Nieuwe Alfa Romeo’s concurreren met BMW en Porsche
In Amerika warmt men zich sinds het arriveren van de 4C steeds meer op, voor de komst van Alfa Romeo als serieuze nieuwkomer op het terrein van Europees premium. Dit keer geen merk uit Duitsland maar een sportief label uit Italië met een zeer rijke geschiedenis. Reid Bigland heeft als voorman van het Milanese merk in de Noord Amerika inmiddels zijn eerste interviews afgegeven sinds de salon in Detroit (foto’s). Sinds de aankomt van Alfa Romeo in de VS wordt er ook door FCA zelf volop gesproken over de komst van de D-segment sedan eind dit jaar en een SUV voor volgend jaar.
Bigland zet wat deze aankomende producten betreft direct hoog in, en spreekt ten overstaan van verschillende Amerikaanse automagazines over de concurrentie met producten van BMW en Porsche. Zo zal de sedan (‘Progetto 952’) die we deze zomer gaan zien de BMW 3 serie in het vizier nemen en zal de SUV klanten moeten weghouden bij de nieuwe Porsche Macan. Over deze laatste zei Bigland dat Alfa Romeo met een duidelijk sportiever alternatief zal komen, dat qua prestaties en techniek de Porsche het nakijken zal geven. Voor de sedan -die in de wandelgangen al enkele jaren Giulia wordt genoemd- gaat volgende maand de aanloop richting de productiefase officieel van start in Cassino. Biglands woorden maken alvast duidelijk dat men in Italië niet over één nacht ijs is gegaan, om de boel dit keer eens goed op een rijtje te krijgen. Het is nu of nooit.
Ik hoop wel dat ze doorhebben dat ze nogal wat verwachtingen aan het scheppen zijn. Ik ben erg benieuwd, want de concurrentie zit ook niet stil.
Ik ga in Maart eens de nieuwe CLA shooting brake bekijken, die is tenminste concreet bij de dealer aan te raken…..
@Eelco van Vliet
Das wel een heel ander segment de CLA 😉
Dat valt wel mee, de CLA shooting brake is op een paar mm na net zo lang als de 159 en de 3 serie. De nieuwe C klasse daarentegen is fors gegroeid en daarom ook fors groter dan zowel de 3 serie als de 159. Het interieur van zowel de cLA als de C klasse is echter van een andere planeet, BMW maakt er wat dat betreft echt een potje van ondanks zijn reputatie. Mijn collega heeft een nieuwe BMW 5 serie en het leren interieur is echt heel matig, zelf de 159 had mooiere stoelen.
ah ok. M’n Lybra berlina stond laatst naast zo’n sedan. Precies even lang, maar dat is dan een korter platform zeker. Eind jaren ’90 was dat de maat voor het D-segment
@ Eelco van Vliet
Ik heb het leer van BMW altijd goedkoop gevonden. Het is net Skai.
OT: qua verkoop is Alfa allang een goede concurrent van Porsche. In januari 2015 (EU + EFTA) verkocht Porsche 5300 auto’s, Alfa 4000…
Zo zo dat zijn gedurfde uit spraken van meneer.
Ik meen dat de Macan wel de maatstaf is in sportiviteid voor zover daar spraak van is met een auto zo hoog op de poten. Kan me niet voorstellen dat een macan zich kan meten met aan een cayman of 4C.
Maar het is puur z’n uitspraak want dat schept pittige verwachtingen. Een 4C is een leuke wagen maar een classe appart niet echt te vergelijken met de cayman. En de Giulia mag ook wel wat in zijn mars hebben wil hij de 3 serie verslaan. De 159 was dan de beste allrounder in het D segment volgens auto und motor sport maar BMW heeft niet stil gezeten Alfa helaas wel.
Ik rij geregeld in een nieuwe 3 en 5 serie van BMW. En ik kan zeggen er is heel veel ruimte voor verbetering. BMW heeft al heel lang geen concurrentie meer en dat maakt ze eenoog in het land der blinden.Dat stil zitten van Alfa is heel relatief gezien de produkten maar niet gezien de techniek die in huis is om een auto te bouwen. De ingenieurs die aan het werk werden gezet voor Alfa zijn afkomstig van de autobouwers (lees Ferrari) met de beste weg,race en techniek produkten van de afgelopen 10 jaar volgens gerenomeerde vakmedia. Vernieuwend en gedurfd.Laten we zien wat deze zomer ons brengt.!! 8)