Nieuwe Fiat Punto op basis Argo in najaar 2018
Steeds meer geruchten spreken over een debuut van de nieuwe Fiat Punto gedurende dit najaar. Er is kans overigens dat deze Uno zal heten. In Parijs zal het model dat in sterke mate op de Braziliaanse Argo gebaseerd zal zijn te zien zijn. FCA-baas Alfredo Altavilla liet vorig jaar al doorschemeren dat de nieuwe compacte B-segment auto uit Betim, een goede basis vormt voor een Europese tegenhanger. In Brazilië heeft de Argo intussen een prima commercieel debuut achter de rug. Er zijn vanaf de introductie in mei al 27.925 eenheden van verkocht. De auto oogst veel positieve commentaren op het gebied van kwaliteit en uitrustingsniveau. Daarom kreeg de Argo in Brazilië reeds de erkenning ‘beste aankoop van 2017’. De sedanversie uit Argentinië arriveert deze dagen in de showrooms (afbeelding onder).
De oude Punto zal medio dit jaar definitief met pensioen gaan. De productielocatie van het nieuwe meer economische model is voorlopig nog behoorlijk geheim. In Italië spreken insiders nu zelfs over Pomigliano d’Arco, wat erg vreemd op ons overkomt, gezien de plannen om de Panda te verplaatsen en daar Alfa Romeo’s te gaan assembleren. Servië ligt meer voor de hand, maar vanuit de fabriek in Kargujevac sijpelt al een tijdje niets meer door over een dergelijk productieplan.
Servië ligt voor de hand, maar gezien de Italiaanse vakbonden morren omdat er te weinig nieuws is voor de fabrieken in Italië denk ik dat FCA de aankondiging zal laten samenvallen met andere productiebeloftes in eigen land.
Hallelujah
Hallelujah
Hallelujah
Hallelujah
Ik denk dat je op zoek moet gaan naar plaatsen waar het model geproduceerd kan worden zonder de hele fabriek te verspijkeren: Het lijkt me namelijk niet voor de hand liggen dat Fiat dat gaat doen.
Dan lijken Kragucevac en Melfi mij de meest voor de hand liggende plaatsen: Beiden produceren immers reeds een B-segmenter en daar kan waarschijnlijk met een aanpassing van de productielijn volstaan worden. Wel zal met name de productielijn in Melfi niet meer aan de modernste standaarden voldoen, dus dat is ook een factor.
Voor Pomigliano lijkt me dat je een Panda en Punto niet eenvoudigweg op dezelfde band kunt bouwen, het verschil tussen beide auto’s is gewoon te groot dat het wel erg complex zou worden. Dat betekent dat er een hele nieuwe productielijn naast gebouwd moet gaan worden en alleen delen van de fabriek gedeeld kunnen worden. Het is niet uit te sluiten, maar het gaat dan wel om een grotere investering die Fiat moet doen. Ik zou zeggen dat ik dit minder kansrijk vind klinken, zeker gezien de geruchten dat men in Pomigliano luxe Alfa’s wil gaan bouwen…
Melfi past overigens wel erg goed in het tijdschema wat hier gemeld wordt: Als de oude Punto dit voorjaar uit productie gaat en de nieuwe eind dit jaar in productie, dan komt een half jaar erg goed overeen met een redelijke termijn om de productielijn aan te passen.
Als je een andere fabriek zou nemen, dan zou het logischer zijn om de oude Punto nog een paar maanden in productie te houden totdat de nieuwe er is.
Ik zou dolgraag willen weten of er op termijn ook een cabrio-uitvoering komt. Ik heb ooit een Punto cabrio gehad, denk daar nog altijd met plezier aan terug.
Niets is onmogelijk, maar ik zou zeggen dat Fiat met de 124 op dit moment een leuke cabrio in het assortiment heeft en daarom de kans op een Punto-achtige auto als cabrio een stuk kleiner is.
Wel kijkt Fiat tegen een investering aan waarvan de kans een stuk groter is dat die rendeert als er meerdere modellen op dezelfde basis gebouwd gaan worden. Ik verwacht daardoor sowieso de introductie van meerdere modellen in het B-segment. Een Punto cabriovariant zou een optie kunnen zijn, een sedan een andere. Waarschijnlijker acht ik de komst van een nieuw model voor Alfa Romeo of misschien wel Lancia.
