Nieuwe E-segment Alfa Romeo volgend jaar in Parijs?
Alfa Romeo zal zich over niet al te lange tijd, behalve als producent van exclusieve sportieve auto’s, ook weer aan de wereld presenteren als merk van luxe grote auto’s. Het is weliswaar allemaal nog een groot geheim, maar zoals je op deze site al diverse malen hebt kunnen lezen, zit er eindelijk wat aan te komen. Het klinkt nu zelfs door tot in Duitsland, waar mensen van het blad Auto Zeitung een Italiaans offensief aankondigen, in het segment waar Duitse merken nu nog alleenheerser lijken. Deze ‘aanval’ is inmiddels ingeleid door de Maserati Quattroporte en in het E-segment door de prachtige Ghibli.
De makers van het Duitse tijdschrift spreken over een presentatie van de opvolger van de 166 in september 2014, tijdens de autosalon van Parijs. Ook spreken de redacteurs van pech voor dhr. Piëch, aangezien het er nu sterk op lijkt dat Alfa Romeo nooit het dertiende merk van de Volkswagen-groep zal worden. In plaats daarvan komen de Italianen middels het beroemde merk uit Milaan, nu zelf met een opponent van de Audi A6. Ook Auto Zeitung spreek over meerdere carrosserievarianten zoals bijvoorbeeld een Shootingbreak, of om het meer ‘Italiaans’ te houden, een ‘Sportwagon’. Voor de motoren wordt naar die van Maserati verwezen. Wij konden je bovendien reeds vertellen dat voor ophanging en transmissie, aan uniek voor Alfa Romeo bestemde techniek wordt gewerkt. In 2015 volgt het debuut op de mondiale markten. Vooral in de VS verwacht men dat Alfa Romeo het de gevestigde orde moeilijk zal kunnen maken.
Sorry maar ik blijf een beetje sceptisch. Ik ben toch een beetje bang dat Alfa in het E segment nog geen deuk in een pakje boter zal slaan. Ik vind de Ghibli een mooie wagen maar die is en blijft te zwaar als er een 166 opvolger komt met deze als basis. Compensatie met PK’s vind ik geen optie voor een Alfa misschien dat Ferrari en Maserati er mee weg komen maar Alfa niet. Kijk hoe de 159 vergruisd is om zijn gewicht en die valt in verhouding best mee en had nog prima met een 140 en 170 PK 1.4 Multi jet gekund. Dit blok zou als tegen hanger voor de 520 best in dit model kunnen met een 170 of 180PK versie in de 166 opvolger maar dan moet er wel een kilootje of 300 vanaf. De Ghibli had wat mij betreft zelfs met zijn afmetingen en V6 max 1600 mogen wegen en 1650 met Q4.
Wil de Alfa versie een beetje in relatie tot de 4C brengen wat een wagen is die terug keert naar de roots van Alfa dan moet er gewicht af. Je kunt toch niet aankomen met een 4C en voor 80 of 90 cm extra daar even een gewichtsverdubbeling tegen over zetten! Dat is zo contra een ook tegen de beweringen van SM in.
Ja ik vind dit goede berichten maar heb toch sterk mijn twijfels laten ze eerder maar heel, heel snel met een 1250 tot 1450 KG (afhankelijk van uitvoering 1.4 tegen V6 Q4) wegende Giulia komen die zou wel wat meer geld in het laatje kunnen brengen. (volgens SM had de 159 namelijk 200kg minder moeten wegen dus ik hoop op het beste). Ja dan zullen ze het in iglostad en munchen vrezen.
Hoef je niet helderziend voor te zijn. Met de ontwikkelingen bij Maserati is dit een Open deur. Low hanging fruit so to say. Alfa komt terug, en sneller dan menigeen denkt. Succesvol? De tijd zal het leren, maar volgens mij snakt de wereld naar een alternatief voor de Duitse liga. Timing is goed. Eerste Duitse kritieken over ghibli waren overigens ook goed. Ik heb er alle vertrouwen in!
Wanneer SM over een nacht ijs zou gaan was de Alfa 166 allang op de markt geweest.Gezien de moeite die in de Giulietta en 4C is gestoken kun je op 2 vingers natellen dat alle volgende Alfa’s ook echte Alfa’s zullen zijn.Geen BMW of Audi killers maar echte Alfa’s.Auto’s met passie geen perfecte vervoermiddelen. 8)
@alfaspeed: inderdaad en dus is dit bericht onzin, een grote Alf komt niet meer terug. In dat segement positioneert met nu Maserati met veel meer kans van slagen in de belangrijkste markten (VS, China, Duitsland). Waarom bij zulke relatief kleine volumes nog weer concurrentie in eigen huis opzoeken?
Alfa zal steeds meer de weg inslaan van nichemodellen die herkenbaar zijn als echte Alfa’s: 8C, 4C, nieuwe Spider etc. Modellen waarvoor geen concunrrentie in eigen huis bestaat en waar volumes minder belangrijk zijn.
@mareblu: zonder groot topmodel heeft een prestigieus merk geen bestaansrecht, zelfs Ferrari heeft de FF. Prijstechnisch komt ie voor 80% onder de Ghibli te zitten dus is het zeker geen interne concurrentie (waarom wil vw dan weer een Phaeton tegenover een A8 gaan zetten? Das pas concurrentie en de octavia vs passat?). Het kan gewoon geheel kostendekkend gedaan worden en daar gaat het om. Ik sluit me helemaal aan bij het ‘laag hangende fruit’ van Niccolo.
De komst van een E-segment Alfa is trouwens allesbehalve een gerucht. Dat weet iedereen inmiddels 😉
Met alleen niche overleef je niet, mareblu. Niche’s zijn leuk als imago-maker zeker in het geval van een herlancering van een merk. Daarnaast is een stabiele, serieuze aanwezigheid in de belangrijkste segmenten een must om te overleven.
Maar misschien zijn de Maserati’s en Alfa eigenlijk wel een soort niche. Een alternatief kunnen bieden t.o.v. Audi, BMW Mercedes is nog iets anders dan keihard de concurrentie aangaan. Want dat zal maar zo niet lukken (kwaliteits-imago, dealernetwerk, beschikbaar budget, etc) Italianen bouwen (helaas) maar zo niet even een betere auto…. Maar is dat wel de primaire doelstelling? Denk het niet.
Deze nieuwe “Grande Alfa” komt zeker en relatief snel. Eerder dan de Giulia.
1: De Ghibli, waarop hij gebaseerd wordt rijdt al rond (dus relatief korte ontwikkelingstijd).
2: Basis ontwerp lag al langer op de plank, wordt een tijdloze vormgeving, inherent aan het segment. Verwacht dus niet een enorm uitbundige Alfa.
3: Dit segment is voor de herlancering van Alfa buiten Europa juist cruciaal. Europa is een ander, onzeker en moeizaam verhaal.
Al onze wensen en visies ten spijt, wat er echt speelt zullen we nooit weten. 😉
@Bart Jan
wat er echt speelt, weten wij. Op hoofdlijnen: volume. Maserati en AR als niche spelers? No way. Of het gaat lukken de Duitse overmacht te breken? De tijd zal het leren. De uitgangspunten zijn in ieder geval goed. AMS was in ieder geval zeer positief over de Ghibli. Marchionne krijgt gelijk.
De concurentie aan gaan moet je niet willen zoals eerder gezegd maar juist een markt maken voor de liefhebber en op een wereldautoverkoop van 55 miljoen auto’s moeten daar genoeg liefhebbers bij zitten. 8)