Nieuwe C-segment Fiat heet weer Tipo
Fiat heeft ervoor gekozen om de klant weer te helpen herinneren dat het ooit ook in het C-segment succesvol was en noemt de Turkse Egea op ons continent daarom Tipo. Precies zoals de Auto van het jaar 1989. Een goede naam die krachtig klinkt in elke taal en vrijwel nergens negatieve herinneringen oproept, ook niet in Italië. Het waren de dagen van Vittorio Ghidella, toen Fiat met Panda, Uno, Tipo, Tempra en Croma een succesvolle autobouwer was in Europa. De grootste om precies te zijn en met producten die behoorlijk betrouwbaar waren bovendien. Het was pas toen er qua marketing en besteding halverwege de jaren ’90 flink de klad in kwam, dat mensen Fiat weer als iets negatiefs begonnen te bestempelen.
En daarom Heeft men besloten om niet alleen op de belangrijkste Europese markten, maar ook op de Italiaanse thuismarkt waar nog veel te winnen valt, de goede naam Tipo weer van stal te halen de komende jaren. Fiat kiest dus verrassend genoeg niet voor een getal, zoals met de 124 Spider en de 500-familie wel het geval is. ‘Bravo’ gaat dus het archief in, na twee generaties met de Stilo er tussendoor. In de dagen van de Tipo pronkte Fiat ook via uitgebreide reclamecampagnes (ook in Nederland) met de voor die tijd uiterst moderne hatchback, die later ook als sedan en SW met de naam Tempra op de markt verscheen. Fiat was een merk dat voordelige en kwalitatief goede gezinswagens bouwde volgens de laatste techniek. Dat is ook nu weer min of meer de boodschap. In Turkije heeft de introductie met de nodige persdagen inmiddels plaatsgevonden en in Turijn mocht een select gezelschap alvast proeven van deze compacte sedan.
Fiat zal geen haast hebben om de Tipo in heel Europa te introduceren. Dat bleek uit een interview van Quattroruote met designchef Roberto Giolito. De sedan zal eerst in Italië en bepaalde strategisch gekozen markten debuteren. Er is na lange tijd bewust weer eens gekozen voor het ontwerpen van een sedan, waar een hatchback en SW uiteindelijk van zullen worden afgeleid. Voorheen gebeurde dat weleens andersom (zoals met de Linea) en dat is esthetisch gezien altijd een compromis, aldus de leider van Centro Stile. De Fiat Tipo is 4,54 meter lang en heeft een laadvermogen van meer dan 500 liter. De sedan geeft voldoende ruimte aan 5 inzittenden en is dus volop praktisch van karkater. Een zeer comfortabele sedan volgens de mensen die er al mee gereden hebben. De 1.6 MultiJet met 120 pk is extra stil en trillingvrij gemaakt door de technici van Fiat. De Tipo stuurt zeer accuraat en direct, zoals we dat gewend zijn van een Fiat. De sedan gaat vanaf december in de verkoop op de Italiaanse markt. Ook als 1.4 met 95 pk en 1.6 van 110 pk wat benzinemotoren betreft. Naast de reeds genoemde 1.6 MultiJet (eventueel met TCT automaat) is er ook de 95 pk 1.3 MultiJet diesel. De prijs is nog niet bekend, maar op Lingotto zweert men dat het een venijnige aanval op de concurrentie zal zijn. De hatchback en de SW worden zoals gezegd in Genève volgend jaar gepresenteerd.
Geweldig nieuws! Ben benieuwd om hem in het echt te zien. Echt een mooie verschijning.
Een 1.4 met 95 pk en een 1.6 met 110. Ten tijde van de echte Tipo was dat zeer modern. Nu hopeloos verouderd. Wat valt me dat weer tegen van Fiat. Typisch toch weer dat bij Fiat een auto nooit echt helemaal af is.
UHH Dac1991 dat is helemaal van deze tijd Citroen heeft een Cactus met 82PK en een 1.2 3cilinder. Maar tegenwoordig weegt een kleine sedan geen 1500 kilo meer.
De Cactus weegt 940 kilo en dan is die motor echt prima.
FIAT zal denk ik het zelfde doen JEZUS je moet hier ook echt alles uitleggen.
Ciao
Squadra
Een eenvoudige, functionele auto, in de sfeer zoals ook de Panda dat is, aan de onderkant van het C-segment. Zeker niet in de sfeer van de 500 familie of de nieuwe 124 Spider. Ben wel benieuwd of de hatchback en sw iets meer ‘sparkle’ krijgen.
