Nieuwe Alfa Romeo Stelvio voor het eerst met eigen carrosserie
Copyright.
Wegens dramatische ervaringen van uw vaste redacteur rond het zogenaamd niet legaal gebruiken van zogenaamde scoopfoto’s in de sneeuw (dikke handel voor derden en vierden) posten wij misschien wel als enige niet wat je elders al volop gezien hebt. Dat boeit ook niet echt want het gaat om de inhoud ;-P . Inmiddels heeft Alfa Romeo bevestigd dat de nieuwe Stelvio in 2026 de markt op zal gaan. Zowel in Europa als in de VS (dat laatst zal lekker gaan met Trumps heffingen). Ook zou er mogelijk opnieuw gebruik worden gemaakt van de V6. Dat lijkt ons een geweldig idee en een echte verrassing. Op Carscoops zie en lees je meer over de nieuweling in de sneeuw. STLA Large is de basis en productie zal in Cassino gaan plaatsvinden. Het schijnt dat dit testmodel in Turijn in elkaar is geschroefd in het ontwikkelingscentrum van Orbassano. Dat de Italiaanse D-segment auto niet dit jaar maar volgend jaar de markt op gaat, konden we je vorig jaar al melden. We vonden het namelijk onwaarschijnlijk dat een project waar nog geen spoor van te vinden was op het net, al tegen de productiefase aan zou kunnen zitten. Een kwestie van nuchter nadenken zullen we maar zeggen.
Evolutie van het bestaande ontwerp.
De Stelvio II wordt een evolutie van wat we al kennen zou je kunnen zeggen, maar dan met een front dat veel weg heeft van de Junior. De huidige Stelvio heeft LED’s aan de achterzijde waar je al met een beetje fantasie Alfa’s Scudetto in kunt zien. Die vorm wordt over de hele sterk taps toelopende ‘coda tronca’ uitgesmeerd nu middels een creatieve LED lay-out rondom. In het midden zal dan het opschrift Alfa Romeo prijken (dus niet het logo) volgens de laatste mode. De motorkap krijg vouwlijnen a la 33 Stradale. Geen grote verrassingen dus qua design. Waar we een klein beetje huiverig naar kijken zijn enkel de lichten op de verre hoeken aan de voorzijde. We hopen niet dat het Citroën C5 X-achtige lampen zullen zijn die het hele front vergallen. Genoeg nu over scoopfoto’s die we je dit keer niet hebben getoond. Overigens zal de lagere Giulia naar verwachting qua vorm niet heel veel afwijken van de Stelvio die je nu ziet. Deze zal in 2026 worden gepresenteerd.
Leuke eerste beelden. Een geruststelling, maar ook niet spectaculair. Evolutie. De Alpine A390 wordt een flinke concurrent.
De grootte van de velgen vind ik nogal klein uitvallen. Hopelijk is dat straks bij de onthulling beter.
Laten we positief blijven en hopen op een bloedmooie auto. Ik vrees alleen een beetje voor de voor- en achterkant… maar zoals gezegd: Restiamo positivi! 🤌🏽🇮🇹
Ik kan niet wachten! Heb even om praktische redenen een uitstapje gemaakt naar een ander merk, om in 2026 weer terug te komen op het oude nest. Het feit dat er ook hybride techniek komt is geweldig nieuws.
Ik ben heel benieuwd, op de foto’s lijkt het meer een soort hoge stationwagen dan een SUV. Als het maar niet zo’n raar compromisgeval wordt als bij Citroën. Maar inderdaad: laten we positief blijven!
En over copyright: volgens mij willen spionagefotografen net als iedereen gewoon een boterham verdienen. Lijkt me dus niet meer dan normaal om te betalen voor foto’s waarvoor iemand dagen in de sneeuw heeft rondgebanjerd.
De fotograaf betaal ik graag maar dat zijn niet de partijen die zich melden. Zelfs na betaling kun je nog een claim krijgen.
Lees dat de Giulia waarschijnlijk niet meer zo laag zal blijven; er wordt een crossover verwacht. Moet zeggen dat dat me wel beetje bevreesd; daar is nu de Stelvio toch al voor?