Nieuwe Fiat 500 is excellent Italiaans elektrisch

Fiat verrast vriend en vijand.

Toegegeven… we waren nog een leek op het gebied van elektrisch rijden toen we in dit wondertje uit Turijn stapten. Dus dat zonder enige weifelachtigheid wegglijden als een dolfijn door het water dat geen enkele weerstand ondervindt (118 pk!), maakte ons sceptische en al jaren door benzine bedwelmde brein in één klap helder van enthousiasme. We bevonden ons als het ware in een nieuwe staat van zijn en het was prachtig! Toen deze wat zweverige gewaarwording enigszins indaalde, zagen we de feiten helder; Deze Fiat moet wel heel goed zijn ten opzichte van wat anderen produceren. Waarom? Wel, daadwerkelijk alles voelt goed. Niet alleen qua vormgeving, maar ook qua functionaliteit en afwerking en wat te denken van de wegligging. Je vergeet soms zelfs welk segment het ook alweer was, totdat je naar de kleine ruimte achter je kijkt. Nu snappen we waarom FCA in aanloop naar de presentatie vorig najaar het had over de Urban Tesla en de eerste echte premium stadsauto. Dat was niet enkel vanwege de hoge instapprijs, maar ook vanwege het geraffineerde product zelf dat in niets meer op de conventionele 500 uit Polen lijkt, behalve dan dat ie net zo kek is. Fiat laat de wereld een poepje ruiken. Alsof ze met deze nieuwe generatie 500 duidelijk wilden maken dat het uitblijven van haar aanwezigheid op deze specifieke markt, absoluut géén kwestie van gebrek aan kundigheid (en al helemaal niet aan creativiteit) was.

Zalige rijdynamiek en prachtige look.

De elektrische Fiat 500 voelt dus super geraffineerd in allerlei aspecten. In stilstand zit ‘m dat in de ruimte voorin, de look en de prachtige gebruikte materialen plus afwerking. Wat de look betreft zijn we erg te spreken over hoe men in Turijn drommels goed weet dat een strak uiterlijk absoluut niet saai hoeft te zijn. Een creatieve intelligentie wat men boven de Alpen nog altijd niet machtig is. Het is de esthetische Italiaanse ‘gründlichkeit’ die we hier roemen. Dan volgt de functionaliteit die eigenlijk na een middagje drukken en scrollen (op het 10.2 inch scherm) als volkomen intuïtief aanvoelt. Nederland is trouwens klein genoeg om met deze auto een paar uur te rijden zonder te laden. Op de snelweg is dan weliswaar wel een getemperde houding gewenst, je kan dan ongeveer 135 km rijden (in ‘Range’ stand) zonder bij te laden (42 kWh). In de stad kun je er voor je gevoel eeuwig mee rijden voordat je een paal moet opzoeken (400 km). Het comfort voelt aan als luxe ook in termen van rijdynamiek. We reden een week later in een ‘klassieke’ 500 Hybrid en het verschil was lichtjaren in elk opzicht.

Super vlot.

Nul naar 50 is een feest en doet niet onder voor een Abarth of Tesla Model 3 (maar een halve seconde langzamer). Menig dieselende middensegment rijder was werd die middag in z’n ego gekrenkt toen het licht op groen sprong. Dat was op z’n zachtst gezegd verrassend… of toch niet. Zo is het rijden zonder verbrandingsmotor nu eenmaal. Dat de wegligging ideaal is, is wellicht ook logischerwijs grotendeels toe te schrijven aan een ideale gewichtsverdeling, maar qua stuurgedrag blijft het ook op en top een product uit Italië. Veel gevoel en exact. Een handig Wallbox hadden we niet voorhanden, dus het (snel)laden kon via de dichtstbijzijnde paal. Meer indrukken lees je van ons als we de open variant ook hebben gereden. Tot nu toe vinden we de elektrische Fiat 500 vooral een prachtig recent bewijs, dat in Italië ook voor het kleinste segment pure kwaliteit gerealiseerd wordt. In die zin had dit ook de ‘Auto van het jaar’ moeten worden…. Maar ja die lobby is al jaren in handen van andere clubs zullen we maar zeggen.

Deel dit artikel:

2 gedachten over “Nieuwe Fiat 500 is excellent Italiaans elektrisch

  • 1 juni 2021 om 09:53
    Permalink

    Mooie basis voor een 500 stationcar, 500 spider en Lancia Ypsilon. De wielbasis een cm of 10 oprekken moet niet zo’n probleem zijn.

    Beantwoorden
  • 4 juni 2021 om 10:47
    Permalink

    Voor de 500e met 5 deuren zou er een 15cm langer platform gebruikt gaan worden die ook dienst zou gaan doen onder de nieuwe Panda EV, daar zou dan ook nieuw Lancia Ypsilon op ontwikkeld kunnen worden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.