Nieuwe details over de Alfa Romeo Giulia!
De vorige details over de aanstaande Giulia die ons bereikten, bleken weinig betrouwbaar. Hardnekkige geruchten over achterwielaandrijving voor deze nieuwe opvolger van de 159, werden onlangs bijvoorbeeld door Marchionne zelf ontkracht. Maar met de plotselinge komst van de 4C in Genève, kun je ook wel nagaan dat er überhaupt maar weinig te voorspellen valt over Alfa Romeo. Het merk lijkt momenteel het grootste geheim van Fiat. Alfa Romeo is het meest prestigieuze maar ook delicate project, vanwege een totale herpositionering van dit krachtige merk. De Giulia vormt de basis voor die toekomst.
Vandaag sijpelt er weer van alles binnen en het is dus de vraag, in hoeverre deze details straks blijken te kloppen. Het is wel een stuk aannemelijker dat wat je nu gaat lezen correct is, want de details lijken erg betrouwbaar van karakter en zijn waarschijnlijk vanuit Mexico over komen waaien; Allereerst is er het geluid dat er met de investering in de nieuwe Berlina en de Sportwagon op het Compact Wide platform, een bedrag gemoeid is van ongeveer 900 miljoen eur0. Ongeveer evenveel als voor de 159 in 2005. De Giulia moet in een zoveelste poging de concurrentie aangaan met de BMW 3 serie, Audi A4, Mercedes C, Volvo S60 en Lexus IS. Vooral op de Amerikaanse en Europese markt moet de Giulia het zien te maken. De terugkeer naar de VS zal een grootscheepse operatie zijn en feitelijk een nieuw begin voor het merk op zichzelf. De techniek van het project is bijna geheel van Italiaanse origine. De Giulia zal tevens veel delen met nieuwe producten uit het hogere middensegment van de merken Fiat/Dodge, Lancia/Chrysler, plus de compactere modellen van Jeep.
Erg veel technische oplossingen voor het onderstel, de transmissies (TCT en handgeschakeld) en de aandrijving zullen compleet overeenkomen met die van de excellente Giulietta. Qua versnellingsbak komt er wel een nieuwe bij, namelijk de 9-traps gerobotiseerde automaat van ZF. Deze zal z’n weg vinden naar de meer krachtige topmodellen van de nieuwe Giulia. De 8-traps automaat zal echter voor de achterwielaangedreven producten zoals de Thema gebruikt blijven worden. Om de kosten te drukken zullen ook delen van het plaatwerk en bijvoorbeeld de achterportieren van de Giulietta hun weg vinden naar de nieuwe sedan en sw. Ook de oersterke kreukelzone zal overgenomen worden, dus ook de Giulia zal een zeer veilige auto worden.
De Giulia wordt een auto van 4,64 m en zal behalve met voorwielaandrijving ook met vierwielaandrijving verkrijgbaar worden op de meer krachtige versies. Het motorengamma zal grotendeels overeenkomen met die van de Giulietta; De 1.4 Turbo motoren, de 1750 TB en de 1.6 en 2.0 JTDm. Daarbovenop komen de 3.3 V6 Pentastar met 250 pk voor de VS en Azië. De veel sterkere MultiAir versies van deze krachtbron met rond de 300 pk, zien we straks bijvoorbeeld terug bij ons in Europa.
Er komt geen V6 diesel maar wel een 2.0 JTDm met ongeveer 210 pk en Twin Turbo, ongeveer zoals die van de Lancia Delta die wij reden naar Turijn. Volgens Fiat zal de Giulia een stuk competitiever zijn dan z’n voorloper, dankzij hogere aantallen en meer afzetmogelijkheden. In Mexico zullen per jaar 70-80 duizend exemplaren geproduceerd worden. De Giulia zal daar samen met nieuwe Dodge modellen geassembleerd worden. Uit dit Midden Amerikaanse land zullen de producten voor de Amerikaanse en Aziatische markt komen. Ongeveer 60 duizend stuks komen straks uit Cassino, waar ook de Giulietta geproduceerd wordt, en hebben de Europese markt als bestemming. In deze fabriek wordt straks ook de nieuwe middensegment Lancia/Chrysler geproduceerd, die dus zoals gezegd veel gemeen zal hebben met de Alfa. Mirafiori is dus niet meer in beeld omdat behalve de MiTo, de SUV modellen voor Alfa Romeo en Jeep daar de grootste rol zullen gaan spelen. De bouw van de Giulia in Turijn leek ons al sterk en is dus vooral gebruikt als extra argument om een nieuw akkoord voor de fabriek op tijd erdoor te krijgen.
Ik weet niet wat ik er van moet denken…. De vierwielaandrijving is een goed punt, maar de achterportieren van de giulietta?? Ik vrees voor het design. Ik weet niet hoe je die achterportieren kan combineren met een elegante vierdeurs. Het wordt dus geen compromisloos ontwerp. Trouwens als die ook zo hoog wordt als de giulietta stel ik me wel echt vragen. Ik zag laatst de giulietta naast een 33 staan en het leek wel een monovolume.
Hopelijk wordt die v6 wel wat, want turbomotoren zijn mijn ding niet.
In Mexico zullen per jaar 70-80 duizend exemplaren geproduceerd worden per jaar. Lijkt mij één keer “per jaar” teveel.
