Nieuwe Fiat 500X vanaf december 2013 in productie
Volgens Automotive News Europe zal de nieuwe kleine SUV van Fiat inderdaad 500X gaan heten en in december volgend jaar in productie gaan te Mirafiori, Turijn. Zoals we zelfs al schreven duurt de verbouwing van de grote fabriek tot het voorjaar van 2013. Een eerste fase van de productie zal al in september van start gaan. De Fiat 500X op B-Wide platform is de officiële opvolger van de Sedici. De investering van 1 miljard euro zal compleet zijn, wanneer in het tweede kwartaal van 2014 ook de productie start van de kleine SUV van Jeep. De 500X wordt 4,2 m lang en maakt net als de 500L gebruik van de TwinAir, 1.4 MultiAir en 1.3 MultiJet 2. De kleine stoere Fiat zal als 4×2 (met Traction + systeem) en volwaardige 4×4 gebouwd worden. Versies die we ook kunnen verwachten op de nieuwe Panda.
In totaal zullen uiteindelijk 280.000 auto’s per jaar gebouwd worden in Mirafiori. Voor de mensen in Mirafiori is dit helaas nog slechts toekomstmuziek, want de productie van de MiTo en de Musa ligt nu zelfs stil, als gevolg van de staking die inmiddels weer is opgeheven. Volgende week start de productie van Alfa’s en Lancia’s weer.
Die schets oogt beter dan de 500L word de 7 zitter dan de XL? Maar wat ik niet begrijp is dat ze niet meer 1 platform per fabriek hanteren. Lijkt mij efficienter dan op diverse plekken dezelfde.
die kunnen ze beter,per ommegaande uitgaan brengen.
mischien wel net zo succes als de panda…
als ik moest kiezen panda 4×4,of deze…
is de keuze snel gemaakt!
wat een kek fiatje… 😉
Hangt van de aantallen af en ik heb begrepen dat de WCM fabrieken van Fiat nu heel eenvoudig meerdere platforms kunnen hanteren. Dus dan maakt het niet meer uit.
Dit is een hele leuke schets en ja @mickey, als je op uiterlijk van panda(zeker niet slecht overigens)en deze schets moet kiezen, is mijn keuze ook gauw gemaakt!
Komt die 500R nu met een eigen design of is het een aagepaste 500L à la Panda 4×4? En hoe staat dit model ten opzicht van de komende Panda 4×4?
Mooie berichten toch weer, in deze moeilijke tijden. Als het qua interieur iets weg heeft van de 500L dan is dat prima. Ik kwam ergens een kort filmpje tegen met een interview met Roberto Giolito, zittend in de 500L, en het zag er perfekt uit.