Nieuwe Fiat 500X op heterdaad betrapt tijdens test
De preproductiefase van de Fiat 500X nadert snel en dit kant en klare exemplaar die onlangs is gespot, is daar het bewijs van. We zien een mooi gestroomlijnde vijfdeurs die duidelijk net zo hoog van de grond staat als de 500L. Mogelijk is deze straks in Melfi geproduceerde middensegment Crossover, tevens de basis van de nieuwe vijfdeurs 500 (500B) die eind volgend jaar volgt. De 500X gaat intussen eind deze zomer al in première via de autosalon in Parijs en bereikt eind dit jaar de eerste showrooms.
Het is duidelijk dat met collega Jeep Renegade maar weinig plaatmateriaal gedeeld zal worden, wat enkel een zeer goede zaak is. Technisch is dit uiteraard wel het geval, wat vooral in het interieur terug te herkennen valt. We zien een afgedekte boordcomputer (Uconnect) en volgens insiders zal net als op de laatste generatie 500, het klassieke klokwerk vervangen zijn door een digitale aanduiding (mogelijk optioneel). De 500X wordt in tegenstelling tot de 500L ook als vierwielaangedreven auto geleverd straks. Welke versie hier op de gevoelige plaat is vastgelegd, valt niet precies te zeggen. We verwachten echter dat de 4×4 pas op een later moment productierijp gemaakt zal worden.
Niet echt mijn smaak, om het eerlijk te zeggen.
Dat lijkt er erg goed uit de zien. Ten opzichte van de L is de bovenbouw aan de achterkant veel korter, wat fraaie compacte dimensies geeft. Sportief compact en toch veel ruimte, lijkt het. Inderdaad heel anders dan de Renegade.
Ziet er, zo op het eerste zicht (met heel veel plakplastic), wel goed uit. Alleen liggen die koplampen wel erg plat, boven op de voorbumper. Rustig afwachten…
Maar goed om te zien dat er volop activiteit is bij Fiat. Over 2 weken meer info, heel veel meer hoop ik! Maar dan vooral Alfa Romeo.
De 500L daarachter lijkt me een mule (gezien de hoeveelheid afplaktape aan de onderkant): vierwiel-aandrijving?
http://www.quattroruote.it/content/dam/quattroruote/it/news/foto_spia/2014/04/22/fiat_500x_test_segreti_per_la_futura_suv/gallery/2014-fiat-500x-2.jpg/jcr:content/renditions/cq5dam.web.1280.1280.jpeg
Als ik het goed zie dan hebben ze eindelijk (zoals zeker in de L) het dashboard fenomeen opgelost van de-klokken liggen-eigenlijk-gewoonweg-veel-te-laag.