Verder blijft mijn hart vol verwachting kloppen voor een Giulia Super met een V6 van circa 300 pk en 4WD. Die techniek zal met mijn 156 GTA kunnen wedijveren en daarnaast ben ik zeer benieuwd hoe het interieur er uit gaat zien. Voor een potent model lijkt me naast een sportieve variant een luxueuze variant wel een aantrekkelijk aanbod.
@ Lusso: Als je voor de Sportwagon variant kiest zit je wel goed denk ik. Eerst zien en dan pas oordelen, dus ik wacht het rustig af.
Bovendien is een 33 geen vergelijk daar het een autotje van 401 cm lang en 900 kg is. Het gaat om de verhoudingen en dan zegt een 156 van 141,1 cm hoog ook niks daar je lengte en breedte moet meenemen.
De Giulietta is 9 cm korter, 3,3 cm breder en 5,4 cm hoger als een 156 GTA SW. Wel is de Giulietta 140 kg lichter en heeft een wielbasis die 3,9 cm langer is en staat zij op een spoorbreedte die 3,2 cm voor en 4,5 cm breder is achter.
De nieuwe Giulia krijgt een langere wielbasis en oogt daardoor slanker. Ook is de Giulia 20 cm langer als een 156 SW en die heeft al mooie verhoudingen, heb vertrouwen, het blijft een Alfa.
Geef mij maar zo’n 2.0 JTDm en dan kijken wie als eerste in Milaan staat,een diesel of de Benzine V6. ik gok op de Diesel!
Eerst maar eens de foto’s zien, dan pas oordeel ik.
Als ik de woorden van Marchionne mag geloven wordt de Giulia een toppertje.
@ Lusso, met vrienden als jij heeft Alfa geen vijanden nodig 🙂
Om nu al zuur te worden van een auto die nog niet bestaat is wel heel ver gezocht.
Schijnbaar teren de liefhebbers liever op het verleden dan nu het merk te steunen…
Gewoon kopen die Juul, iedereen! Hebben ze meer centjes voor de Giulia 🙂
De Giulia wordt dus gewoon een sedan versie van de Giulietta.. zoals die photoshop die al over internet rondzwerft…
op zich dus niks mis mee.. vraag is of de markt dat pikt…
@Hans75: Lijkt me sterk, de Nederlandse ontwerper die hierbij berokken is (ben zijn naam even kwijt) gaf eerder aan dat het interieur van de Giulia sterk zal afwijken van dat van de Giulietta.
Een regelrechte klucht zal de jiulia worden, als het waar is wat hier boven te lezen valt! De jiulia zal dan gewoonweg de opvolger van de 146 worden ipv de 159!!! Zeg nu zelf een 1.4??? Die was zelfs in de 159 niet te krijgen!!
Giulia
Ehmm,
1.4 170 pk klinkt niet slecht in een lichtere auto, t.o.v. 140 pk in 159.
De 156 had een 120 pk 1.6 in het programma, dan moet een 135 pk versie van de 1.4 toch ook een realistische motor zijn?
Toegegeven, het houdt waarschijnlijk niet over, maar de meerderheid van de verkopen zijn toch nog altijd de ‘bread and butter’ modellen.
En voor de VAG liefhebbers, de Passat wordt ook geleverd met 105 pk.
Excuus, dat van die Passat is de diesel, de benzines komen vanaf 122 pk.
@GT120TJS
De 1.6 in de 156 had 120 PK, maar de 156 was ook een stuk lichter dan de 159. En de 1.8 in de 159 had wel 140pk maar was een beetje tam. Beide versies waren ongeveer even snel (of langzaam).
Dus de 140PK turbo (die wel lekker soepel is) lijkt me prima voor de nieuwe Giulia. Alhoewel ik wel weer voor diesel zou kiezen, bij voorkeer de 170PK variant. Hopelijk ook in combinatie met de TCT.
Bij Newsstreet.it spreken ze gelukkig wel nog over de ‘langverwachte’ 3.0 JTDm2! Speriamo in bene…
‘Per quanto riguarda il comparto meccanico, inizialmente la Giulia sfrutterà le ultime evoluzioni delle motorizzazioni attuali, con gruppi a benzina 1.4 Multiair Turbo da 170 CV e 1750 TBi da 235 CV. I diesel comprenderanno il nuovo 2.0 JTDm2 da 140 e 170 CV.
Successivamente arriverà il 3.3 V6 Pentastar Multiair2 da 275 CV (su base Chrysler) ed il tanto atteso 3.0 JTDm2 con un range di potenza da 220 a 250 CV.’
@BigAlfaLover:
En dat is dan ook een schande, een 1.4 multi-air met 135pk zou een veel fijnere instapmotor zijn geweest dan die 1.8 MPI, veel meer koppel onderin en dus betere driveability, daarnaast zou de 159 met die motor ook miliue-label technisch lekkerder komen te liggen, wat de marketting afdeling genoeg kansen zou geven om het idee dat een sedan met een 1.4 zielig is, te bestrijden.
Alfa had de 159 in 2010 gewoon een grondige facelift en een nieuw motorengamma moeten geven, de problematische JTS-blokken er uit, TBi-tjes er in en een beetje aan het design (en gewicht!) schaven, en dan hadden we nu niet met zn allen met smart op de giullia zitten wachten