Nieuwe FIAT Panda samen met volgende Citroën C3?

Vergeet de Centoventi even.

We hadden al het gevoel dat de opvolging van de Panda niet van ene dag op de andere zou gaan plaatsvinden. Ten eerste omdat het huidige model nog tot 2026 in productie zal blijven en ten tweede omdat Fiat wat schimmig doet over de volgende generatie. Uiteraard zijn we een paar jaar geleden allemaal lekker gemaakt met die kek ogende Centoventi concept, dat qua idee als een puzzelstukje in de geschiedenis van de FIAT Panda past… Maar het zal niet de eerste keer zijn dat Centro Stile een haast te mooi huzarenstukje maakt waar iedereen naar uitziet, maar wat vervolgens nooit de productiefase haalt. De volgende generatie Panda moet namelijk een economisch wonder worden dat op zeer rendabele wijze, het liefst als EV van de band zal gaan rollen. Zo’n goedkope EV bestaat nog niet en kan alleen rendabel tot stand komen als er ook een andere vergelijkbare EV van één van Stellantis haar merken op gebaseerd zal worden.

World Car.

Daarom moet de volgende Panda een meer internationaal karakter krijgen en wellicht dus wat minder Italiaans dan tevoren. Men zegt dat de EV (wellicht ook als milde hybride) voor het volk uit FIAT’s fabriek in Servië zal komen. Op z’n vroegst eind 2024 gaat dit van start en in 2025 komt de productie pas echt op stoom. Citroën zal volgens de laatste informatie een equivalent presenteren (de nieuwe C3) op STLA small platform dat op dezelfde assemblagelijn zal worden gefabriceerd. In Brazilië zullen deze modellen intussen eveneens van de band gaan rollen, zij het in voor de markt aangepaste vorm/modelnaam. Met heel ons hart hopen we dat deze bredere aanpak niet ten koste zal gaan van de identiteit van de FIAT Panda. Economisch en kek zijn dan misschien wel kenmerken die een Citroën ook goed passen, maar de Centoventi Concept toonde ons ook dat typisch Italiaanse Panda-achtige idee in een nieuw jasje. Hopelijk doet men op dat vlak geen water bij de wijn… Of moeten we zeggen Beaujolais bij de Chianti?

Deel dit artikel:

4 gedachten over “Nieuwe FIAT Panda samen met volgende Citroën C3?

  • 5 oktober 2022 om 05:24
    Permalink

    De ziektes van Stellantis, Frankrijk eerst, en oud-FCA, dagdromen, woekeren voort. Wat een tijdverspilling en eindeloze rationalisatie door Tavares. De Italianen worden naar de afgrond geduwd. Rond 2032 is het over en uit. Geen Fiat, Alfa of Lancia. Zelfs Maserati en Abarth staan op scherp. Vertraging en weinig realisme. Hoe kan een merk als Lancia zich bewijzen gedurende 10 jaar als in die periode de eerste 5 jaar hoegenaamd niets wordt gelanceerd? Een crisis erover en het is klaar. Net als bij FCA rond 2010. Na 2030 staan Italianen Peugeots en Citroëns in voormalige Fiat-fabrieken te schroeven. Fijn.

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2022 om 15:50
    Permalink

    Zonde hoe een legendarisch en spraakmakend merk als Fiat zo wordt kapot gemaakt door Stellantis. Net zoals Alfa Romeo, een Alfa model als Dodge laten introduceren……respectloos tegenover Zo’n legendarisch merk! Samen gaan met PSA is de slechtste zet ooit, ze hadden gewoon een nieuwe topman moet krijgen bij FCA met een stevige en vernieuwende visie. Ben al jaren Alfa en Fiat rijder, naar grote tevredenheid. Maar als ik het zo zie, komt het eind van die traditie in zicht.

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2022 om 12:52
    Permalink

    Het is jammer dat gekozen wordt voor PSA techniek. Ik begrijp het een beetje, immers recenter onderstel waarop de PureTech al precies past. Toch heb ik meer vertrouwen in de GSE motoren.
    De inzet om meer elektrische auto’s is prima maar met nu nog 80% ice lijkt het me heel belangrijk om ook daar nog een actueel aanbod te leveren. Dat mist nu, de Panda is op leeftijd en buiten Italië bijna van de verkoopkaart geveegd, de Tipo heeft nu nieuwe techniek maar had ook opfrisbeurt interieur mogen hebben, de 500X is ook op leeftijd, nog wel erg mooi maar biedt net te weinig ruimte en praktische mogelijkheden om concurrerend te zijn. Daar zou meer tempo op moeten zitten, zorgen voor tijdig aantrekkelijke opvolgers. Al minstens 20 jaar de achilleshiel van FCA.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.