Nieuwe Fiat Punto op CMP platform uit Polen
Eerste vrucht na de fusie.
De fusie tussen FCA en PSA lijkt slechts nog een formaliteit. Begin volgend jaar zal het dan ook officieel afgekondigd worden. Intussen is men al bezig met de eerste tastbare feiten. Dat is afgelopen week doorgesijpeld via diverse Italiaanse kranten. Dat het om een nieuwe B-segment Fiat zal gaan is geen verrassing. FCA’s managers hebben het afgelopen jaar al meerdere keren verklaard, dat het op een na kleinste segment, Fiat’s belangrijkste terrein zal worden de komende jaren. Wat Fiat in z’n eentje niet langer rendabel voor elkaar kon krijgen, is dankzij de fusie weer mogelijk.
CMP platform de ideale oplossing.
Het CMP-platform van PSA, wordt de winstgevende oplossing voor een nieuwe compacte Fiat. Dezelfde basis als de Peugeot 208 en de Opel Corsa. Over de opvolger van de Punto zegt men in de wandelgangen dat deze auto een ‘500-look’ krijgt. In 2023 is de auto waarschijnlijk een feit. Intussen werkt men in de nabije toekomst ook aan de opvolger van de Panda in hetzelfde segment op basis van het concept Centoventi. Er is tevens een gerucht dat de legendarische Fiat typeaanduiding ‘Uno’ terug zal keren.
Polen als meest waarschijnlijke locatie.
Deze zomer schreven we al dat FCA z’n leveranciers in Italië, per brief al heeft laten dat er geen nieuwe investeringen zullen worden gedaan op Italiaanse bodem, voor de ontwikkeling van een compacte Fiat. Een aankondiging die voor de nodige onzekerheid zorgde. Ondanks dat zullen toeleveranciers in noord-Italië, kunnen uitzien naar andere opdrachten. FCA’s activiteiten in het massasegment op Italiaanse bodem, zullen tot het verleden gaan behoren. Enkel in het hogere segment en dat van de compacte elektrische auto, zal FCA (straks Stellantis) gebruikmaken van Italiaanse productielocaties. De nieuwe B-segment Fiat zal waarschijnlijk in Tychy van de band gaan rollen waar nu nog de 500 en de Ypsilon worden gemaakt.
Waarom Polen
2023 ????
Het was een strategische blunder om geen opvolger van de Punto/Mito uit te brengen. Die ook basis had kunne zijn voor kleine Lancia en natuurlijk de Braziliaanse Argo en varianten daarop. Dat heeft FCA de helft van het marktaandeel in de EU gekost en een flink aantal dealers.
In Polen wordt nu de 500 gebouwd, eerder ook Panda en Idea. Logisch om daar productie te houden nu de 500e in Italië wordt gebouwd. Vooral jammer dat de Tipo niet in Italië wordt gebouwd.
Maar heel fijn dat er een opvolger van de Punto komt. Hoe sneller hoe beter. Jammer dat de Firefly vermoedelijk nauwelijks geproduceerd gaat worden. Had ik liever gezien dan de PSA motor die snel en zuinig maar te weinig betrouwbaar is.
De Firefly moeten ze in de Giulia lepelen met 150 en 180 pk en mid hybrid als instappers en naast tct ook handbak dan word ge Giulia zomaar 100kg lichter van. En met die 100kg besparing is het ook een optie om die winst om te zetten in een plug-in mar 50km range. Dan kan ik er 99% van full electric rijden 🙂 de Giulietta word nu toch alleen maar gebruikt voor de supermarkt en naar de kapper ivm Corona komt er geen km meer op de teller😁