@dmantione
Pomigliano zou ook prima kunnen voor de productie aantallen. Als de panda weer naar Polen gaat zoals veel besproken dan is een B Segment vollume model een goede uitkomst. Als ze daar van dan voor Alfa een nieuwe 3 en 5 deurs Mito gaan bouwen en een Cross-over Mito Kan dat allemaal van 1 productie lijn komen 🙂
Dit is zo’n BS verhaal naar mijn mening, omdat er vanuit FIAT al een keer duidelijk aangegeven is dat er geen nieuwe Punto gaat komen.
Tevens is een nieuwe Punto (als hij wel zou komen) compleet zinloos met de komst van de B-segment FIAT 500 5-deur.
Verder waren er ook geruchten dat de Europese “Argo” een nieuwe Fiat 127 zou worden als ook een nieuwe Lancia Ypsilon.
@HZW: Het is een hard feit dat FIAT een nieuwe B-segmenter heeft ontwikkeld, de Argo, waar op zich zo de naam Punto op geplakt kan worden. Als ze er een andere naam op gaan plakken prima en als ze het luchtinlaatrooster en het spatbord iets anders vormgeven ook prima, maar voor het gemak kunnen we het voorlopig “nieuwe Punto” noemen totdat de aankondigingen gedaan zijn, iedereen weet dan waarover we het hebben.
@AR 159: Pomilgiano zou kwa aantallen prima kunnen en als de Panda naar Polen verhuist dan is een nieuw model voor Pomigliano logisch. Pomigliano past echter niet goed bij de hier genoemde datums: De Panda gaat niet in 2018 naar Polen, de productielijn moet dus in vol bedrijf blijven, van ombouwen kan dan geen sprake zijn. Het dit jaar nog opbouwen van een volledig nieuwe productielijn, naast die van de Panda, lijkt me te kort dag, dat had dan al lang in gang moeten zijn. Daarom gok ik persoonlijk niet op Pomigliano. Inderdaad zou een Mito-opvolger en Punto-opvolger op dezelfde productielijn erg voor de hand liggen.
Goed nieuws! Maar als ie in het najaar uitkomt, 9 maanden van nu, dan moet de fabriek al voorseries leveren in 7 maanden en dan moet nu al hard gesleuteld worden. Dus tijdspad lijkt optimistisch naar het zou erg fijn zijn als Fiat weer een belangrijke speler wordt in deze klasse.
“Ik weet niet waar ze mee bezig zijn, daar in Turijn”. Zo sprak laatst mijn fiatdealer waar mijn Panda in onderhoud is. Ik sprak hem aan op mijn vraag wanneer de opvolger van de Punto wordt verwacht, want ik wil wel weer eens een overstap maken naar het B-segment. De huidige Punto is nog steeds een prachtauto maar begint toch wel na vele aanpassingen achterop te raken in vergelijking tot z’n concurrenten, zeker als het gaat over botsveiligheid, uitrustingsniveau, enz.
Op deze site werd op 11 oktober j.l. aangekondigd dat in november meer bekend zou worden. Daarbij een leuk, snel en veelbelovend schetsje. Dan op 12 januari j.l. pas het bericht dat de opvolger van de Punto op basis van de Argo in het najaar van 2018 wordt verwacht, mogelijk onder de naam Uno. Dat gaat dus nog even duren en voorlopig kunnen we ons dus weer bezig houden met ander nieuws: het updaten van andere modellen (een stripje hier en een kleurtje daar) en vooral het meer algemene nieuws over FCA. Ondertussen nemen concurrerende merken met hun B-segment een enorme voorsprong en dreigt Fiat zijn klanten kwijt te raken. Ooit gedacht dat het A- en B-segment de kurk was waar het concern op dreef. Blijkbaar niet dus. De opvolger van de Punto moet dan straks wel heel bijzonder zijn om zich tussen zijn concurrenten te handhaven. Ik ben al zeer lang en overtuigd Fiat-rijder. Met de Panda 1, de Uno, Punto 1 en 2, tweemaal Marea Weekend en nu de Panda 2 heb ik genoten van een bijzonder automerk in al zijn facetten. Mijn ongeduld wordt wel op de proef gesteld. Wat is er tussen de prachtige Panda, modepoppetje 500 en de ietwat lompe 500L nog als optie? Niets!
Op de website van Autobild mooie impressietekening gezien. Zo mag ie er van mij uit gaan zien.