan. Dat is voor Fiat al heel wat.
Er wordt getreurd alsof de modellen er al zijn.eerst zien, dan oordelen. Fiat heeft altijd modellen gehad die mode of tijdbepalend waren. Typisch Italiaans. Iedere keer weer iets nieuws. Niet saai zials de duitsers.
Dac1991
Ik zou me niet zo druk maken het komt altijd goed. De Fiat Bravo is een hele goede auto zowel het design als technisch. Dus ik zou lekker gaan kijken naar een prachtige Bravo of Lancia Delta ook heerlijk!
Ciao
Squadra