Nieuwe Fiat 500L is vooral bijgepunt
De Fiat 500L is in 2012 geïntroduceerd en krijgt na vijf jaar een milde aanpassing. De reden dat Fiat de aanpassingen van het in Servië geproduceerde model bescheiden houdt, heeft mogelijk alles met de goede verkoopcijfers te maken. Uiteraard hebben we het dan niet over de aantallen in eigen land. Aan de voorzijde zien we de gelijkenis met de zeer geslaagde facelift van de kleine 500. De mistlampen met LED ‘ring’ en de luchtinlaat met puntjes in chroom, zorgen voor een herkenbaar familiegezicht. Helaas zien we die gelijkenis aan de achterzijde niet terug en zijn bijvoorbeeld de lichtunits gelijk gebleven. Bij de normale versie lijkt de achterbumper die van de reeds bestaande Amerikaanse versie te zijn geworden en steekt deze iets verder uit dan bij z’n voorganger.
Vooral met de toevoeging van de dikke chromen strips op de hoeken (niet op de Living), is dit in onze ogen niet bepaald een verbetering te noemen en oogt het geheel nogal onrustig. De cleane achterzijde van de eerste editie was juist een van sterkste punten van de Fiat 500L. De normale versie noemt Fiat ‘Urban’ en de Trekking heet voortaan op meer conservatieve wijze ‘Cross’ (foto onder). Deze heeft overigens een paar optische aanpassingen gekregen die we wél zeer geslaagd vinden en de auto nog een tikje robuuster doen ogen. De Cross is (net als de Trekking) de mooiste van de 500L-familie. De Living heet voortaan ‘Wagon’, omdat de langere versie ook veel weg heeft van een Stationwagon. Dergelijke naamsveranderingen komen misschien wat geforceerd over maar behoren vandaag de dag tot een van de manieren om een product volledig nieuw over te laten komen.
Dat je daar overigens over kunt twijfelen, geeft Fiat min of meer toe, door te benadrukken dat 40% van de componenten nieuw zijn. We hopen dat vooral in de kwaliteitsbeleving terug te kunnen zien. Met name aan de binnenzijde, want sommigen delen voelden wat goedkoper aan. Behalve de noodzakelijke 7 inch UConnect TM HD Live touchscreen (voorbereid op Apple Car Play en compatibel met Android AutoTM ) zien we bijvoorbeeld een mooie verandering in de tunnel onder de middenconsole, die iets hoger is geworden en is voorzien van een passend kortere versnellingspook. Het stuurwiel is ook totaal nieuw evenals het instrumentarium. De productie van de vernieuwde Fiat 500L start deze maand in Kragujevac en de eerste verkoop start in Italië in het weekend van 17 en 18 juni.
Ik las dat vooral de stoelbekleding een enorme stap voorwaards heeft mmegekregen.
Ik vind her jammer dat het hier een beetje negatief overkomt. Vooral dat het hele verhaal van kwaliteitsverbetering ontbreekt.
Jammer autowdizione hier maak je geen goede indruk en doe je deze auto tekort.
Hoe kun je over klwaliteitsverbetering spreken als dat eigenlijk helemaal niet bekend is. Wij zijn juist fan van de 500L (zie links) maar als men bij een kleine update a la vw enkel rept over 40% nieuwe componenten, dan kun je toch niet bij voorbaat een loftrompet afsteken? Is dat de dank voor zoveel toewijding van onze kant in al die jaren? 1 geluidje van twijfel en wij maken geen goede indruk? ……..
https://www.autoedizione.nl/test-fiat-500l-trekking-bifuel-onvolprezen-multitalent/
https://www.autoedizione.nl/test-fiat-500l-living-120-pk-multijet-puur-reisgenot/
https://www.autoedizione.nl/test-fiat-500l-living-hoe-mooi-heel-veel-ruimte-kan-zijn/
https://www.autoedizione.nl/rij-impressie-fiat-500l-trekking-mooiste-in-zn-soort/
https://www.autoedizione.nl/rij-impressie-fiat-500l-1-6-multijet-fijn-flex-en-funky/
https://www.autoedizione.nl/rij-impressie-fiat-500l-grote-en-degelijke-charme/
Beetje een lawaai-papagaai geworden maar dat is ‘in’, zie Mini.
Een aantal goede aanpassingen, vooral infotainment en beeldscherm bij tellers is een verbetering. Wel jammer dat Fiat niet wat meer heeft geïnvesteerd in actieve veiligheid.
Ik heb nog eens goed gekeken en het valt eigenlijk best wel mee. Best wel een goede aanpassing!
Een (klein) beetje opgeschoven richting 500X. Zeker het interieur ziet er een stuk beter uit, en weer mee met zijn tijd! In het front apprecieer ik vooral het toegevoegde boogvormige kniklijntje boven de snor, dat zo kenmerkend 500 is en dat oude 500L ontbrak, waardoor die nogal ‘platjes’ oogde… Een mooie stap voorwaarts!
Ik blijf het desondanks naar alle tevredenheid wel met mijn ‘oude’ doen.
Driemaal chroom boven elkaar (snor, lijntje in de uitsparing eronder plus nog eens dik chroom naast het kenteken) komt op mij echt over al een smak botox op een dame die er oorspronkelijk best goed uitzag. De 500L was clean en had met een subtiele toevoeging (denk aan dunner chroom rond de inlaat bv) er prima uitgezien. Meer in de stijl van de vernieuwde 500 was perfect geweest. Het niet aanpassen van de achterlichten in die stijl is een gemiste kans in mijn optiek. De hertekening van de inlaat en spoilerlip is goed geslaagd evenals de eerder genoemde meer geprononceerde neus.
Front basismodel m.i. veel verbeterd.
Wordt de 500L leverbaar met de nieuwe Firefly-motoren ?