Nieuwe E-segment Maserati heet Ghibli in de geest van de Biturbo’s
Volgens de Nederlandse bron Autovisie heet de E-segment sedan die Maserati eind 2013 zal introduceren Ghibli. Het autoblad zegt dit exclusief vernomen te hebben van Maserati zelf. De naam Levante wordt gereserveerd voor de SUV, in plaats van voor het model onder de nieuwe Quattroporte. Het terughalen van de naam Ghibli snijdt hout, omdat het merk met de drietand met het nieuwe model de sfeer van de Biturbo’s uit de jaren ’80 en ’90 weer wil ophalen. De nieuwe Ghibli zal namelijk net als deze modellen van weleer -die overigens de minst vruchtbare periode markeren in de rijke geschiedenis van het merk uit Modena- en stijlvolle doch sportieve sedan zijn, dat voor het eerst een grotere doelgroep zal aanspreken. Ook de introductie van nieuwe (V6) BiTurbo MultiAir motoren draagt bij aan deze keuze. Het mag trouwens duidelijk zijn dat de keuze voor de naam Ghibli niet veel te maken heeft met de grote GT uit eind jaren ’60 van de vorige eeuw.
Maserati 420Si uit 1986
Wie denkt dat deze Italiaanse krachtige hoekige auto’s alleen met tweedeurs modellen te maken heeft vergist zich. De introductie van de 425 en ander vierdeurs auto’s met het getal ‘4’ zoals de 420Si in 1986 en de 430 4v, vormden de ideale luxe sportsedan met dubbele turbo, voor een doelgroep die niet in aanmerking komt voor een Quattroporte. Deze sedans werden helaas slechts in kleine aantallen verkocht. Dat geldt al in mindere mate voor de opvolger uit 1994 dat een keerpunt markeerde dankzij de inmenging van Ferrari. Maserati noemde deze E-segment sedan op basis van de oude Biturbo tegen alle verwachtingen in Quattroporte (IV) bij gebrek aan groter een model erboven. Vandaag spreekt Maserati liever niet meer over deze noodgedwongen keuze uit een periode dat het nobele merk bijna ophield met bestaan. Nu is alles anders. In januari van 2013 zal de nieuwe in Turijn gebouwde Quattroporte in Detroit gepresenteerd worden en nog geen jaar daarna volgt dus de nieuwe vierdeurs Ghibli dat veel overeenkomsten zal vertonen met de grotere broer.
Maserati Quattroporte IV uit 1994
Dit is een totaal foute naamkeuze. Traditioneel waren de sportieve GT’s vernoemd naar een krachtige wind (Mistral, Ghibli, Bora), de 2+2 coupé’s naar een circuit (Mexico, Indy). Het houdt geen steek om nu een vierdeurs Ghibli te noemen.
Mooi keuze vind ik het. Biturbo zou een verkeerde naam zijn voor modellen zonder dubbele turbo. Ghibli ligt dan voor de hand.
Ja het gaat om de periode de Ghibli was eigenlijk een Maserati 424 of racing maar dan helemaal facelift met betere en betrouwbare technieken.
Ciao
Squadra