Nieuwe Fiat Panda 2011 wordt heel anders dan de huidige

Volgens een Italiaanse website die meer zou weten dan wij op het moment, zal de nieuwe Fiat Panda weer een heel eigen karakter krijgen en behoorlijk van de huidige verschillen. Er komt nog altijd maar bar weinig naar buiten over de strategisch belangrijke Fiat die in Pomigliano d’Arco van de band zal rollen. Een enkele spionagefoto toont ons slechts de actuele Panda met iets te lange bumpers vanwege een langer platform. De Panda zal op de IAA van Frankfurt onthuld worden op 15 september van dit jaar. De nieuwe Fiat Panda heeft de moeilijke opdracht even succesvol te zijn als haar voorgangers. Vooral de oer-Panda getekend door Giugiaro (foto) had een baanbrekend karakter.

De nieuwe Panda zal minstens zo hoekig zijn als deze eerste creatie uit 1980. We denken daarom nogmaals dat zoals onze eigen schets dat reeds toonde, het vooral om een naar Europese maatstaf aangepaste Uno zal gaan. Deze in Brazilië ontwikkelde Fiat is robuust, fris en eigenzinnig en zou na de nodige verfijning ook Europese bodem zomaar een winnende formule kunnen zijn. Het is dus logisch dat we weinig testexemplaren zien van de nieuwe Panda, omdat het slechts om aanpassingen gaat zoals de vering en de ophanging. Motorisch en elektronisch is alles al getest op de Uno en de Ypsilon. De Panda zal dezelfde lengte hebben als de Uno met 3,77 en zich dus tussen de 500 en Punto Evo in plaatsen. Het platform is een ingekorte versie van die van de Lancia Ypsilon die in Genève al onthuld zal worden aan het publiek. De tweecilinder TwinAir wordt een heel belangrijke motor voor de Panda met 65 of 85 pk. Als Diesel zien we de 1.3 MultiJet met 75 pk en verder komen er natuurlijk de varianten op LPG en aardgas. Of deze laatsten een 0,9 TwinAir als basis zullen hebben, is nog niet helemaal duidelijk. De Panda komt er handgeschakeld en als TCT automaat met vijf versnellingen in plaats van zes. De 4×4 versies zullen uiteindelijk ook niet ontbreken uiteraard. We vermoeden dat de scoop van een Fiat 500 4×4 van een tijdje terug alles met de nieuwe Panda te maken heeft.



Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.