@ squadra
Het gaat me niet om het vermogen, maar de motoren waar het uit gehaald wordt. De 1.4 16v werd geïntroduceerd in de Stilo en is dus (in de basis iig) alweer zo’n 11 (!) jaar oud. De 1.6 is in de basis een ontwerp van Mini/Chrysler uit o.a. de eerste New Mini en de PT Cruiser (1999!). Beide motoren kan je dus onmogelijk modern noemen.
PSA’s 1.2 is een driecilinder en volgens mij nu 2 a 3 jaar oud. Daarnaast levert PSA deze met turbo met 110 en 130 pk.
Dus JEZUS wat stopt Fiat oude techniek in z’n nieuwste model.
Ach, een klassieke sedan, met klassieke motoren. Past toch!
Goed nieuws. Ben benieuwd naar de HB en de station. Die zullen het op de NL markt moeten maken.
De dieselmotoren zijn modern. De benzine 1.6 ligt ook in de basisversie van de 500X. Ik vermoed dat als de auto goed aanslaat, er ook wel andere versies bijkomen. De 1.4 multiair met 140 pk, bijvoorbeeld.
Aan de onderkant benzinemotoren heeft Fiat alleen nieuw de twinair. Die blijkt toch relatief duur en relatief zwaar. Jammer, het concept leek prima en de motor is wel mooi compact. Ideaal voor een hybride ook, maar die laat nog op zich wachten…
De keuze voor de 1.4 zal zijn omdat ie goedkoper is. En ook zal het onderhoud makkelijker zijn dan een kleine turbomotor. Belangrijk voor een auto die ook buiten Europa verkocht wordt. Overigens is er niks mis met die motor.
Simpele non-nonsense auto. Volgens mij een gat in de markt nu iedereen per sé premium wil zijn. Volgens de italiaanse pers met een prijs van om en bij de 12.000 euro.
Ik neem eigenlijk aan dat als het om een 1.6 gaat, het de E.torQ betreft en geen Chrysler-motor. De E.torQ wordt al in Italié geproduceerd voor de 500X/Renegade, dus daarmee ligt de inzet in meer auto’s voor de hand.
Probleem is wel met die relatief oude motoren dat het lastig wordt om de auto een lage prijs te geven, omdat de BPM CO2-afhankelijk is. Die diesels zijn prima, maar die oude benzinemotoren niet. Fiat zal het met deze auto vooral van de particuliere markt (dus benzine) moeten hebben.
Voor Nederland wordt dit hem niet: er is hier nauwelijks belangstelling voor sedans, en de motoren zijn niet schoon genoeg voor een interessante prijsstelling. Maar Fiat heeft hem dan ook vooral ontwikkeld voor andere, belangrijkere markten, zoals Italië en Turkije, en daar wordt dit een hit. Het is dan ook niet voor niets dat de focus voorlopig op die markten ligt.
De FIRE-motoren stammen uit 1985 (!) en worden nog altijd geleverd in verschillende modellen, waaronder de Panda en de Punto. Dus ik snap die opmerkingen over oude motoren niet zo.
De 1.6 is een doorontwikkeling door Fiat Brazilië op basis van een Mini/Chrysler motor. Voor meer info: https://en.wikipedia.org/wiki/Tritec_engine
De 1.2 FIRE motoren staan bekend als zuinig, toerengretig en betrouwbaar. De 1.4 en 1.6? Geen idee.
Het wordt tijd dat Fiat met een zuinige driecilinder gaat komen. Die zou dan mooi in de plaats van de 1.4 en 1.6 kunnen komen.
als hier de naam vw jetta op had gestaan was iedereen lovend over dit model geweest, geloof mij maar. maar er staat fiat op dus altijd kritiek helaas. ik vind een sedan gewoon mooi ik hou daar wel van. dus ik zeg hier met die auto 🙂
@autogek Je objectieve reactie is ontwapenend! 🙂
lancia4ever ik zie je auto ik zeg hier met je auto haha oke misschien beetje harde woorden voor een jonge man van 35 in een opel mariva maar 12 jaar een punto go gereden van 2001 tot 2013 heb ik veel goede ervaringen gehad met die auto en m,n ouders hadden vroeger een regatta ook sedan je moet er van houden ik weet het maar heb gewoon zwak hart voor mooie fiat modellen
@autogek Dat is nu juist het probleem. Ik wil geen Volkswagen, maar een Italiaanse auto met een Italiaans design. Dat is de Tipo niet.
tja onefivenine ik vind het persoonlijk wel itiliaans model maar snap je commentaar alle merken beginnen op elkaar te lijken enige merk tot nu toe is citroen die heeft opvallende en wat ik vind mooie auto,s de rest gaat met de sleur mee.
Zwaar overprijst. In Duitsland vavaf 12.000 euro. In Nederland 7000 euro duurder, en dan heb je de instapper. Wordt geheid een flop.