Nieuwe Fiat 500S blijkt absolute eyecatcher
De vorige generatie ‘S’ had al iets wat de 500 op subtiele wijze een heel ander karakter gaf. Feitelijk ging het toen nog om een 500 met Amerikaans sausje, bedacht voor de marktintroductie aan de andere kant van de oceaan, die bij ons tot mannelijker ogende ‘S’ werd omgedoopt. De nieuwe generatie 500S is vanaf het eerste moment als sportief ogende versie uitgedacht en dit keer met het oog op het aanhoudende succes op Europese bodem. De 500 is in de VS namelijk geen model dat grote aantallen kan wegzetten en in Latijns-Amerika is dat al evenmin het geval. In de EU is dat een heel ander verhaal en blijft de kleine chique Fiat onveranderd scoren. Ook in ons land moet Fiat het vooral van dit model hebben en werden er in oktober met 599 exemplaren, een kleine 150 stuks meer verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar.
De 500 zonder extra initiaal kreeg eerder dit jaar al onze handen op elkaar, vanwege de smaakvolle wijze waarop Fiat voor een subtiele evolutie heeft gekozen van een ware stijlicoon. Afgelopen zomer konden we hetzelfde zeggen van de iets meer uitgesproken vormgegeven nieuwe Abarth 595, en deze mat groene 500S doet ons al net zo eenstemmig en goedkeurend knikken. Het idee voor de introductie van een meer mannelijke 500S bleek in 2013 al een gouden greep, en is dat anno 2016 dus nog net zo goed. Geen vraagtekens over ouderdomsverschijnselen of een geforceerde update dus, voor de tweede generatie 500. Ongeacht de versie die je kiest. En als je dan kiest, neem dan de iets duurdere ‘105 HP’ die wij reden. Niet alleen vanwege z’n rijke uitrusting, maar bovenal vanwege het uiterst pittige karakter van deze sterkste versie van de TwinAir.
[nggallery id=1151]
Toen Fiat afgelopen voorjaar in Genève de nieuwe 500S aan de wereld toonde, viel onze mond alleen al open bij het zien van deze unieke lakkleur genaamd ‘Verde Alpi’. Wie een beetje bekend is met de geschiedenis van het Italiaanse leger, weet dat dit verwijst naar de specifieke groene kleur van de ceremoniële uniformen van de Alpinisten divisie. In de Nederlandse folder wil Fiat je hier overigens niet mee vermoeien en heet de lak simpelweg ‘Verde Militaire’. Deze lak is wederom een briljante vinding op het gebied van kleurkeuze, zoals we dat van Fiat gewend zijn, maar wat vooral te danken is aan de creativiteit van niemand minder dan Agnelli-nazaat Lapo Elkann. Hij paste deze kleur al een paar jaar geleden toe op de (vorige generatie) Abarth 500 (foto boven). De titel in Fiat’s reclamecampagne voor deze ‘S’ (zie spotje onderaan) -“Tested for bad boys”- krijgt wat ons betreft een extra lading nu we deze markante voorgeschiedenis kennen (Lapo werd bijvoorbeeld deze week nog gearresteerd wegens het in scène zetten van zijn eigen ontvoering in New York). De hier zo uitvoerig besproken kleur vinden we persoonlijk zó mooi, dat we de 500S niet eens meer in een ander tintje zouden willen hebben. En niet alleen wij, want ook passanten zagen we letterlijk wijzen en stoppen nadat ze deze mat groene 500S opmerkten. Vooral het jongere trendgevoelige publiek vond deze ‘S’ erg gaaf, wat genoeg zegt over de veelzijdige aantrekkingskracht van een model als de 500. We hebben het dus alleen nog maar over de lak waarmee de nieuwe Fiat 500S is dit jaar is geïntroduceerd.
Maar de nieuwe ‘S’ herken je zonder het blikvangende Verde Alpi aan het raster van de inlaat die erg op die van de Abarth lijkt (maar dan zonder de tekst Abarth) en de speciaal voor dit model ontworpen inkepingen op de hoeken van de carrosserie, die de suggestie wekken dat het om een echte luchtinlaat gaat. We misten op ons testmodel enkel nog de speciaal ontworpen en optioneel verkrijgbare 16 inch zwarte ‘Sport’ velgen die ook verkrijgbaar zijn. Die je hier op onze testwagen ziet, zijn de tweede keuze en heten ‘Sport II’, die al op de vorige editie van de ‘S’ debuteerden. Een andere nieuwe kleur voor de 500S tijdens de introductiemaanden is overigens het mooie ‘Blu Italia’. Bijna alle details zijn verder in het matte Satin Graphite (ook binnenin). De stoelen zijn optioneel in ®Frau leer en uitgevoerd met een tweede kleur naast het zwart, wat je ook op de deurpanelen terugziet. Wit in onze testwagen, maar blauw en geel behoren ook tot de opties.
[nggallery id=1150]
Een fantastische 7 inch HD LIve touchscreen verwelkomt ons is met z’n mooie ’tablet look’ en biedt een veel luxer ogend geheel dan het kleine Uconnect scherm op de standaard 500. Optioneel met DAB radio en standaard uitgerust met spraakherkenning en de erg mooi ogende 3D TomTom navigatie met kaarten. Optioneel is ook de geluidsinstallatie BeatsAudio van 440 Watt. Overigens zal de 500S niet alleen in deze zeer complete uitvoering te krijgen zijn. Fiat reserveert deze hoge standaard voor de 500S 105 hp, en zet ‘m ook als zodanig apart in de folder voor een vanaf prijs van 19.755 euro. Daaronder vind je de wat economische varianten startend bij de 96 pk Fire 1.2 van 18.055 euro. De nieuwe Fiat 500S is er ook met Dualogic automaat op de 80 pk TwinAir. In ons land is de ‘S’ (maar ook de overige varianten van de 500) niet als diesel te krijgen.