Nieuwe Fiat 500L Cross: Geperfectioneerd ruimtewonder
Een taps toelopende achterzijde, een sterk omhoog lopende taillelijn en scherp aflopende daklijn; dat is hoe de meeste Cross-overs in het compacte segment volgens de laatste mode in de showroom verschijnen. Een auto die op verfrissende en uiterst praktische wijze steil tegen deze trend ingaat, is al enkele jaren de Fiat 500L. Een doordacht ruimtelijk concept dat vijf jaar geleden op de markt verscheen met de looks van een Cross-over en de kwaliteiten van een mpv, en door die vrij unieke kenmerken eigenlijk weinig concurrentie hoeft te duchten tot op de dag van vandaag.
De 500L (progetto ZFA 330) is een eerste vrucht van FCA op een zeer slim nieuw multifunctioneel platform genaamd ‘Small’. In feite is het een stevig aangepaste versie van een oorspronkelijk platform uit 2005, dat speciaal voor de strategisch zeer belangrijke nieuwe (Grande) Punto (progetto 199) was ontwikkeld. In oorsprong participeerde GM ook nog bij de ontwikkeling van dit platform. Inmiddels is deze technische basis een belangrijk mondiaal platform dat op flexibele wijze in allerlei hoedanigheden wordt toegepast.
[nggallery id=1189]
De Fiat 500L is een van de belangrijkste inkomstenbronnen op de lokale Italiaanse markt. De verkoop is sinds 2012 op jaarbasis enkel toegenomen. Dat laatste is overigens van levensbelang voor de nieuwe Servische fabriek, die speciaal voor dit model tot stand is gebracht met Europese steun. Helaas is de stringente verdeling van de markt in dit segment, een van de redenen dat de 500L in ons land nog altijd geen populair model is. Erg jammer gezien de kwaliteit en veelzijdigheid van deze gezinsauto, die vooral in de recente versie Cross buitengewoon aantrekkelijk kan worden genoemd.
De update die je hier ziet heeft van de 500L meer een luxe product gemaakt in lijn met de recente versie van de 500 en de 500X. Naast de nodige softwarematige updates, is vooral de ‘feel’ van het gebruikte materiaal van een andere orde. De 500L is nu eigenlijk precies zoals ie moet zijn, concluderen we direct na het instappen. Hij is tevens wat robuuster geworden, want de hertekende bumperpartijen hebben de 500L maar liefst 9 cm doen groeien (424 cm i.p.v. 415 cm).
Rumtelijk gezien was de 500L uiteraard al optimaal, wat voor een uniek soort rijgenot zorgt. Vroeger kregen coupé’s van Fiat met een ononderbroken raamoppervlak dikwijls de naam ‘Gran Luce’ (vrij vertaald ‘veel licht’) mee. Dit betrof vaak luxe modellen die door verschillende Italiaanse carrosseriebouwers in kleine series werden vervaardigd. De Fiat 500L vinden wij met z’n grote glasoppervlak plus panoramadak een echte hedendaagse ’Gran Luce’. Luxe is ie bovendien ook, als je de rijke Lounge-versie in chique Bronzo Magnetico, die wij reden als voorbeeld neemt. Het ontbreekt je aan niets.
Wel jammer dat het veiligheidsaspect City Brake Control een optie is van bijna 400 euro, verder hoor je ons niet klagen. Voor een kleine 34 mille (rijklaar incl. alle opties) heb je een veelzijdige auto als deze waar je moeiteloos grote afstanden in aflegt. De Cross is samen met nieuwkomers Urban en Wagon sinds juni op de markt. Uniek in de Cross is ook nu weer de knop voor meer toeren bij steile afdalingen. De auto remt dan op de motor meer af, wanneer je onverhoopt besluit om deze iets hogere 500L met Traction+ systeem toch Off-road te gebruiken. We kunnen ons echter goed voorstellen dat dit wanneer je een Cross bezit nooit een moment in je opkomt.
Motorisch en mechanisch zijn er geen veranderingen. Wij reden de aangename 120 pk benzine met turbo, die in Nederland voor de particuliere klant een aantrekkelijke optie vormt. Schakelen kan alleen handmatig. Fiat heeft er voor gekozen om de DCT automaat alleen toe te passen op de 1.3 MultiJet diesel, die in Italië zakelijk de belangrijkste rol op zich neemt qua verkoop. Voor een meer krachtige (1.6 120 pk) turbodiesel met automaat, verwijst Fiat de klant graag door naar de 500X (lees binnenkort onze review).
[nggallery id=1190]
Zoals gezegd is de dit jaar gelanceerde update vooral een rationele aanpassing geweest. Binnenin springen meer handige nieuwe bedieningsknoppen, een nieuw stuur, instrumentarium en dito boordcomputer met 7 inch touchscreen (met Android Auto en AppleCarPlay) meteen in het oog. Maar wat vooral luxer op je over komt, is het nieuwe zachtere materiaal in één donkere tint, waar het dashboard uit bestaat. De iets hogere tunnel met nieuwe opbergmogelijkheden achter de versnellingspook mag ook een vooruitgang genoemd worden. Nieuw is ook de LED-verlichting die de opbergvakken in de portieren verlichten. De 500L is een zeer direct sturende comfortabele auto, die bovendien erg stil is wanneer voorzien van de 1.4 viercilinder. Kortom de 500L bewijst opnieuw dat het een waardevolle toevoeging is aan het Fiat-gamma.
Dat het interieur opgeknapt is is wel het grootste plus punt
Nu nog de buitenkant en Firefly motoren…
de aangename 120 pk benzine met turbo, die in Nederland voor de particuliere klant een aantrekkelijke optie vormt.” Serieus? Die stoot 155 gram CO2 uit waardoor er maar liefst een dikke EUR 10.000 BPM op zit. Door zijn prijs van EUR 29.395 incl rijklaarmaakkosten is dit in Nederland juist een totaal oninteressante uitvoering. Het wachten blijft, zoals bij alle FCA modellen in het A,B en C segment op de Firefly motoren. Die zouden de 500L al snel zo’n EUR 4500 goedkoper maken.
Ik rijd al 4 jaar een 500L met Twinair; even wennen aan geluid, maar verder een pittige motor. Mankeert niets aan. Gemiddeld 1:16,5 is heel netjes. Die Firefly is wel veel belovend, maar ik heb begrepen dat het nog wel een jaar of twee kan duren voordat die ook in de 500L gaat. De nieuwe Punto (Argo?) heeft absolute voorrang bij Fiat.
De twinair is ook een prima motor.
In onze mito al 13000 km probleemloos
130000 km
Het is duidelijk dat FCA steeds iets te laat is qua modellen en motoren, met name voor de Noord Europese landen, waar de CO2 uitstoot een belangrijke prijscomponent is. En met de huidige product- en motor line-up biedt FCA in deze landen geen aantrekkelijk (geprijsde) producten aan. FCA zou al veel eerder producten met schonere motoren moeten zijn gekomen. FCA heeft in de noordelijke landen gewoon op de zakelijke en prive markt veel te veel verloren.En met de afspraken rondom het klimaat en steden die een steeds strengere milieu zone invoeren (lees: minder diesels) wordt het voor FCA er niet makkelijker op om aan de vraag van de consument en de zakelijke markt te voldoen. Kijk maar eens waar de concurrenten nu op inzetten en met welke investeringen! Wil FCA een belangrijke speler blijven dan zal er echt een inhaal slag bij FCA moeten gaan plaats vinden.
Nu nog met firefly motoren, dat komt de verkoop in NL ten goede, in de rest van EU een vaker geziene verschijning!